Translate

söndag 15 december 2013

Besöksrapport: Robert Hannah

För min tredje besöksrapport så tänkte jag skriva om när vi fick besök på vår religionskunskap av en man vid namn Robert Hannah. Nader hade bett honom komma hit och prata med oss, och ett antal andra klasser, p.g.a.. hans “livsstil”. Robert Hannah har den senaste tiden blivit mycket uppmärksammad i sociala medier då han skrev en debattartikel där han pratade om hur det är att vara homosexuell i en hederskultur – och med detta kom han även ut ur garderoben.

För oss så berättade han hur det var att växa upp i en “machokultur”, i orten, och hur han spelade med i detta. Hur han insåg i unga tonåren att han gillade killar, och inte tjejer och hur äcklad han var av sig själv på grund av detta. För i andras ögon var, och är, det värre att vara bög än att vara kriminell.

Robert kände inte heller under sin uppväxt att hans homosexualitet inte var något han kunde berätta för sin familj, och ljög om sig själv väldigt länge. Han berättade om hur att i den kristna assyriska kulturen är det värsta som kan hände familjen att man får en homosexuell dotter eller son. Så efter studenten tog han första bästa chans och flyttade till Stockholm, där han inte kände någon. För att kunna börja om på nytt. Där hittade han sin dåvarande pojkvän, som han kunde vara tillsammans med “öppet”. Han berättade om hur det blev naturligt att han var assyrisk i Göteborg där han växte upp och homosexuell i Stockholm.

Jag tycker att det här var ett väldigt intressant besök, det öppnade upp mina ögon för hur allvarligt det verkligen är. Jag är uppväxt i Södertälje och har också upplevt denna hederskultur i skolan, men inte i mitt hem. Och jag kan inte ens föreställa mig hur jobbigt Robert måste ha haft det.


Det här är ju såklart ingenting jag tycker är bra, då alla har rätt att vara sig själva och borde få stöd från både familj och vänner. Att anses vara mindre värd i ett samhälle p.g.a.. att man gillar folk av samma kön är för mig obegripligt. Detta tycker jag måste förändras, och de kulturer som har denna typ av heder och bestraffning borde integreras med samhällen som är mer accepterande för homosexualitet och dylikt.

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    onsdag 1 januari 20134

    Hej igen Greta!

    Nu är det dags att jag skriver kommentarer om din tredje och avslutande rapport!

    Du har återgett dina minnesbilder av ett besök vi hade av ”Robert Hannah” under en av våra lektioner i Tumba gymnasium.

    Meningen har varit att ni gör besök på olika platser och skriver rapport om dessa och inte att ni skriver rapport om besök som jag har ordnat i skolan. Som du vet är det en oerhörd skillnad mellan dessa företeelser!

    Hursomhelst du skriver om Roberts livsberättelser och intryck som hans besök och berättelse på dig.

    Du ger en bakgrundsbeskrivning och du berättar kort om vad Robert pratade om och du ger dina tankar om och efter besöket.

    Problem som Robert pratade om är ett allvarligt problem som drabbar många människor i vårt samhälle. Du har uppmärksammat problemet och förhoppningsvis ska vi kunna göra något för att bekämpa avarter och effekter av hederskulturer.

    Tack för rapporten!

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera