Translate

söndag 22 december 2013

Besöksrapport 2 - Protestantisk kyrka - Jessika Chammoun

Hej!
Här kommer min andra besöksrapport!

Den här gången valde jag att besöka en protestantisk kyrka då den skiljer sig ganska mycket från den ortodoxa trots att båda kyrkorna utövar samma religion. Jag tänkte därför i slutet av rapporten göra en jämförelse mellan dessa två skiljbara grenar inom kristendomen.
Söndagen den 8:e december åkte jag tillsammans med min kompis Caroline och mina föräldrar till Tumba kyrkan eftersom att min mamma arbetar där och hade sitt arbetspass under mässans gång. Därför tänkte vi att samtidigt som vi matas med information om den protestantiska kyrkans gudstjänst så kunde vi hålla min mamma sällskap.

Klockan 11.00 började gudstjänsten, vi kom dock en kort stund försent.
Jag klev in i kyrkan och hörde alla sjunga en psalm gemensamt och högt medan jag möttes av en man som delade ut små häften som innehöll “planeringen” av dagens mässa, den påminde mig om en dagordning. Vi satte oss sedan ned bland alla människor och deltog i mässan medan några från församlingen gick upp till altaret och delade vissa tankar som de senare på något sätt relaterade till den kristna läran.
Jag kunde inte låta bli att titta omkring mig samtidigt som jag observerade den väldigt simpla inredningen i kyrkan. Trots de simpla dekorationerna fångade det stora korset över altaret mitt intresse, jag undrade om korset höll på att falla isär eller dras samman.  

Plötsligt kom en grupp bestående av barn fram till altaret och tände ett ljus samtidigt som folksamlingen sjöng en adventsång med dem. Personligen förvånades jag över att man la en ganska stor tyngd på barnens deltagande i mässan, men å andra sidan misstänker jag att barnen inte deltar på så vis under varje gudstjänst utan jag tror att det var så igår pga. adventsfirandet.
Jag kunde inte placera alla personer som gick fram och höll en varsin kort predikan, jag förstod inte vem de var eftersom vissa av dem, förutom prästinnan, hade liturgiska kläder på sig. Antagligen var de nog också präster eller diakoner…
Det som jag fascinerades över var att personerna som predikade tog med både personliga och samhällsberörande berättelser i predikan, exempelvis när en kvinna delade med sig av en upplevelse som hon hade upplevt, eller en man som predikade, hyllade och tackade Gud för Nelson Mandela under gudstjänsten.
 
                                                                                                
       

 
                                                                                                         



Slutet av gudstjänsten närmades och prästen började med hjälp av diakoner be för att fira nattvarden. En av diakonerna tog en stor oblat och delade den i flera bitar samtidigt som han bad över den.
Koralen som stod åt vänster om oss, bestående av män och kvinnor i olika åldersstadier började framföra lovsånger och tacksägelsepsalmer som avslut av gudstjänsten tillsammans med pianisten och dirigenten. De dröjde ganska länge med framförandet av olika sånger, ca 15 minuter. Som avslut fick man röra sig mot prästen och en diakon som höll i en bägare med vin i och ett fat med oblat i för att ta del av nattvarden om man så ville.
Efter det gick alla till en liten lokal precis intill kyrksalen för att fira Tumba kyrkans 40års jubileum samt umgås med sina nära och kära. Det bjöds på lite mat och fika och alla fick en varsin liten pappersbit där det stod ett fint citat ur Korinthierbrevet 13:13: ’’Och störst av allt är kärleken’’.  Jag tycker att det var ett väldigt fint sätt att sprida kärlek och glädje genom ett sådant citat.
Prästerna och diakonerna satte sig bredvid alla och gjorde sitt bästa för att hinna prata med alla som var där, vilket jag ansåg vara ett väldigt bra sätt att skapa gemensamhet mellan församlingen.
När alla började bege sig hemåt gjorde vi detsamma och det lyckade besöket var över.

Skillnader
Eftersom att jag tillhör den ortodoxa kyrkan upplevde jag flera skillnader mellan den protestantiska och ortodoxa grenen inom kristendomen under mitt besök.
Den allra största skillnaden som jag på direkten la märke till var att prästen inom den protestantiska kyrkan var kvinnlig, något som aldrig förekommer inom den ortodoxa kyrkan. Även att män och kvinnor satt bredvid varandra var en skillnad.
När församlingen tillsammans med kören började sjunga ur bibeln gemensamt stod jag och min vän Caroline helt tysta eftersom att vi aldrig tidigare hade upplevt en sådan miljö inom den ortodoxa läran, men intressant var det dock. Många sjöng från hjärtat och jag personligen såg det som en bearbetning av sin egen tillvaro, det märktes att många omkring oss såg glada och belåtna efter varje lovsång de utförde.


