Besöksrapport
Synagoga
Den
15 november begav jag mig tillsammans med 3 andra från klassen in till
synagogan i centrala Stockholm,. Det var en regnig och lite småruggig kväll som
väntade oss inne i Stockholm för att besöka Sveriges största Synagoga.
Det
blev en rask promenad från Stockholms Centralstation mot Wahrendorffsgatan och
synagogan vid Berzelii park.
Innan
besöket hade vi fått info om att samlas utanför synagogan vid halv sex snoret.
Dessvärre blev vi lite sena till samlingen, vilket i detta fall inte var några
problem eftersom vi utanför synagogan blev bemötta av en säkerhetsvakt som gav
oss hjälp och info angående besökares rättigheter etc. vid en synagoga och
besök av synagogor. Denna säkerhetsvakt hade även som rutiner att kolla besökarnas
identiteter och frågade om vi innehav någon form av vapen eller vassa föremål.
Han förklarade även för oss att inga foton var tillåtna att tas inne i
synagogan (därav bilder tagna från internet).
![]() |
Synagogan i centrala
Stockholm vid Wahrendorffsgatan
|
Av
säkerhetsvakten blev vi hänvisade att följa skylten mot biblioteket i
synagogan. Väl inne i synagogans-byggnad
hörde vi från biblioteket som vi då först kom in i, att en gudstjänst var i
full gång. Inne i byggnaden gick jag/vi efter vart ljudet från Rabbinen och
församlingen var som starkast.
Tillslut
efter att ha letat efter dörren in till gudstjänsten och församlingen öppnade
vi dörren tyst och respektfullt för att inte på något sätt störa gudstjänsten. Dörren
in till gudstjänsten var en stor, maffig och robust dörr i trä.
När
jag/vi då hade tagit våra första steg in till gudstjänsten och synagogan satte
vi oss rätt så långt bak på rad Q. När jag/vi hade satt oss ner började jag
kolla runt i synagogan. Den var verkligen gigantisk, större än vad jag själv
trodde när jag från första början klev in i byggnaden.
Synagogan
bestod av tre våningar inklusive orgel-våningen. Det var en väldigt pryd och
klädd synagoga med mycket utstrålning och varma färger, mycket bestod av guld
och röda färger vilket fick en varm harmoni.
Och
apropå röda färger, bar altaret ett gigantiskt skynke av röd karaktär med David
stjärnan på toppen av skynket. Detta skynke klädde en stor del av altaret
längst fram.
![]() |
Bakom den sjuarmade
ljusstaken ser vi det röda skynket
med den judiska David stjärnan som är format som en port mot Adonai(Jahve) som
jag pratade om. |
Något
som jag fastnade för var det att jag tyckte altaret längst fram var som en port
mot det röda skynket och Davids stjärnan. Vilket kanske kan betyda enligt mitt
antydande, att det är porten mot Adonai(Jahve) (se bild ovan).
På
den plats där jag hade satt mig inne i Synagogan, fanns det en lucka framför
mig som man kunde öppna. När jag öppnade denna lucka som fanns framför mig såg
jag att den innehöll, en psalmbok, denna psalmbok var både på hebreiska och
svenska. Psalmboken var uppbyggd som så att det hade den hebreiska texten på
höger sida och samma psalm fast på svenska på den vänstra sidan i ett och samma
uppslag. Sedan fanns det någon typ av skynke i vit, svart och guld randigt
mönster samt ett kort med skrivstilsskrift och en Tanakh (bibel).
Rabbinen
(prästen) som för dagen höll i gudstjänsten var en ung man i 25-30 års åldern,
klädd prydligt och med ett liknande skynke som jag såg i luckan framför
mig.
Från
en början stod Rabbinen vänd mot altaret läsande ur Toran framför sig. Denna
Tora var precis nedanför predikstolen framme vid altaret. Gudstjänsten
präglades av mycket sång. Sång var det nästan efter varje kapitel eller
uppläsande av text från Rabbinen, då vi i församlingen ibland skulle stå upp
och ibland sittandes när vi skulle sjunga.
Under
en tid av gudstjänsten var även Rabbinen vänd mot oss 20 i församlingen. Det
var lite både och då Rabbinen ibland stod vänd mot altaret läsande ut Toran och
i vissa stunder mot oss i församlingen.
Gudstjänsten
då Rabbinen talade var både på Hebreiska och svenska, medan sångerna i
gudstjänsten var på Hebreiska, vilket försvårade det hela med att försöka
sjunga med.
Innan
besöket hade jag trott att Rabbinen bara skulle läsa på Hebreiska.
Vid
18:05 vänd mot oss i församlingen läste den unge Rabbinen upp en berättelse. I
denna berättelse fanns Ésa, Jacob och Isac, vilket jag kunde höra. Isac, Jacob
och Ésa var i berättelsen bröder. Kort och gott ur vad jag kom ihåg från
berättelsen, handlade det om politiska och ekonomiska styrande över
judarna/judiska områden genom historien. Vilket då Rabbinen motsa dvs. han
menade att aldrig under historien har politiska eller ekonomiska faktorer
avgjort judars ställning. (Tänk på att jag inte helt fullt ut kom ihåg vad
berättelsen handlade om, därav kan det vara lite fel vridningar och min egen
uppfattning om vad texten kort handlade om).
I
synagogan märkte jag även att alla kvinnor utom en inte bar någon huvudbonad.
Medan alla män i synagogan bar en huvudbonad i form av kippa eller annan
huvudbonad. Vilket jag tyckte kändes konstigt, just för den anledningen att jag
trodde alla i en synagoga oavsett kön skall bära en huvudbonad.
Avslutningen
av gudstjänsten skedde på sida 30 i psalmboken, och vid detta tillfälle hade
klocka slagit 18:25 ca. Vi hade alltså varit i synagogan i ungefär femtio minuter
- en timme.
Efter
att denna psalm var över tackade Rabbinen för idag och sade när nästa gudstjänst
skulle äga rum. Nästa gudstjänst skulle vara dagen därpå dvs. lördagen den 16
november runt klockan 9 på morgonen.
Under
tiden vi var på väg ut kom det fram en judisk man och sade till mig och de
andra tillsammans med en handskakning: ”Sabbat Shalom”à vilket på svenska betyder. ”Välsignad
vare Shabaten”. Denna man tackade alla i församlingen efter gudstjänsten.
Om
man skulle ta och tänka på judarnas alla förtryck genom världshistorien så
tycker jag verkligen att judarna har en stark gemenskap med varandra, det var i
alla fall en känsla jag bara fick när jag var inne i synagogan. Jag tycker det
känns som att judarna verkligen är ett folk som håller ihop i alla lägen
oavsett vad. Det var liksom som en varm känsla dem emellan.
Och
med tanke då på alla förtryck judar haft mot sig, så känns det som att de är
ett starkt folk och att de har en stark tro på att det verkligen inte finns
någonting som kan sätta käppar i hjulen för deras tro på Adonai(Javhe), inte
ens Nazityskland kunde sätta stopp för den starka tron som judar har till sin
gud. Detta progrom som inträdde mot judarna under andra världskriget är
verkligen ett bra exempel på hur stark en tro kan vara med tanke på att enligt
judendomen ska gud vara där som räddaren om något sådant som det exempelvis
hände då under andra världskriget. Men man ska inte glömma bort att judar var
nära att tappa förtroendet för sin gud när detta inträffade, då gud inte var
där som räddaren för alla de över 6 miljoner judar som dog under andra
världskriget, men linan mellan dem själva och gud klipptes/gick aldrig av mellan
judar och Adonai, om ni förstår vad jag menar.
Klockan
hade slagit halv sju och vi begav oss ut i det regniga Stockholm igen för att
röra oss hemåt efter besöket.
Ärligt
talat hade jag inte förutsätt att en gudstjänst inom judendomen skulle se ut
exakt såhär som den gjorde i synagogan den dagen vi var på besök.
Min
uppfattning innan besöket på hur en gudstjänst inom judendomen och i en
synagoga skulle se ut var inte den samma som när jag lämnade synagogan.
Just
för att jag inte trodde det skulle vara en sådan stark atmosfär som det ändå
var fast det var så pass några personer i församlingen. Det lät starkare än vad
jag trodde när jag kom in i synagogan.
Samtidigt
blev jag lite förvånad varför det endast var 20 personer totalt som tog del av
gudstjänsten, jag trodde det skulle vara fler.
Kort
och gott skulle jag kunna säga att besöket var en upplevelse dvs. det var en
lärorik knapp timme i synagogan som var full av sång och högläsning från Rabbinen
tillsammans med församlingen. Det var en lärorik och kul vistelse att se hur en
gudstjänst ser ut ur en judisk församling och för judar.
Ge mig gärna kommentarer
om det är något ni tycker jag borde gå in djupare på eller om det är något ni
tycker jag saknar i största allmänhet.
Mvh Patrik
Hej Patrik
SvaraRaderaDet märks tydligt att du lagt ner mycket tid på din rapport.
Synd att man inte fick ta några foton inne i synagogan, men acceptans är självklart viktigt.
Det jag anser var roligast att läsa i din rapport var hur bilden av en synagoga för dig hade ändrats före och efter besöket.
Som sagt, grym rapport!!
Mvh, Lisa Lundberg
SvaraRaderaFlemingsberg
Söndag 12 januari 2014
Hej Patrik!
Jag hoppas att du har haft ett bra lov och jag önskar att du har fått möjlighet att komma tillbaka till skolan med fulladdade batterier och massor med vilja och energi.
Först och främst ber jag dig om ursäkt för att jag har tidigare missat läsa och kommentera din första rapport. Nu när jag skulle sätta igång och läsa din nyanlända rapport märkte jag att du har betecknat den som rapport nummer två. Därför sökte jag den tidighare rapporten och fann den! Sorry!
Så här kommer mina kommentarer när det gäller den första rapporten först och sedan ska jag sätta igång och läsa och kommentera den andra rapporten.
Den första rapporten handlar om ett besök du hade tillsammans med tre klasskompisar i Stockholms stora synagoga för snart två månader sedan.
Du har börjat rapporten med en bakgrundsbeskrivning. Den handlar främst om det som icke-judiska besökare till synagogan möts av; en seriös, noga och allvarlig säkerhetskontroll som av många betraktas som obehaglig.
Ni kom in i synagogan när gudstjänsten redan hade kommit igång. Så snart du sätter dig på bänken börjar du titta runt och du ser hur gigantisk och vacker synagogan är – och du ger uttryck för detta.
Du beskriver altaren på ett bra och målande sätt.
När (och där) du skriver om den unge ”rabbinen” tror jag att det är kantorn i synagogan du pratar om. Det är ganska enkelt att blanda ihop dessa två vanligt förekommande gestalter i en synagoga.
Du beskriver kantorns agerande i synagogan och visst är det så att för det mesta använder han sig av hebreiska och därför blir det svårt för dig (och de andra besökarna) att förstå honom och sammanhanget.
Du skriver att gudstjänsten var på både hebreiska och svenska och du försöker återge en del av det han sade vid tillfället. Tyvärr blir rapporten ganska förvirrad just när det gäller det han sa!
Gudstjänsten avslutades med en lovsång.
Du avslutar din rapport genom att ta två företeelser till diskussion:
Först och främst är det den självklara företeelsen du tar upp: hur har judarna och judendomen påverkats av allt elände om judarna har drabbats av under de senaste 2000 åren.
Sedan har du skrivit om dina känslor inför besöket i synagogan och om desamma efteråt. Bra att du reflekterar!
Du har ett par bra bilder i rapporten men läsaren får aldrig veta om bilderna är dina egna eller inte!
Tack för en mycket bra rapport.
Mvh
Nader
Tack för kommentarerna.
SvaraRaderaNader: Glömde beskriva att bilderna är tagna från internet, vilket jag såklart borde ha skrivit vid bilderna.
Ha det gött
Mvh Patrik