Translate

lördag 14 december 2013

Besöksrapporten- lektioner om kristendomen på Johanneskyrkan- Mahaba Alsanatee


Lektioner om kristendomen i Johanneskyrka

Varje lördag kl. 11.00 så har vi i Johanneskyrkan lektioner för barn från 4-16 år.
Jag har nyligen blivit lärare där för barn mellan 4-6 år efter att ha varit elev i 6 år.
I den här besöksrapporten ska jag berätta hur det går till när man är på sådana lektioner.

Just idag var det jag som skulle hålla lektionen för baren och jag berättade för barnen om lucia, eftersom alla hade redan haft lucia i sin skola eller dagis.
Jag och min kompis Andrina (som har gått med mig i samma klass i kyrkan i några år, och är nu en lärare med mig) förenklade lucia berättelsen för barnen och försökte få dem och förstå vem lucia var och frågade dem senare frågor om det jag hade berättat för att se att dem har förstått, samtidigt så ritade min kompis Andrina lucia på tavlan så att det skulle bli lättare för barnen att ha en bild av henne i hjärnan när vi berättar.
Efter berättelsen och att ha sjungit några lucia sånger så gick vi på fika.

Kyrkan förbereder fika varje lördag för barnen så dem inte blir hungriga under lektionerna. Det är två lektioner och vi tar fika mellan.
Lektionerna är inte långa, varje lektion är ungefär 45minuter.

Efter fikan så gick vi tillbaka till klassen och lät alla barnen rita lucia själv med färger och när dem var klara så skrev dem sina namn på pappret och visade oss den. Några av barnen var inte gamla nog för att skriva sina egna namn så dem kom fram till mig och frågade om jag kunde göra det och jag fick hjälpa dem med det.

När klockan hade blivit 13.00 så hade föräldrarna kommit och skulle hämta barnen, då väntade vi med dem som fick vänta på sina föräldrar tills alla åkte hem och då åkte hem vi med.

Jag älskar att vara med barnen och lära dem mer om vår relgion, många kan mycket om kristendomen för att bara vara 4, 5 eller 6 år men alla ser intresserade ut när vi berättar en berättelse från bibel eller kanske bara en saga som handlar om hur man ska älska varandra och förlåta varandra.
Och eftersom min pappa har också varit en lärare sen han var lika gammal som mig så har jag fått det ifrån honom att älska det jag gör och försöka vara en bra lärare.
I en annan klass där min lillasyster går, så fick jag höra av henne att när en lärare frågade vad ”mahba” är (mitt namn som betyder kärlek på arabiska) så hade en av eleverna sagt att det är en lärare, och jag tyckte att det var roligt eftersom jag har inte varit lärare så länge och lärde mig att även små barn kan lära sig mycket på så lite tid.




1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    tisdag 31 december 2013

    Hej igen Mahaba!

    Dags att skriva kommentarer om din andra rapport.

    Den handlar om en av lektioner som du tillsammans med Andrina har hållit i Johanneskyrka om kristendomen för mindre barn.

    Det är en enkel och kärleksfull rapport som du har skrivit om ert möte med barnen i kyrkan.

    Jag önskar att du hade skrivit mer om verksamheten. Det hade varit roligt om du hade skrivit utförligare om vad verksamheten kan innebära för barnen under deras uppväxt.

    Läsaren får veta vad ni sysslade med och hur ni gick tillväga men hen får aldrig veta hur många barn deltog i lektionen, om era lektioner hölls på arabiska eller svenska osv.

    Jag vet att du stortrivs med barn och jag är helt säkert att du skulle fungera utmärkt som förskolelärare. Kan det vara något för framtiden?

    Av förklarliga skäl saknar rapporten moment där du använder dig av begrepp och dogmer som vi har arbetat med under kursen men så är det.

    Tack för en bra rapport!

    Nader

    SvaraRadera