Translate

onsdag 18 december 2013

Mariana Shahab Djaber Ek11JU: Besöksrapport Moské

Moské



Nu ska jag skriva min första besöksrapport. Jag valde att besöka Moskén i Fittja med Veronica. Vi gick söndagen den 12/7-2013  klockan 12:25.  Vi var osäkra på om kvinnorna och männen hade olika ingångar till moskén så jag frågade en man och han berättade att alla har samma ingång.  

När vi gick in la vi märke till att man var tvungen att ta av sig skorna och det gjorde vi. När vi gick in ville vi se var kvinnornas bönesal låg. Vi frågade en pojke i vår ålder om hjälp, han hjälpte oss och visade vägen. Han sa att kvinnorna och männen inte ber i samma sal.  Medan vi gick upp för trapporna la jag märkte till att vissa män satt och bad. Pojken sa till oss att kvinnornas sal är på den sista våningen. Vi gick upp tillsammans och såg att kvinnosalen var tom, den var mycket mindre än männens.  Golvet var täckt med mattor, det fanns inga bänkar utan man kunde endast sätta sig på golvet.  Vi hade en klar utsikt över männen. Vid 12:30 kom pojken upp till oss och sa att gudstjänsten skulle börja om 10 minuter.

Gudstjänsten
Bönen började med predikandet och imamen inledde gudstjänsten genom att läsa ur koranen. Alla män ställde sig på en rad och imamen stod med dem. Efter att den sjungande imamen var klar gick männen ner på knä och bad, detta repeterade de fyra gånger. Sedan tog imamen ett steg framåt och började be. Först stod han upp och utbrast: ”Alla ho Akbar”, sedan böjde han sig ner (bugade) och sa: ”Allah ho Akbar”. De resterade männen gjorde samma sak efter det och böjde sig ner och satt på knä. Jag la märkte till att när de var nere på sina knän hade de händerna vid sina öron.  I salen fanns det män i olika åldrar, från små till stora. Efter att de hade knäböjt ställde de sig upp och sa: ”Allah ho Akbar”. De repeterade samma sak åtta gånger. När de var klara med det vände imamen sitt huvud åt höger. Männen gjorde samma sak och sa: ”Salmon alekom” och sedan vände sig imamen åt väster. Männen gjorde samma sak och sa sedan: ”Salmon alekom”. Efter det var de klara och vissa satt kvar medan andra gick och hälsade på imamen. Jag tyckte att gudstjänstlokalen var ganska vacker. De hade inga bilder utan texter på väggarna. Jag kunde endast läsa två saker: ”Ali” och ”Allah”. Det var svårt att läsa vad som stod eftersom stilen var svår. 




När det var klart gick vi ner, människorna där var jättetrevliga. Då vi var nere vid entrén hälsade folk på oss (salamo alekom) och jag hälsade tillbaka. Vi mötte tre kvinnor och de frågade var kvinnornas bönesal låg, det var deras första gång i denna moské. Jag märkte att de hade ett arabiskt utseende så jag frågade om de kunde tala arabiska och det gjorde de (de kom från Marocko). Jag frågade dem hur många gånger om dagen man ber och de sa ”fem gånger”. Sedan fick vi syn på en turkisk kvinna. Hon sa att de varje lördag och söndag har undervisning där de läser ur koranen. Under dessa tillfällen sitter kvinnorna och barnen. Hon sa att dessa tillfällen är ganska viktiga eftersom man måste veta vad imamen säger då man ber.


Elmas berättade för oss att hon kom till Sverige när hon var fyra år gammal. Hennes föräldrar var muslimer men inte helt troende. Hon hade inte så mycket kunskap om Islam. När hon gick på gymnasiet och hade religionslektioner lärde hon sig mycket om kristendomen, hinduismen och buddhismen men inte om islam. Så hon började själv forska.  Jag frågade henne vad det var som gjorde att hon till slut blev helt troende inom Islam. Hon sa att kvinnan har en stor betydelse och hon ansåg att de andra religionerna inte hade det.  Att en kvinna är viktig, hon är mamman, hon föder och uppfostrar sina barn och detta är en viktig faktor. Men jag tycker att hon inte gav oss ett konkret svar utan ”ett vanligt svar ”.

Jag frågade även varför hon hade sjal (hijab) och vad det har för betydelse. Hon sa att det berodde på att kvinnans skönhet är hennes hår och de vill inte att män som inte är nära henne ska attraheras av detta. Hon tar av sig sjalen då hon är med sin make, bror och pappa. En annan anledning är också att då man har något på sig så som sjal eller huvudbonad symboliserar det att man är nära gud.

Jag frågade även om man får gifta sig med en person från vilken religion som helst och hon sa att det beror på familjen, om den är helt religiös eller inte. Men också att det är mer vanligt att en man får gifta sig med någon från en annan religion än en kvinna eftersom att om en man gifter sig och hans fru får barn är barnen automatiskt muslimer eftersom deras far är muslim. Men om en tjej skulle gifta sig med en icke muslim så skulle deras barn inte automatiskt bli muslimer eftersom pappan inte är det. 

Men som sagt så beror det på familjen, om de tillåter det eller inte.  Hon berättade om sina egna åsikter och jag tror om jag skulle ha frågat en annan kvinna så skulle hon ha gett mig ett annorlunda svar, det samma skulle gälla om jag frågade en man. Alla har olika åsikter och uppfattningar. Man kan inte säga att någon har rätt eller fel eftersom alla har rätt att tro på vad de vill. Jag tycket att detta besök var bra, jag fick lära mig mer om Islam och hur deras gudstjänst går till. Detta var första gången jag har besökt en moské och det är annorlunda jämfört med en kyrka. Detta besök tycker jag var bra och lärorikt.



2 kommentarer:


  1. Flemingsberg
    torsdag 2 januari 20134

    Hej Mariana!

    Jag hoppas att du har det fint och jag önskar att du har börjat ett år som skall fyllas av glädje och framgångar.

    Nyårsdagen är över och jag fortsätter arbeta med att läsa och kommentera era rapporter. Och nu har turen kommit till en rapport av de tre rapporter som du har publicerat på bloggen.

    Rapporten handlar ett besök som du har gjort tillsammans Veronica i Moskén i Fittja! Jag utgår att besöket ägde rum söndagen den 7:e december och inte som det står i rapporten 12:e juli! 

    Du har börjat det hela med en kort berättelse om vägen till in till kvinnornas avdelning i moskén. Det intressanta är att du är den första tjejen bland årets tre klasser som har varit högst upp i moskén och kan berätta därifrån. Ett par andra tjejer hade varit i en moské i Jakobsberg men de var där när ingen gudstjänst pågick.

    Du har skrivit om hur bönen gick till och jag blir förvirrad! Var ni inte kvar på kvinnornas avdelning? Kunde kvinnor från sin avdelning se och höra männen? Förklara gärna!

    En annan sak jag undrar är om imamen höll någon sort av khutba, predikan, eller inte. Det brukar vara brukligt med sådana under den gemensamma bönen. Kanske saknades detta för att ni var där en söndag och inte en fredag? Tacksamt tar jag emot dina svar!

    Du har tagit med några bilder i din berättelse. Bilderna är fina och beskriver en del av det du har skrivit om. Är bilderna dina egna?

    Sedan har du berättat om hur ni togs emot efter gudstjänsten och om samtalen du hade med tre marockanska kvinnor och en turkisk kvinna. Underbart att du fick chans och möjlighet att samtala med dem.

    Du skriver även om samtalet med ”Elma”. Är det den turkiska kvinnan? Du har tagit upp ett par viktiga frågor med henne. Det har gällt både orsaken till att hon blev en troende muslim, frågan om att hon har accepterat bära sjal och frågan om äktenskap mellan en muslim och en icke-muslim. Visst är hennes svar de vanliga svaren.

    Referat av ditt samtal med Elma utgör slutet för din rapport och den avslutar du med en del funderingar som grundas på samtalet med Elma och eventuella alternativa svar från andra muslimska män och kvinnor.

    Tack för en bra rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera
  2. Hej Nader !

    Jag skrev fel datum som du märkte det ska vara den 7 december . När vi var uppe vid kvinnornas avdelning kunde vi se männen eftersom de hade någon slags av en trä plankan som har hål i och genom det kunde vi se männen men de kunde inte se oss. Vi kunde höra de ganska tydligt eftersom rummet vi var i var öppet.

    Den dagen vi var i mosken hade imamen ingen khutba och det kanske beror på att vi gick dit på en söndag.

    Bilderna som finns i denna rapport är tagna av mig, kvinnan som jag talade med och som jag skriver om i rapporten heter Elma som är en turkisk kvinna som kom till Sverige då hon var ung.

    M.V.H

    Mariana Djaber

    SvaraRadera