Translate

måndag 16 december 2013

Besöksrapport- Katolska kyrkan- Caroline Ercan

Hej!
Här kommer min andra besöksrapport!
Jag är infödd i den kristna religionen inom den ortodoxa läran, men jag har alltid undrat skillnaden mellan den ortodoxa och den katolska läran. Därför bestämde jag mig att besöka den katolska kyrkan med min vän Carlo, för att se hur deras gudstjänst går till. När jag skulle besöka kyrkan möttes vi upp utanför den katolska kyrkan. Jag stannade upp innan vi skulle in för att se hur kyrkan ser ut, utifrån.  Jag var jätte nervös inför besöket, eftersom jag aldrig hade deltagit i en katolsk gudstjänst.

När vi gick in i kyrkan gjorde jag korstecknet tre gånger, det betyder fader, son och den heliga anden. Jag gör alltid korstecknet när jag ser en kyrka eller går in i en kyrka. När jag väl var inne i kyrkan la jag märke till att kyrkan inte var så stor, jämfört med den syriska/ortodoxa kyrkan som finns i Hallunda. När vi väl kom in i kyrkan satte vi oss på sista bänken bredvid hans familj och kusiner. Det jag observerade var att kvinnor och män satt tillsammans och det tyckte jag var bra. Det är på grund utav att vi tjejer/kvinnor ska slippa känna oss utanför.
När vi hade suttit oss började gudstjänsten, det jag märkte efter ett tag var att gudstjänsten var på arabiska och arameiska. Det är två språk jag varken talar eller förstår. Min vän Carlo översatte åt mig vad prästen sa under nästan hela gudstjänsten. Även om jag inte fick förklaring till allt prästen sa, kunde jag ändå förstå lite vad han skulle göra och vad som skulle hända genom hans kroppsspråk. I mitten av gudstjänsten var det dags för nattvarden, alla som ville ta nattvarden skulle stå i led de som satt på första raden skulle börja först med att få nattvarden.
När gudstjänsten var slut gick jag och bad framför Maria statyn, därefter gick jag in till lokalen och där alla samlades. Jag satte mig med Carlo och hans familj. Vi satt en stund i lokalen därefter åkte jag hem, när jag satt i bussen kunde jag inte tro att jag äntligen hade besökt en katolsk kyrka. Det gjorde mig glad för det var något jag velat göra.

Mina egna tankar om besöket
Jag har alltid varit intresserad att veta mer om den katolska läran men jag har aldrig tagit itu med det. Men när jag besökte den katolska kyrkan fick jag blandade känslor. Jag har alltid haft en bild i mitt huvud om hur kyrkan, gudstjänsten och deras präster är. Denna bild som jag hade byggt stämde inte överens med det jag hade sett. Det jag upplevde i den katolska gjorde mig överväldigad. Skillnaden med den ortodoxa och den katolska kyrkan är att i den katolska kyrkan kan män och kvinnor sitta tillsammans. Däremot när man kommer in i den ortodoxa kyrkan sitter män på den högra sidan och kvinnorna på den vänstra. Jag tycker att vi i den ortodoxa kyrkan ska tillåta män och kvinnor sitta tillsammans under gudstjänsten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar