Translate

lördag 14 december 2013

Besöksrapport- Synagogan- Antonella Shamoun

Det här är min tredje besöksrapport!
Den 15 november 2013 besökte jag synagogan med Mariana K, något jag inte hade gjort ifall jag inte fick denna uppgift. Tidigare hade jag inte tänkt på att besöka en synagoga men efter att vi pratat om judar så tyckte jag att det kunde vara intressant att se hur deras gudstjänst såg ut och hur människorna var mot varandra.

När vi kom fram till grinden innan vi skulle in i synagogan så var det två vakter som frågade oss efter legitimation och vad vårt syfte med besöket var. Väl inne i synagogan gick vi uppför trappor som ledde oss till övervåningen dör vi kunde sitta med utsikten över salen och delta i gudstjänsten. Vi hade kommit lite sent så när vi väl var inne så såg vi att de få människorna som var där stod upp medan rabbinen sjöng fina melodier på hebreiska, så vi ställde oss också upp. Sedan när de andra satte sig ner så gjorde vi också det.   
Rabbinen avbröt sitt sjungande då och då för att säga på svenska vilken sida man kunde bläddra till så att man kunde hänga med. texten stod på både svenska och hebreiska.
Rabbinen predikan handlade om Abraham och Sara och hur deras liv var. Han tog upp det här att Abraham kallades Guds vän och att han lydde honom och litade på honom. Han pratade även om hur Sara var ödmjuk mot sin man och lydde honom.
När han pratade om Sara tänkte jag även på att de förmodligen hade ett bra liv i Ur där de bodde innan de flyttade till Kanaan. Så Sara gjorde stor uppoffring när hon lämnade sitt hus där hon var trygg och följde sin man till Kanaan.
I hans predikan pratade han om den svenska bibelöversättningen och att ordet välsignelse bytts ut mot gåva i moseboken, vilket han tyckte kunde vara misstolkande.
Rabbinen avslutade gudstjänsten med en hebreisk sång sedan hälsade människorna på varandra genom att säga ”shalom” som betyder frid.  


När jag satte mig ner bredvid Mariana så tittade jag runt i salen och tyckte att det liknade en kyrka. De hade jätte fina detaljer i guld och längre fram vid altaret så fanns Davids stjärna och till höger om rabbinen fanns det även en stor ”hanukkah” (en ljusstake med nio armar).
Jag tyckte väldigt mycket om de fina gulddetaljerna som finns runt om i synagogan.
Min känsla när jag först gick in synagogan var lite skrämmande efter att vakterna förhört oss. Vi visste inte hur det skulle vara när vi gick in och hoppades att människorna skulle vara trevliga.
När tyckte jätte mycket om de melodier som rabbinen sjöng och det som gjorde mig ännu mer imponerad var att han sjöng de på hebreiska vilket var något nytt för mig. jag hade aldrig hört någon prata på hebreiska och att det fanns några som kunde sjunga på det språket gladde mig.
Det jag lade märke till när jag gick in i salen var att det var för få människor sittande där.  När jag gick fram till rabbinen och frågade varför sade han att det finns andra synagogor som de går till. Vi frågade även rabbinen om det här när det gäller att kvinnor och män sitter tillsammans. I den synagoga vi gick till så kunde män och kvinnor sitta tillsammans en han sa att i Israel så satt kvinnorna en våning upp och männen kunde inte se de men kvinnorna kunde se männen.
De var kul att se hur de gärna de ville svarade på våra frågor och hur vänliga de var. jag är jätte nöjd att jag gick till synagogan för att jag fick se hur människorna behandlade varandra och hur deras gudstjänst såg ut.



1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    tisdag 31 december 2013

    Hej igen Antonella!

    Det tog mig fyra timmar att ta mig genom din rapport och skriva kommentarer! Är jag så seg?! Nej! Kort efter att jag påbörjade arbetet och läste ett par stycken tog jag mig ut och handlade. Jag läste resten av rapporten medan jag lagade mat. Jag hade nyss börjat skriva när maten stod klart och magen skrek: ”Ta dig till köket”! Och sedan var det juniorhockey på TV osv! Du vet nog hur det blir när man vill satsa på något och 66 andra saker står i rad i vägen! 

    I tredje rapporten behandlar du ditt besök på ”Stor synagogan i Stockholm”, ett besök som du gjorde tillsammans med Mariana.

    Du ger en bra och kort bakgrundsbeskrivning.

    Mesta delen av processbeskrivningen handlar om rabbinens genomgång av historien om Abraham och Sara i Torah. Jag tycker att det är intressant att du skriver bl. a. om rabbinens utläggning att ” Han pratade även om hur Sara var ödmjuk mot sin man och lydde honom.”. Här ser vi spår av en patriarkalisk ideologi i rabbinens tal och församlingens uppfattning av genus.

    Du skriver även synagogans lokal på ett bra sätt. Det är lätt att följa din beskrivning av rummet i detsamma.

    Det var kul att du/ni tog steget fram för att prata med rabbinen och ställa ett par frågor till honom. Förhoppningsvis hans lugn och svar kunde ta bort en del av negativa känslor ni fick med er i synagogan på grund av den mindre trevliga utfrågningen utanför.

    Även här har du några bilder men du förklarar aldrig om bilderna är dina egna eller inte.

    Du använder dig av ett rakt och enkelt språk i dina rapporter. Du är väldigt målmedveten och du är fåordig i dina beskrivningar. Det är bra.

    Tack för ännu en bra rapport!

    Nader

    SvaraRadera