Translate

lördag 14 december 2013

Besöksrapport katolska kyrkan Refel Adnan

Katolska kyrkan

Hej klassen!
Här kommer min andra besöksrapport!

Söndagen den 1/12 bestämde jag och Ajla oss för att besöka den katolska kyrkan som jag tillhör.
Ceremonin skulle börja kl. 17:00 men jag och Ajla var där en halv timme tidigare för att hinna få sittplatser.
När vi kom in i kyrkan så var det inte så många folk så vi gick in i bönrummet för att hitta sittplatser, vi satte oss ner på andra raden.

Framför oss så satt några ungdomar som hade röda klänningar. De skulle göra sig beredda för att börja sjunga.




Gudstjänsten
Människor började komma in i kyrkan innan prästen skulle komma in, då blev rummet plötsligt fullt med människor.

Gudstjänsten började med att prästen kom in vid 5 tiden för att börja be individuellt, sedan började människorna som var där be efter prästen de sa (besm al alb w alaben) på arabiska).

Språket som talades under gudstjänsten var arabiska men för att alla i kyrkan skulle kunna förstå så har man lagt stora overhead skärmar med svenska översättningar för att underlätta för de som inte förstår arabiska.

Efter en stund av den gemensamma bönen började prästen läsa bibeln då handlade det om jungfru Maria som besökte Johannes döparens mamma Elisabeth som blev havande genom ärkeängels Gabriels bud från gud.

’Maria besökte Elisabeth efter bebådelsen, och när Elisabet hörde Marias hälsning sparkade barnet till i henne, och hon uppfylldes av helig ande’’ 

Efter bibelläsningen så började prästen prata med människor som satt i rummet och sa att alla kristna skall kunna förändra deras sätt att leva och följa det moderna livet men den förändringen ska ske försiktigt.
Han sa även att den förändringen ska vara på ett positivt sätt som tex hur vi klär  oss men ska ändå tänka på att följa vad bibeln säger och vad gud säger så att vi bevisar att vi är riktigt kristna och att den förändringen var positivt för vårt liv och för den nästa generation som kommer


Trosbekännelse är en viktig del i gudstjänsten innan nattvarden och upprepas av prästen i samband med nattvardsfirandet.
Prästen lägger fram en vinglas och runda bröd på altaret som symboliserar Jesus kött och blod.

I den katolska kyrkan är det inte frivilligt att ta nattvarden utan man måste vara kristen och har tagit konfirmationen till skillnad från den ortodoxa kyrkan som tillåter alla att ta nattvarden om de känner för det.

Som avslut önskar prästen oss all lycka och därefter så får alla åka hem.

Egna tankar

När jag besöker kyrkan som inte händer så ofta så känner jag mig väldigt säker och försöker närma mig gud för att förlåta mig för de synder jag syndat. När jag besöker
Jag känner mig hemma när gud och känner mig i fred när prästen börjar tala om hur Jesus och gud kan hjälpa oss och hur de kan förlåta oss då tänker jag att jag borde besöka kyrkan oftare och inte bara på högtider.

Anledningen till att jag inte besöker kyrkan ofta även om jag är troende så kan det vara på grund av att mina föräldrar ha inte lärt mig att besöka kyrkan för de besöker inte kyrkan så ofta så jag skulle vilja vara i kyrkan mer och inte bara på högtider som jag och mina föräldrar brukar göra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar