Translate

lördag 14 december 2013

Besöksrapport- Syrisk Ortodoxa Kyrkan – Antonella Shamoun

Här är min första besöksrapport!
Den 17 november 2013 besökte jag den syrisk/ortodoxa kyrkan S:t Petrus & Paulus som ligger i Hallunda med mina vänner Caroline och Jessika. Jag har tidigare besökt katolska kyrkan och den ortodoxa men eftersom det var ett bra tag sen så bestämde jag mig för att ta denna chans och fräscha upp mitt minne om hur det var i den ortodoxa kyrkan.
Min faster brukar gå varje söndag till kyrkan och min mamma brukar gå varje högtid, så jag är bekant med den ortodoxa läran.

Gudstjänsten
Vi kom lite senare så när vi gick in i kyrkan så bad människorna med prästen en gemensam bön. Efter bönen så börjar prästen med sin predikan. Hans predikan handlade om Jesus och hans lärjungar. Han pratade om när Jesus tvättade sina lärjungars fötter och sade till de att de ska vara ödmjuka mot varandra.  
Jag förstod inte vad prästen sade i sin predikan förutom några ord eftersom det var på syrianska, men det var två overheads där man hade översatt predikan till svenska så att alla kunde förstå. Det som inte var översatt förklarade Caroline till mig så att jag kunde förstå vad prästen ville säga. Det tycker jag är väldigt bra med tanke på att alla inte kan tala syrianska och att det kanske finns många ungdomar som har svårt för det.
Kyrkan har en kör består av både maskulina och feminina diakoner som sätter igång gudstjänstens hymner tillsammans med pianisten.
Den första saken jag lade märke till när jag gick in i kyrkan var att kvinnorna satt vid den vänstra sidan av kyrkan och männen vid den högra sidan. Det var något annorlunda från den katolska kyrkan och även hos Jehovas vittnen där både män och kvinnor kan sitta bredvid varandra.  
En annan sak som jag lade märke och som skiljer sig från hos Jehovas vittnen är att på fönsterna i kyrkan fanns det bilder på Jesus och jungfru Maria.
Efter att predikan är klar så går männen först fram och kysser Bibeln och sedan går kvinnorna när männen är klara.

Mina tankar
Innan jag skulle gå in i kyrkan kände jag mig lite nervös över att jag kanske hade glömt vad man brukar göra eftersom det var ett bra tag jag varit där.  När jag gick in i kyrkan så kände jag en doft som var olibanum rökelse som spridits i kyrkan av en så kallad ”hänglampa” då en diakon vaggar den fram och tillbaka.
När jag satt i kyrkan så kändes det bra att de hade översatt predikan till svenska så att jag skulle kunna förstå predikan. Annars så skulle jag nog vara uttråkad av att sitta och lyssna på något jag inte vet om.
Det jag tyckte var bra att efter predikan så gick människorna till en lokal bredvid och började fika och prata med varandra. Det är bra att man kan sitta med varandra och prata om vad man just har fått lyssna till.  
Något som jag tänkte på är att gudstjänsten har inte ändrats sen sist jag besökte den ortodoxa kyrkan. Det var precis likadant. Det enda skillnaden var att i den tidigare ortodoxa kyrkan jag besökte så var predikan på arabiska, vilket är ett språk jag förstår och behöver inte översätta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar