Translate

onsdag 4 december 2013

Mitt första besök i en Synagoga! – Ranja Barsoum HU12




Mitt första besök i en Synagoga! – Ranja Barsoum HU12

Mitt första besök var i Stockholms synagoga. Varför jag valde synagogan var för att jag är Ortodoxkristen och jag vill uppleva andra religioner och synagogan var då det första jag gick till ( första förslaget jag fick (^~^). Jag och Helin från Hu11 gick tillsammans dit och vi träffade Riz och Ali (båda Hu11:or) framför synagogan. Men som vanligt så missade jag och Helin vårt tåg och kom några minuter sent men dem var okey med det. Det tyckte att även om man kom in i sista minut så visade man att man brydde sig. Innan vi gick in så kom två vakter fram till oss och frågade oss några frågor för säkerheten, judarna har en sådan stark säkerhet pga. judarnas mörka historia av många förföljelser.



Efter att vakten pratat klart med oss, så släppte han in oss genom grinden alltså vi hade inte ens gått i byggnaden och jag stod och stirra på byggnaden för det var så vacker alla former och den vita färgen. Inte bara det, det var SÅ RENT runt omkring alltså det fanns inget skräp eller någonting på marken. Men det blev bättre när vi gick in.





När vi gick in fick vi hänga ifrån oss våra saker, Riz och Ali satte på sig en kippa på huvudet för att visa respekt till dem äldre i synagogan och dem såg så roliga ut. Efter det gick vi uppför trappor och hamnade i övre våningen i synagogan. Det var sååååå vackert, jag kunde inte konsertera mig på rabbinen för jag kollade runt i salen. Det liknade kyrkan på ett visst sätt, speciellt altaret. Men det fanns inga målningar som i kyrkan, väggarna var bara i en guldaktig färg. 



När jag tittade ner för att se hur många som hade kommit förvånades jag det var inte så många det var ca 17 st där. Ungefär 3 kvinnor och 10-14 män. Omgivningen var lugn och alla lyssnade på rabbinen och ibland sjöng dem med på hebreiska med rabbinen det fanns stunder då rabbinen stannade och förklarade på svenska från Torah. Efter det var klar så gick vi ner till rabbinen och de som hade frågor ställde dem.



Sen så gick vi ner och tog våra saker då kom en man och pratade med oss. Vi fick reda på att om man ville bli en jude så var det riktigt svårt och att så ungefär 2-5 personer som kommer och besöker synagogan varje år vill bli jude (studiebesök då).



Vi fick även reda på att det är farligt för dem att gå med en kippa på huvudet ute i Stan eller andra platser i Sverige. De blir stirrade, slagna och spottade på. Några har blivit misshandlade pga att dem är judar. Det är jävligt fult man borde inte bry sig om vad folk tror på utan vad den personen har för personlighet. I alla religioner så finns det idioter och änglar.



När allt var klart så kunde jag inte få in vad jag just hade sett jag hade fjärilar i magen och var riktig glad hela vägen hem. Jag skulle vilja gå dit igen men jag skulle aldrig vilja bli en judinna själv. Vill inte såra någons känslor men, deras livsåskådningar och regler passar inte in på det mig.

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    tisdag 24 december 2013

    Hej Ranja!

    Jag hoppas att du har det bra!

    Tack för din rapport. Äntligen har jag fått tid och kraft att ta mig genom den – och det på självaste julafton 2013! Du kanske frågar dig: ”Har han inte något roligare att göra på julafton?” Svaret är enkelt, kort och koncist: ”Nej!”

    Och till rapporten:

    Du har tillsammans med tre kurskamrater besökt den stora synagogan i centrala Stockholm.

    Du ger en bra bakgrundsbeskrivning av besöket och du är ganska observant över det som händer inne i synagogan. Det jag undrar när det gäller förloppet är om det var kantorn eller rabbinen som praktiserade gudstjänsten.

    Det var väldigt bra att ni fick möjlighet att träffa rabbinen efteråt. Förhoppningsvis var samtalet er emellan längre än vad du har redogjort för. Sådana tillfällen skall man beakta och maximalt nyttja. Det är inte så ofta det händer oss, icke-judar, att vi får träffa rabbinen i en stor synagoga!

    Ännu en gånga tack för en bra rapport!
    Mvh
    Nader

    SvaraRadera