Inom den ortodoxa kyrkan uttalas trosbekännelsen under mässans gång, vilket jag har för mig att det inte utfördes inom den protestantiska. Mycket möjligt att jag missade det eller inte la märke till det…
Tidsmässigt var den protestantiska gudstjänsten ganska kort till min förvåning, i jämförelse med den ortodoxa gudstjänsten då den börjar ca 8 och slutar runt 11 medan den protestantiska började 11 och slutade runt 12.  
Användning av oblat är även det en skillnad, något som inte används inom den ortodoxa kyrkan, utan vanligt bröd. När jag prövade oblaten kändes det lite märkligt just för att Jesus delade på bröd under nattvarden och att det inte riktigt kändes som bröd. Men det har nog något med min ovana att göra.   
Det finns säkerligen fler skillnader som jag inte känner till, men utöver det känner jag att jag har fått en bra överblick över den protestantiska kyrkan, hur saker och ting utövas inom den och de största skillnaderna mellan den och den ortodoxa grenen.

Tar gärna emot konstruktiv kritik.
Jessika Chammoun 

1 kommentar:


  1. Flemingsberg
    torsdag 2 januari 2014

    Hej Mahaba!

    Jag hoppas att du har det fint och jag önskar att du har börjat ett år som skall fyllas av glädje och framgångar.

    Nyårsdagen är över och jag fortsätter arbeta med att läsa och kommentera era rapporter. Och nu har turen kommit till den andra rapporten av tre rapporter som du har publicerat på bloggen.

    Den andra rapporten tar upp besöket som du tillsammans med Caroline och dina föräldrar hade den protestantiska kyrkan i Tumba en lördag för snart fyra veckor sedan.

    Bakgrundsbeskrivningen är bra. Läsaren får veta varför du har gjort valt du har gjort och vad du hade för sällskap till kyrkan.

    Och ännu en gång (det har börjat bli en följetong) noteras mina fina ungdomar för sen ankomst! 

    Inne i kyrkan tittar du runt, du försöker att observera för att senare dela det du harv fått för intryck med läsarna. Bra!

    Ja, det är svårt för mig att avgöra vad det var för folk som var framme och tog var sin korta predikan! Framgick detta inte av programmet som ni hade fått i handen?

    Jag tror att aktiviteterna i kyrkan kan ha varit annorlunda än den normala just på grund av att man firade kyrkans 40 års jubileum den söndagen eller kanske var det på grund av att den dagen firade man andra advent. Jag misstänker att rätt svar ska vi söka i det förstnämnda alternativet men jag vet inte.

    Du tar upp att i de små talen pratade människorna ur hjärtat och pratade både om personliga upplevelser och även om samhällsrelaterade händelser, exempelvis Nelson Mandela. Är det inte så att predikan (och därmed situationen i kyrkan) blir mycket mer levande då?

    I slutet av ceremonin var det lovsånger och nattvarden det gällde. Du har redogjort för dessa på ett utmärkt sätt.

    Du har publicerat tre fina bilder med i din rapport. Bilderna (som jag förmodar är dina egna) ger en bättre atmosfär till rapporten. Bra!

    I slutet av rapporten ger du dig in i att jämföra gudtjänsterna i en ortodox och en protestantisk (luthersk) kyrka. Problemet är att ditt andra besök präglas av att kyrkan firade 40 år och då var situationen annorlunda än vad det brukar vara där!

    Du tar upp följande skillnader:
    - Kvinnlig präst i den andra kyrkan
    - Män och kvinnor bredvid varandra i den andra kyrkan
    - Lovsånger som sjungs av alla i den andra kyrkan
    - Trosbekännelse i den ortodoxa kyrkan men inte i den andra kyrkan
    - Mycket kortare gudstjänst i den andra kyrkan (en jämfört med tre timmar)
    - vanligt bröd i ortodoxa kyrkan, oblat i den andra kyrkan

    Precis som du har skrivit finns det säkert många andra skillnader och likheter. Som jag skrev ovan så tror jag att jubileum i samband med 40årsdagen har spökat en del för dig.

    Du använder dig av ett bra och medvetet språk.

    Tack för en bra rapport!

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera