Translate

torsdag 5 december 2013

Besöksrapport: Johanneskyrkan i Södertälje den 1 dec

Johanneskyrkan är en Katolsk kyrka som ligger i Grusåsen i Södertälje. Jag gick dit tillsammans med Mahaba och Sophie från HU12. Jag valde just denna plats för att Mahaba brukar gå dit med sin familj och att den låg nära där jag bor.

Kyrkan är en grå/brun fyrkantig byggnad som inte ser så vacker ut på utsidan. När man kommer in är det fint utsmyckat med en staty av Jungfru Maria och lite längre in fanns det julpynt (en julgran också till och med!). Vi kom dit lite senare än planerat, så vi fick platser längst bak. Alla där inne bad högt på arabiska, nästan som en kör, ända fram tills att mässan skulle börja.

Jag förstod inte alls mycket om mässan, då nästan allt var på arabiska. Jag plockade upp några ord som jag kunde sedan innan och jag förstod när en ung kvinna läste upp en del från Bibeln på svenska. Det handlade om hur Gud talade till Abraham och gav honom uppdraget att vara fadern för sitt folk. Det fanns en stor skärm där bönerna stod på både arabiska och svenska så att man åtminstone visste vad det var man lyssnade på så länge prästen inte predikade.

Eftersom jag är konfirmerad fick jag vara med och ta Nattvarden, men det var lite pinsamt med tanke på att det gick till lite annorlunda än vad jag är van vid. Jag gick bakom Mahaba och försökte se vad hon gjorde men allt gick så snabbt så när det var min tur visste jag inte vad jag skulle göra. Jag fick brödet i munnen och gick snabbt och satte mig igen. Som tur var så gick det att skratta bort.

Det var annorlunda från vad jag är van vid, en av orsakerna är självklart att det var på arabiska. I min kyrka har vi inte heller vanligt julpynt eller en julgran. Vi brukar inte heller be lika mycket/länge som jag gjorde här, utan vi brukar sjunga psalmer och lovsånger också. Men det var mysigt och spännande att prova något nytt!

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    torsdag 26 december 2013

    Hej Stephanie!

    Jag hoppas att du har det bra!

    Tack för din rapport. Äntligen har jag fått ännu mer tid och kraft att ta mig genom den – och det på självaste juldagen 2013! Du kanske frågar dig: ”Har han inte något roligare att göra på annandagjul?” Svaret är ganska enkelt, kort och koncist: ”Jo, men även detta måste göras!”

    Och till rapporten:

    Du har skrivit om ett besök som du – tillsammans med ett par klasskamrater - gjorde i Johanneskyrkan i Södertälje.

    Det är en enkel och tillräckligt bra och givande rapport som du har levererat.

    Din bakgrundsbeskrivning är bra.

    När det gäller förloppsbeskrivningen är du detaljrik. Synd att det mesta av mässan är på arabiska och därför berövas du en del av upplevelsen. Det är underbart att tekniken har gett även kyrkor möjlighet att använda storskärmen på ett bra sätt.

    Eftertanken är kort och med hänsyn till det språkliga problemet enkelt att förstå. Du jämför kyrkorummet i Johanneskyrkan i Södertälje med kyrkorummet där du är van att befinna dig och det är bra. Din notering när det gäller skillnaden mellan de två kyrkorna när det gäller böner å ena sida och psalmer och lovsånger å andra sidan är både finurlig och rätt.

    Tack för en bra rapport!

    Nader

    SvaraRadera