Translate

söndag 24 november 2013

Besökrapport, Protestantisk kyrka- Natalija Matejic

Hej klassen!
Här kommer min andra besöksrapport och den här gången besökte jag en protestantisk kyrka i Tumba. När jag gjorde min första besöksrapport i en ortodox kyrka fick jag en idé. Idén var att istället för att besöka 3 olika platser, besöka 3 olika kyrkor. Alltså ortodox kyrka, protestantisk och katolsk.

När jag gick i grundskolan besökte vi en protestantisk kyrka varje jul. Kyrkan heter Ängskyrka och befinner sig i Storvreten i Tumba. Jag har valt att friska upp minnet och därför besökte jag denna kyrka igen.

Kyrkan besökte jag på onsdag den 20/11. Det blev en dag när jag hade tid eftersom jag hade två besök att göra på jätte kort tid. På onsdag efter skolan kom jag förbi kyrkan för att se om den var öppen. Som tur är så var den.  Jag kom in i hallen och där skulle man lägga ifrån sig jackan om man ville. Eftersom jag visste att det inte finns någon mässa eller ceremoni, valde jag att ha min jacka på mig. Kyrkan såg nästan ut som ett vanligt hus, med vita väggar. Vid hallen fanns en kafeteria som man kunde fika i och jag slogs av tystnaden. Jag kom in i den hallen där man ber och där olika ceremonier håller rum. Det fanns bänkar och längst framme ett altare. Vid altaren fanns en stor kors, och en stor bild som inte var ikon. Vid sidan av fanns en stor, svart piano. Rummet var ganska ljus, med stora fönster och vita väggar. En kvinna kom fram till mig som var klädd i vitt och var jätte trevlig. Hon välkomnade mig och jag sa att jag skulle se mig lite omkring och förklarade att jag håller på med ett skolarbete. Hon berättade vart hon skulle befinna sig ifall jag hade frågor. Denna kvinna var nämligen präst. Vilket var konstigt för mig eftersom i den ortodoxa kyrkan inte finns någon kvinnlig präst.  Jag satte mig på bänken och framför mig hittade jag en röd tjock bok och jag kommer ihåg från besök som jag gjort i denna kyrka i samband med jul. Då läste vi olika sånger som stod i denna bok.
Jag satt lite till och märkte att det inte finns människor och det kan bero på att jag kom i en ovanlig tid. Kanske vid nattvarden skulle det vara mer folk. Jag var där i en halvtimma och efter det tyckte jag att det var allt jag kunde se då.





Nu eftersom jag har gjort de två besöken kan jag konstatera massor med skillnader. Den största skillnaden är att den protestantiska kyrkan är mer modern. Kyrkan ser ut som ett vanligt hus. Jag skulle nästan inte veta att det var en kyrka ifall det inte fanns en stor kors vid altaren. I den ortodoxa kyrkan är det mer bilder på olika helgon, ikoner, kors osv. Den andra skillnaden är den kvinnliga prästen. Sverige samt deras kyrkor börjar gå framåt och utnämnde den första kvinnliga ärkebiskopen vilket är ett stort framsteg för jämställdheten mellan män och kvinnor. I den ortodoxa kyrkan är det fortfarande jätte strikt när det gäller denna fråga och enligt mig borde även den ortodoxa kyrkan göra samma framsteg och kanske börja med en kvinnligpräst. 

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    tisdag 24 december 2013

    Hej Natalija!

    Och nu, kort efter att jag läste och kommenterade din avslutande besöksrapport, ska jag kommentera din andra besöksrapport. Tack för den!

    Den aktuella rapporten handlar om besöket du gjorde i Ängkyrkan i Storvreten för drygt en månad sedan.

    Även här – i likhet med den tredje besöksrapporten – lider rapporten av att du gjorde besöket när inte någon verksamhet pågick i kyrkorummet och då blir besöksrapporten beskrivning av en vistelse under en kortare tid i en lokal, och i det här fallet en sakral sådan. Det är en brist som din rapport lider av.

    Du har en fyllig bakgrundsbeskrivning. Förloppsbeskrivningen lider av att ingen verksamhet pågår och då kan du endast ta upp omedelbara intryck du får av den välkommande kvinnliga prästen och av kyrkorummet.

    Även eftertanken vandrar samma väg och öde som dina eftertankar efter det tredje besöket. Synd att du upplevde bråttom med att genomföra besöket och skriva om detsamma med ett otroligt hast annars hade besöket och rapporten blivit mera givande.

    Ännu en gång tack för rapporten.
    Mvh
    Nader

    SvaraRadera