Translate

lördag 14 december 2013

Besöksrapport- Johanneskyrka- Mahaba Alsanatee


Johannes kyrka

Bakgrund beskrivning:
1 december 2013 åkte jag, Sophie och Stephanie till min katolska kyrka, Johannes kyrka.
Jag valde Johannes kyrkan för att det är min kyrka och jag ville skriva om den.
Jag hade sagt att jag skulle skriva en av mina tre besöksrapporterna om min kyrka.
När Stephanie och Sophie fick höra det så frågade dem mig om dem fick följa med och jag sa såklart ja.
Mässan började 11.00 och vi var där 10.45 för att hitta platser eftersom det brukar vara fullt när mässan har börjat, många åker dit på söndagar för att be och umgås.
När vi kom in så hittade vi tre platser längst bak i salen och satte oss. 
Johannes kyrkan ser ut så här utifrån:

Beskrivning: http://streetview.hitta.se/streetview/v4/snapshots/3079/19763/oostergatan11soodertaelje.jpg









Förloppsbeskrivning:
Lokalen har mörka färger, men eftersom det var 11 på morgonen och dem hade många lampor på så var det ljust och man kunde se hur fint lokalen var.
Den var full av sittplatser som var nästan fulla när vi kom in.
Många av människorna var vuxna, men det är för att barnen sitter oftast i lokalen som är under lokalen där mässan höll plats, mässan visas där på en skärm.

Innan mässan börjar varje söndag klockan 11.00 så brukar många av människorna (oftast gamla människor) be recitationen av radbandet tills några minuter innan mässan då en person säger högt några helgons namn och resten av människorna säger efter honom ”förlåt oss” eller ”be för oss”. När klockan blir 11.00 så kommer prästen in med några deacon och sjunger speciella sånger och mässan börjar.
Under mässan så ber man, lyssnar på en berättelse av Bibeln som berättas av prästen och sjunger med kören. Innan sista bönen så tar alla som är konfirmerade nattvarden sen ber man sista bönen, ”bön av tacksägelse”.  Under mässan så pratar man först och främst om hur mycket gud älskar oss och att man ska älska varandra så som gud älskar oss.
Mässan slutar vi 12.30 ungefär.
Efter mässan så brukar människorna stå utanför och prata med varandra och just den söndagen när jag, Sophie och Stephanie var där så hade en kvinna bakat några bakelser och stod vid dörren och bjöd människorna som kom ut, hon kallade det för ”tacksamhet” hon hade alltså frågat gud om en grej och det uppfylldes, så hon tackade gud genom att baka och efter att ha varit med i mässan så bjöd hon  människorna på det gratis.

Upplevelsebeskrivning:
Eftersom det var min kyrka så kändes det bra och vara med och be med andra människor som tror på samma gud som mig. Mässan är på Arabiska och Kldanska (Kldanska är ett språk som kldaner pratar), även om jag inte kan prata Kldanska flyttande så förstår jag det mesta av det som sägs under mässan eftersom jag har hört det så många gånger i mitt liv och lärt mig att fråga när det gäller vad jag tror på.
Genom att ta med mig mina kompisar till min kyrka så insåg jag hur mycket det faktiskt betyder för mig, jag var stolt för att visa dem och förklara vad som hände.
Min tro blev ännu starkare.

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    tisdag 31 december 2013

    Hej Mahaba!

    Jag hoppas att du har det bra. Snart är det gamla året ett minne blott men fortfarande finns det tid för att jag ska kunna läsa och skriva några rapporter och tiden har kommit fram till att jag läser och kommenterar dina rapporter.

    Första rapporten handlar om din egen katolska kyrkan, Johannes kyrka. Även Stephanie och Sophie fick möjlighet att följa dig till katolska kyrkan och angöra ett av sina besök.

    Du har börjat rapporten med en bra bakgrundsbeskrivning. Det är spännande att höra att besöksfrekvensen är så hög för den katolska kyrkan att besökarna måste vara i god tid innan gudstjänsten börjar. Du vet att så inte är fallet i Svenska kyrkan!

    Tyvärr har din inte kommit med i rapporten. Det beror nog att du har trott att man kan precis som vanligt kopiera och klistra in en rapport i en blogg. Tyvärr är så inte fallet! Bilderna måste tas in i egna steg.

    Du beskriver lokalen på ett förtjänstfullt sätt och du skriver att lokalen var ganska fullt. Tyvärr får inte läsa ren veta om lokalen rymmer 25, 50, 100 eller 300 personer. Du även skriver att de allra flesta av deltagarna är vuxna men hur gamla var dem?

    Sedan övergår du till processbeskrivning. Här kunde du skriva lite mer. Du skriver om mässan i allmänna ordalag men utlämnar många intressanta frågor. Exempelvis hölls mässan enbart på arabiska och ”Kldanska” (Kaldeiska) eller förekommer även andra språk (exempelvis latin) i mässan? Vilken roll utgör deltagarna i ceremonin osv.

    Vi får inte heller veta om gudstjänsten bestod enbart av mässan eller om den innehöll även några andra moment .

    Du sammanfattar dina intryck och känslor efter mässan på ett bra sätt. En fråga återstår: Hur tog du hand om dina vänner under mässan (eller efter densamma)? Fick dem en sammanfattning av mässan på svenska eller lät du dem vara!

    Du använder dig av ett ledigt och bra språk när du skriver. Det gör att texten du lämnar från dig blir bra.

    Tack för en bra rapport!

    Nader

    SvaraRadera