Translate

torsdag 7 november 2013

Stora Synagogan Ahmed Cherif SA11SA

Besöksrapport

Ahmed Cherif SA11SA

Det är dags att skriva min första besöksrapport. Därefter har jag planerat mig att komma till stora synagogan i Stockholm för att ta några bilder för att arbeta med min första besöksrapport om synagogan. Därefter har jag kontaktat med den judiska församlingen för att jag gärna vill fotografera några bilder på stora synagogan. En dag efter skickar de mig och säger att det inte är tillåtet att fotografera i stora synagogan. Då tvingar jag att anpassa efter mitt schema och det tar mycket tid att planera. Stora synagogan i Stockholm ligger på Wahrendorffsgatan invid Berzelii park i centrala Stockholm.


 På fredagen 25 oktober har jag börjat planerat lite hur jag ska komma ut dit. När jag är framme vid Wahrendorffsgatan så väntar jag på en personal som jobbar hos judiska församlingen i Stockholm. Då börjar jag tänka och fundera efter vad en gudstjänst egentligen innebär. Därefter går jag mot judiska församlingen och väntar på en personal som visar mig synagogan. Därefter hänger jag av mig en ytterkläder och tar en klippa efter att ha sett andra göra samma sak. Rabbin hälsar mig glatt välkomna med öppna armar och vi tar plats på rad fem med varsin stol. Därefter har jag försökt och förklarat till rabbinen att fotografera synagogan men han säger att det inte är tillåtet att fotografera synagogan Sen visar han mig gamla testamenten på några minuter och jag försöker att lära mig hebreiska samtidigt försöker jag sjunga med rabbinen en dikt ”B´amidbar”.  Sen försöker jag att förstå  hur de andra personerna som ber på Adonai ( Jahve) och pratar på hebreiska och rabbinen har förklarat mig att det finns olika inriktningar t.ex. Ortodoxa judarna, liberala judar i stora synagogan. Därefter säger rabbinen att den stora synagogan är den största synagogan i Sverige och det är därför att många olika inriktningar inom judendomen kommer hit en stor synagoga i Stockholm för att tillbe Adonai ( Jahve). 

Efter att ha läst den gamla testamente vill jag titta hur Meonrah ser ut. Plötsligt kommer en ortodox jude med en hela svarta kläd och har ett lockigt hår samtidigt ser jag att en stor familj kommer in synagogan för att tillbe guden och tjänst. Därefter upptäcker jag att många judar har en lite speciell väska och jag undrar vad det där med en lite väska. Då förklarar rabbinen mig att de har en speciell väska för att kunna be Adonai (Jahve) på den speciella vilodagen och det innebär att alla judar kommer att gå in stora synagogan för att kunna vara nära med guden. När rabbinen säger att han måste gå för att sätta igång till sabbat och jag kollar min klocka och det är 17:30 så förstår jag direkt att de sätter igång med vilodagen (Sabbath). Därefter kommer många judar i stora synagogan och rabbinen börjar läsa en dikt av gamla testamenten och de pratar på deras språk hebreiska. Då tittar jag på rabbinen och hur han kommentar ur gamla testamenten (Mishna) och några personer är med rabbinen för att förenkla av gamla testamenten (Gemara).

När de läser ur gamla testamenten så tittar jag på andra personer följer vad rabbinen säger ur gamla testamenten (Torah). Därefter upplever jag en vacker miljö på stora synagogan och det är en absolut underbar att komma in synagogan. Det har blivit tråkigt för mig för att jag inte förstår vad de säger men jag visar en respekt att lyssna på dem


för att andra personer kan se mig att jag är respekt. Det spelar ingen roll om man inte är jude eller att tillhöra en annan religion ändå ska man behandla en respekt mot religionen och det gäller för alla religioner. Därefter lär jag känna mig själv på djupet om judendomen för att förstå hur de har sitt perspektiv om religionen och alla judarna inte har uppfattat på judendomen på ett samma sätt.

 Därefter måste man förstå deras historia för att judarna egentligen inte hade ett riktigt land innan 1948. 
kan man säga att de har flyttat till olika länder i varje år för att söka ett tryggt land och det tycker jag att det är intressant att de bevarar sina religioner och de inte glömmer sitt språk “Hebreiska”. Det är därför att jag väljer judendomen för att den äldsta religionen inte många människor som har troende och det är ungefär 13-14 miljoner i världen som är jude jämfört med de största religionerna Kristendomen och Islam. De har en annorlunda ceremoni på olika högtider, t.ex. Veckofesten och Nyårsfesten. 


Rabbinen berättar att de har några högtider som är speciella. Chanukaljussstaken och rabbinen förklarar mig att det innebär alla brukar komma fram den sjuarmade ljusstaken för att tända ett ljus på varje kväll inom åtta dagar. På fredag eftermiddag tänder man  Chanukaljusstaken som ska brinna åtminstone fram  till halvtimme efter mörkrets inbrott före shabbatsljusen tills vilodagen är slut och man har gjort en havadala ( en ceremoni där man skiljer sabbaten från varandra). Efter havadala tänder man Chanukaljusen för lördag kväll.





Oavsett etnicitet och kön, sexuell läggning, funktionsnedsättning och religion är vi alla människor och förtjänar att behandlas med respekt och av våra medmänniskor. Det är viktigt att alla ska förtjäna och behandlas med respekt mot de olika religionerna.




Bilder Källa: http://www.fotosidan.se/blogs/photo/index.htm?date=2008-09-01&skip=15 


3 kommentarer:

  1. Hej!

    Det är en intressant och detaljrik text. Bra att du har använt dig utav de olika begreppen och att du förklarar dem så att alla förstår. Synd att du inte kunde ta foton men du kompletterade det väl med bilderna från internet. Dock kan du utveckla och skriva lite mer angående dina funderingar samt tankar efter besöket.

    SvaraRadera
  2. Flemingsberg
    söndag 8 december 2013

    Hej Ahmed!

    Jag hoppas att du har det bra.

    Det är en bra rapport som du har lämnat ifrån dig och det märks att du har verkligen påverkats av miljön omkring och blivit fascinerade av den judiska gudstjänsten och judendomen.

    Din rapport är överfylld med detaljer och det märks att du verkligen har försökt observera så mycket som möjligt.

    Jag tycker att din språkbehandling borde vara bättre. Det bästa du kan göra för att förbättra språket i texten du skriver är att när du är klar med texten, lämna den under ett par timmar för att senare återgå till texten och läsa om den. Förhoppningsvis skulle du då upptäcka åtminstone en del av språkliga misstag.

    Bortsett från ovanstående är rapporten mycket bra.
    mvh
    Nader

    SvaraRadera