Translate

måndag 16 december 2013

Kyrka

Inledning:
Jag har valt att skriva om ett besök jag gjorde den 7 december, vilket var en lördag. Dem flesta kyrkorna brukar ha sina gudstjänster på söndagar, men anledningen till varför den arabiska kyrkan är på lördag är för att kyrkan endast kan hyras ut på lördagar. Jag har valt att skriva om en kyrka som min mamma går till och det är en arabisk kyrka.  Jag har fåtals gånger gått till just denna kyrka med min mamma. Jag kan inte avgöra om kyrkan är katolsk, ortodox eller protestantisk eftersom att det kommer massa människor med olika bakgrunder och kyrkan har inte döpts efter en trosuppfattning inom kristendomen. Syftet med kyrkan är endast att förmedla guds ord.
Gudstjänsten;

Gudstjänsten inleds utav kören som sjunger lovsång på Arabiska. Kyrkans kör består utav två män och tre kvinnor som sjunger och prisar gud.  På väggen bakom dem finns det en overhead med text på låtarna som sjungs, detta är till för dem som vill sjunga med. I loppet av 30 minuter får man höra cirka 10 stycken ”kilili” från kvinnor vid bänkarna, vilket är det arabiska uttrycket för glädje;). Efter 30 minuter går pastorn upp till altaret som är dekorerat med massa julpynt och ställer sig framför ett kors som hänger på väggen. Just denna kyrka är inte dekorerad med ikoner och statyer, det enda som klär de vita väggarna är ett stort kors. Pastorn inleder alltid gudstjänsten med en bön och sedan börjar han predika. Pastorn pratar Arabiska under hela gudstjänsten med en Egyptiskdialekt. Den Egyptiskadialekten gjorde det väldigt svårt för mig att förstå hans arabiska, men min moster och min mamma tolkade det han sa. Efter den korta bönen början pastorn predika om Jesu födelse. Han berättar snabbt om hur jungfru Maria fick reda på att hon är havande med Jesus. Han läste ett citat från bibeln ur lukasevangeliet1 30Då sade ängeln till henne: ”Var inte rädd, Maria, du har funnit nåd hos Gud. 31Du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus. ” Pastor drar även paralleller mellan hans tidigare liv som muslim och mellan hans liv nu som kristen.
Han pratar om att vi inte kan säga till gud när han kommer att fråga oss varför vi synda att han inte förstår hur det känns att bli frestad, förnedrad eller hånad, eftersom att gud har gått igenom exakt allt en vanlig människa går igenom. Gud vet exakt vad vi genomgår och hur det känns, eftersom att han tog av sig sin gudomlighet för att vandra tillsammans med oss på jorden, men han var 100 % gud och 100 % människa.  Pastorn predika i cirka 1 timma och det var sedan dags för nattvarden. Hur nattvardsfriandet går till är annorlunda inom de olika kyrkorna. I den kyrkan jag besökte läste pastorn ut bibeln.
”Lukas 22:19-2019Sedan tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: ”Detta är min kropp som blir offrad för er. Gör detta till minne av mig.” 20Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er.”
Brödet och vinet tilldelades till människorna genom en liten kopp med ”vin” och man fick själv ta en brödbit från fatet. Sedan bad pastorn en kort bön om förlåtelse och hela församlingen tog nattvarden tillsammans. Att delta i nattvarden är helt frivilligt. Gudstjänsten avslutas med ytterligare lovsång och sedan deltar hela församlingen i en gemensam bön, ”fader vår” på arabiska. 
Matteusevangeliet 6:9-13 ” Vår fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat. Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, På jorden så som i himlen. Ge oss i dag vårt bröd för dagen som kommer. Och förlåt oss våra skulder, Liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss. Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda”
Sedan gick hela församlingen ner till lokalen och fikade.
Slutsats:
När jag gick in i kyrkan möts jag av ljuvlig musik och människor står upp vid deras platser och sjunger med. Jag har vuxit upp i den arabiska kyrkan och är uppvuxen i en miljö där det inte finns traditioner i kyrkan. Det jag menar är att t.ex. att män och kvinnor sitter på separata sidor i kyrkan, man måste göra kors innan man går in i kyrkan osv. det har aldrig funnits i den kyrkan jag har gått i. Män och kvinnor sitter bredvid varandra och det finns inga ritualer i kyrkan. Det är på grund av att det finns folk från olika delar av mellanöstern t.ex. Libanon, Irak, Egypten osv. Därför vill man att alla ska känna sig hemma i kyrkan oavsett från vilken kyrka du kommer ursprungligen ifrån. Och det älskar jag med den Arabiska kyrkan. För kristendomen om handlar inte om traditioner eller om du är t.ex. ortodox, katolik, protestantisk osv utan det handlar om din tro.
Tron är det största faktorn inom kristendomen, tron att Gud, Jesus och den heliga anden är EN, tron att Jesus dog för dina synder och att tro att bibeln är guds nedskrivna ord. Traditioner ska inte ta över kyrkan, kyrkans roll är att informera, predika och ta in dem som vill. Kyrkan ska vara öppen för EXAKT vem som helst. Kyrkan är ingen plats endast för goda människor utan ett sjukhus för de trasiga.


3 kommentarer:


  1. Flemingsberg
    torsdag 2 januari 20134

    Hej Rachelle!

    Jag hoppas att du har det fint och jag önskar att du har börjat ett år som skall fyllas av glädje och framgångar.

    Nyårsdagen är över och jag fortsätter arbeta med att läsa och kommentera era rapporter. Och nu har turen kommit till den första av dina rapporter.

    Rapporten handlar ett besök som du har gjort i en kyrka! Tyvärr ger du inte någon information om vad kyrkan ligger eller vad den heter. Men du har skrivit att kristna med olika uppfattningar tar sig till den här kyrkan och då får jag uppfattningen om att den måste vara en ekumenisk kyrka. Är det så?

    Du har skrivit att det är enbart lördagar som kyrkorummet står till förfogande för uthyrning. Det skulle vara intressant att veta något mer om det.

    De första 30 minuterna ägnas åt lovsånger på arabiska som följs av kvinnornas glädjeutrop, ”kilili”.

    Du har även skrivit att kyrkan använder sig av tekniskt hjälpmedel för att alla som vill sjunga med i lovsånger skulle kunna göra det och det är väl en lovvärd åtgärd!  Bra att tekniska hjälpmedel kommer till användning på rätt (men fortfarande kanske inte tillräckligt) sätt!

    Predikan handlar om ”Jesufödelse” men tyvärr har prästen en egyptisk dialekt när han pratar arabiska så det blir svårare för dig och många andra i lokalen att följa med i resonemanget. Synd! Språkbarriärer gör sig rätt ofta gällande när det handlar om sådana sammanhang i våra områden.

    Kul att läsa att pastorn är en tidigare muslim som har konverterat till kristendomen! 

    Förresten, när det gäller prästens predikan har du skrivit att han sa:
    ”Han pratar om att vi inte kan säga till gud när han kommer att fråga oss varför vi synda att han inte förstår hur det känns att bli frestad, förnedrad eller hånad, eftersom att gud har gått igenom exakt allt en vanlig människa går igenom.”
    Jag tycker inte att resonemanget hänger ihop! Jag fattar inte så mycket! Hur tänker han?

    Du skriv er rätt mycket om hur nattvarden gick till och det är bra. Nattvarden är bland höjdpunkterna i en kristen gudstjänst.

    Gudstjänsten tar slut med en gemensam fika!

    Nu kommer du till slutsatser. Du börjar det hela med att skriva:
    ”Jag har vuxit upp i den arabiska kyrkan och är uppvuxen i en miljö där det inte finns traditioner i kyrkan.” Helt omöjligt! Att män och kvinnor skulle kunna sitta bredvid varandra i kyrkan du pratar om är en tradition just i den kyrkan och att det inte skulle förekomma ritualer i kyrkan tror jag inte ett dugg på! Du har själv skrivit om nattvarden i kyrkan. Det är en ritual!

    Även nästa citat innehåller en hel del som går att diskutera. Du skriver:
    ”För kristendomen om handlar inte om traditioner eller om du är t.ex. ortodox, katolik, protestantisk osv utan det handlar om din tro.”
    Glöm inte att det är just olika uppfattningar om rätt- och felaktig tro som har delat kristna i många olika grupperingar!

    Du avslutar ditt resonemang med en diskussion om tro kontra tradition i kyrka och en beskrivning av vem eller vilka som skall ha en plats i kyrkan. Det är bra att du tar ställning.

    Rapporten avslutas med en kors.

    Tack för en bra rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera
  2. Hej Nader! Tack för kommentaren! Det prästen menade var att Gud vet vad vi går igenom alla frestelser osv eftersom att han själv varit människa. Därför kan vi inte säga till Gud du vet inte hur det känns att vara en människa och att bli frestad eller hånad eftersom att jesus som är Gud gick igenom exakt det vi människor går igenom.. :)

    SvaraRadera
  3. Flemingsberg
    torsdag 2 januari 20134

    Hej igen Rachelle!

    Jag hoppas att du har det fint!

    Tack för förklaringen. Jag förstår det bättre nu.

    mvh
    Nader

    SvaraRadera