Translate

torsdag 26 december 2013

Altheas besöksrapport 3: Synagogan

BESÖKSRAPPORT: Synagoga

Religion har aldrig varit en stor del av mitt liv även fast mamma är kristen. Det färgade liksom aldrig av sig på mig när jag var liten även fast jag försökte tro så mycket jag bara kunde. Jag ville ju vara som mamma.  Men när jag besökte kyrkor när jag var mindre tyckte jag alltid att det kändes speciellt, lite som en annan värld, helt åtskild från vardagens bullbak och sås fläckar. Därför gillade jag alltid att gå till kyrkan, även om det kanske var lite tråkigt emellanåt. Jag har alltid undrat hur synagogor såg ut inuti och när jag fick höra att man hade möjlighet att besöka en ifall man anmälde sig så var det en självklarhet att gå dit. Judendomen har man studerat lite av och till genom mellan- och högstadiet men jag tycker aldrig att man fått någon djupgående kunskap, det har alltid varit en lite mystisk religion för mig.

Jag, Viva, Greta och Emmy gick till synagogan vid kungsträdgården och möttes utav svarta staket och en stor grind, samt en sträng vakt som ville se leg och kolla i våra väskor. Vi hade blivit förvarnade om detta, men det kändes fortfarande ovant. Som första intryck var det kanske inte det bästa, det var rätt obehagligt, och det är väl det som är meningen. Jag förstår att det är nödvändigt efter attentat och dylikt, jag bara önskar att det var annorlunda.

Vi var således smått nervösa när vi gick in och hängde av våra kappor i kapprummet och försökte sedan leta oss in för att sätta oss. Detta var dock lättare sagt än gjort, vi gick upp för en trappa och kom upp över alla andra, försökte gå ner och leta vidare men hittade fortfarande inte dörren. Antingen så hade vi alla fått spontan hjärnatrofi eller så var dörrarna snarlika varandra. I vilket fall som helst så gick vi upp och satte oss ändå, jag noterade att bänkarna var bekvämare än kyrkbänkar.

Gudstjänsten började och främmande ord fyllde lokalen. Såklart var allt på hebreiska vilket jag gillade mycket med tanke på mitt språkintresse, jag hade aldrig hört det förut så det var intressant. Det gav också en helt annan stämning i lokalen, det blev både mer spännande för att det lät exotiskt, men också lite förvirrande. Eftersom vi inte förstod någonting var det svårt att hänga med, när svenska ord som ”Bläddra till sida…” eller ”Ställ er upp” försvann de ibland mellan all hebreiska och den brytning rabbin hade. Mitt i gudstjänsten ser jag Viva ta sig för näsan och börja rota i väskan, hon har självklart börjat blöda näsblod just precis nu av alla tänkbara tillfällen. Alla fyra försökte så tyst som möjligt leta i sina väskor efter en näsduk och kväva hysteriska fnissningar. Tillslut var krisen över och vi kunde övergå till att försöka förstå vad som hände under gudstjänsten.





Jag tycker att det helt klart var en häftig upplevelse att besöka synagogan, men jag skulle nog inte vilja göra det igen. En gång räcker gott och väl. Jag tycker att det är sorgligt att det ska behöva vara på det här sättet, att folk fortfarande ska behöva vara rädda för attentat och förföljelse nu idag, 2013. Men det är verkligheten och det enda jag kan göra är att hoppas at det blir bättre, så att mina barn kanske kan besöka en synagoga obehindrat någon gång i framtiden.

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    fredag 27 december 2013

    Återigen hej Althea!

    Nu ska jag sätta igång med att läsa din tredje rapport!

    Och nu till den tredje rapporten:

    Din tredje rapport handlar om ett besök som du tillsammans med Viva, Greta och Emmy gjorde i Stockholms stora synagoga.

    Bakgrundsbeskrivningen till besöket är väldigt bra. Till en början beskriver du din egen relation till religioner på utmärkt sätt. Sedan tar du itu med bakgrunden till det aktuella besöket. Det som har satt spår i resten av rapporten är kontrollen vid grindarna som okända besökare utsätts för. Självklart kan vi förstå orsaken till eländet men samtidigt har vi svårt att acceptera och finna oss i det. Visst kan de vara rädda för attentater men varför ska de kunna vara misstänksamma mot mig?! Ser de inte att jag är en vanlig, hygglig, omtänksam och hederlig medmänniska? Tyvärr är svaret nej! Rädsla föder misstänksamhet. Misstänksamhet kräver kontroll. Kontroll gör den kontrollerade förbannade och ilsk. Ilskan leder till misstänksamhet. Och så vidare!

    Du påbörjar händelseförloppet på ett bra sätt. Det roliga är att användandet av ett främmande språk (hebreiska) tillfredsställer dina språkintresserade öron. Samma öron som inte var så tacksamma när det gällde kinesiska. Det kan ha med språkets melodi att göra. Det kan ha med miljön att göra. Det kan ha med den otroliga värmen som omfamnade dig i Kina att göra. Alternativen är många. Svaret är inte lätt att finna!

    Beskrivning av händelseförloppet avbryts när Viva får näsblod och uppmärksamheten riktas åt något annat än det som pågick inne i synagogan. Näsblodet tar kraften!

    Du har några välvalda slutord där du återgår till kontrollen och den obehagliga känslan som fyllde dig i samband med kontrollen. Andra eventuella jämförelser och slutsatser saknas.

    Tack för en bra rapport!

    Nader

    SvaraRadera