Translate

söndag 1 december 2013

Besöksrapport av en moské - Ajla Begovic

                      Moskén i Bosnien
Hej!
Här kommer äntligen min första besöksrapport. Jag var i en moské i somras i min hemstad Brcko Distrikt som ligger i Bosnien och Hercegovina. Jag hittade tyvärr ingen bild på moskén så istället tog jag en bild på min hemstad.

              
                  Bild på Brcko Distrikt centrum

Jag gick till moskén en tisdag kväll under ramadan vid 21.45 tiden. Imamen skulle börja predika 22.00.  Jag tog på mig en lång kjol, långarmad skjorta, strumpor och sjal. Kvinnorna måste täcka huden och håret, vilket inte männen behöver göra. Männen kan gå in i en moské med kortarmade tröjor och långbyxor utan någonting på huvudet.

Moskén som jag var i kallas för ”vita moskén” och den är stor och rund med en väldigt lång och smal minaret. På minareten så lyser det lampor på kvällen.

Innan jag skulle gå in i moskén så fick jag ta av mig mina tofflor och ställa dem utanför. När jag kom in i moskén då satt männen på golvet på knä längst fram i en rad medan kvinnor satt bakom männen i en rad.
I moskén så finns det en våning, uppe på våningen brukar kvinnor sitta där får inte män vara. I Bosnien kan kvinnor och män sitta i samma rum fast kvinnor sitter bakom männen medan i arabiska länder så måste kvinnor och män sitta i enskilda rum. Inuti moskén fanns det inga tavlor, det fanns bara en stor kristall lampa. Längst fram stod Imamen som ledde bönen. Imamen var klädd i en svart "klänning" och en vit mössa med en röd ring uppe på mössan. 

   
           Bild på en minaret

Jag satte mig längt ut åt kanten, när alla var på plats började Imamen att predika under en kort tid. 22.15 var det bönutrop och då skulle alla vara tysta och lyssna.
Sen började man be. Bönen pågick i ca 1 timme och 20 minuter, efter det delades godis ut till alla barn som var i moskén, därefter gick alla hem.
Jag gick på den sista bönen den dagen. Ramadan är en fasta månad och då borde man gå till moskén varje gång det är dags att be men man kan även utföra bönen hemma.

Förut brukade jag alltid gå med min mormor till moskén men denna gång gick jag själv. Senast när jag var i en moské så var det för 3 år sedan, men jag vill kunna mer om min religion så nu har jag bestämt att jag ska gå i en moské varje gång jag är i Bosnien dessutom vill jag besöka Fittja moskén någon gång eftersom jag aldrig har sett det.

1 kommentar:

  1. Tumba gymnasium
    onsdag 4 december 2013

    Hej Ajla!

    Jag hoppas att du har det bra!

    Tack för din rapport och tack för din ansträngning för att ge en bra bildpå det som ägde rum i moskén då du var där.

    Först en fråga. Du skriver:
    "I moskén så finns det en våning, uppe på våningen brukar kvinnor sitta där får inte män vara. I Bosnien kan kvinnor och män sitta i samma rum fast kvinnor sitter bakom männen medan i arabiska länder så måste kvinnor och män sitta i enskilda rum." Vilken gäller? Får kvinnor vara med männen eller ska de sitta uppe på andra våningen?

    Sedan undrar jag:
    1) Ungefär hur många var där?
    2) Varför har man gudstjänsten så sent på kvällen?
    3) Vad handlade predikan om?
    4) Vad var det för ålderskategori som deltog i gudstjänsten?

    Förresten hur är det med bosnier i Stockholm, har de en "egen" moské?

    En bra och beskrivande rapport. Tack!

    mvh
    Nader

    SvaraRadera