Translate

lördag 14 december 2013

Besöksrapport: Ådalskyrkan i Gnesta

Jag valde att gå till Ådalskyrkan i Gnesta för att den ligger nära där jag bor. Jag följde med min mormor och morfar som går till kyrkan i princip varje söndag, just Ådalskyrkan faktiskt. Datumet var 1a december med andra ord första advent.

Ådalskyrkan är den enda frikyrkan i Gnesta och även den yngsta. Församlingen bildades under 2000-talet men egentligen är den äldre än så. Det som hände var att i mars 2003 så skapade medlemmarna i Filadelfia, pingstförsamlingen, tillsammans med medlemmarna från Ådalskyrkan den nya församlingen.


Kyrkan i sig ser ut som ett relativt vanligt hus. De delar även lokalen med ett dagis som heter Grinden. Jag var medveten om hur det såg ut i och utanpå kyrkan då jag går förbi den varje dag och min lillasyster gått på dagiset. Jag vet även hur en vanlig Gudstjänst ser ut då jag spenderade mycket tid i kyrkan (Tumba kyrka) som yngre.

Ådalskyrkan respektive dagiset Grinden.

När jag kom in i lokalen så tänkte jag på hur några som går till kyrkan. Det var ändå första advent så man tänker att fler skulle vara där. Vi var ca 20 personer.

De flesta var 45+ skulle jag gissa. Det var jag och prästens barn som var de unga. Men det var ändå en ganska stor variation mellan män respektive kvinnor samt etnicitet. Majoriteten var dock 70+ år.  Stötte till och med på två av mina grundskolelärare vilket var kul.

Gudstjänsten började med en läsning ur ett Evangelium om första advent. Enligt evangeliet är dagens rubrik ”Ett nådens år”. Att tiden var inne att Gud ska komma till jorden och skapa rättvisa.

 Efter det sjöng vi psalmer som var tillhörande första advent. Vi sjöng bl.a. Hosianna Davids son och Gå, Sion, din konung att möta.

För att sen komma till det jag personligen tyckte var mest intressant. Predikan. Predikan hölls av Esgrim Rommel. Temat på dagens predikan var tid. Hur vi anpassar oss till tiden, om vi lever i nutid, dåtid eller i framtiden. Att de tror på att det är nådens år. Han sa redan från början att dagens predikan kunde vara lite flummig. Det var nog mest för att de flesta var 70+ och kanske inte skulle hänga med i alla svängar. Det var modernt och filosofiskt och det var intressant att lyssna på. Han gav oss även en gåta att lista ut ”Dom som inte har mig, vill ha mer av mig. Och de som har för mycket av mig vill ha mindre av mig” tänk på det. Svar kommer i slutet av texten.

Den gåtan fick vi lista ut och sedan diskutera med varandra under tiden vi fikade. Jag mina morföräldrar och tre till satt vid ett bord och vi diskuterade religion i övrigt. Många intressanta synpunkter lyftes.

Atmosfären i kyrkan är mysig med tända ljus och julpynt och man känner sig väldigt välkommen. De bjuder på fika och intressanta diskussioner runt fikabordet. Människorna är varma och bjuder gärna på sina berättelser och kunskaper.

En gammal bild på hur det ser ut i kyrkan. Nu ser det helt annorlunda ut.

Jag upplevde att detta besök än en gång var mycket intressant och trevligt. Jag skulle absolut kunna gå flera gånger för att spendera mer tid med mina morföräldrar men jag skulle nog hellre gå och fika utanför kyrkan. Denna vistelse hade inte någon effekt på mig eftersom besöket gick till exakt som jag hade tänkt förutom den intressanta predikan. Så kunskap om ett nytt perspektiv är något jag faktiskt tar med mig.

Kyrkan är en ekumenisk kyrka. Flera församlingar (pingst, baptist, mission) har gått ihop och skapat frikyrkan så alla är tillåtna sin egen kristna tro/uppfattning. Anledningen till detta var ekonomiska (för dyrt med en varsin kyrka med små församlingar).  

Jag tycker det är kul att man kan åsidosätta sina olikheter och ha en så bra sammanhållning och trevlig stämning som de hade. För de tror ju i grunden på samma sak.

Svar på gåtan: Tid.

Nina Roxburgh SA11GJ

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    fredag 27 december 2013

    Hej Nina!

    Jag hoppas att du har det fint.

    Och självklart önskar jag att du har haft underbara lovdagar. Snart har det gått en vecka sedan jullovet påbörjades och jag vet att många av er var i behov av några dagar ledighet. Det skulle göra er gott.

    Nu tar vi oss till din rapport.

    Du har besökt Ådalskyrkan (en ekumenisk kyrka) i Gnesta tillsammans med dina morföräldrar.

    Din text är mycket bu ger dig till och med i att ge en kort historik över kyrkan du besöker. Det är bra. Du har en bild som visar kyrkan och du skriver om olika verksamheter som pågår inom kyrkan ramar.

    Även din beskrivning av händelseförloppet inom kyrkan är bra. Du är noga och du beskriver både kyrkorummet, människorna där och det som äger rum i kyrkan på ett utmärkt sätt.

    Intressant att du har observerat att majoriteten av 20-talet besökande är över 70 år gamla. Den höga medelåldern bland besökarna är bland de viktigaste problemen som svenska kyrkan och mera traditionella frikyrkor i Sverige (Pingstkyrkan, Missionsförbundet, Baptister m. fl.) har tvingats bekämpa. Nya grepp har tagits. Bland de roligaste greppen är vad jag läste i en av rapporterna: ”Technomässan”!

    Du redogör även för innehållet i predikan, ”Tiden”, som självklart är en mycket intressant filosofisk fråga. Är du intresserade att läsa mer om frågan? Det finns en underbar svensk dam, Bodil Jönsson, som har skrivit några mycket intressanta och korta essäer om tiden (”Tio tankar om tiden”, ”I tid och otid” samt ”Tio år senare, tio tankar om tid). Läs dem!

    Du har ett par intressanta eftertankar och goda råd som du levererar i slutet av rapporten. Bra!

    Dina fina bilder ger bättre bild över kyrkan du har besökt.

    Förresten: Vet du varför valde man namnet ”Ådalkyrkan” för kyrkan? Som vänstermänniska tänker jag direkt på Ådalen och 1931.

    Tack för en bra rapport!

    Nader

    SvaraRadera