Translate

onsdag 6 november 2013

Besöksrapport- Brännkyrka kyrka av Stefan Murtaza



Brännkyrka kyrka
Bakgrundsbeskrivning:
Jag valde den platsen för att jag har varit där varje år i december med skolan när jag gick i lågstadiet och mellanstadiet. Man kan säga att jag är ganska bekant med kyrkan. Jag ville också välja den platsen för att jag ville få den här känslan jag hade när jag var barn. Plus att det låg nära mitt hem vilket gjorde det bättre för mig. Jag var den enda personen som gick till Brännkyrka kyrka.  Jag gick till kyrkan den 20 oktober och verksamheten ägde rum klockan 11. Jag visste så klart hur Brännkyrka kyrka såg ut och anledningen är samma som jag skrev längre upp att jag har besökt kyrkan varje år som liten. Plus att jag hade ett hum om vad som fanns omkring kyrkan. Utanför kyrkan så fanns det jättemånga gravar där okända personer ligger begravda. Det finns också ett mausoleum. Det var också många träd där så att det känns på ett sätt att det ligger i skogen, fast det gör det inte. Det ligger ungefär 20-30 meter från busshållplatsen.

Förloppsbeskrivning:



I lokalen var det många bänkar med många böcker som man använder för att sjunga olika religiösa sånger. Väggarna där var endast vita och de såg gamla ut. Inuti kyrkan fanns det också många guldlampor med ljusstakar som är hängda på taket.
På framsidan av lokalen finns det en piano som man använder för att spela olika religiösa melodier. Det fanns till och med ett mosaikfönster och två båtar som är hängda på taket.  Det finns också en altare längst fram. Det är två fönster på vänster sida och 4 fönster på höger sida. På varje sida är det en information om en persons födelse och död. Jag förmodar att de var kända för Brännkyrka kyrka för att annars skulle det inte finnas. Längst bak i kyrkan finns det en orgel.



I kyrkan fanns det för det mesta gamlingar, men även några unga personer.

Det som skedde under besöket var först att en kille som jobbar i kyrkan spelade på pianot en kristen melodi och den var till Jesus och Gud. Sen sjöng hela kören en religiös melodi som handlade om Gud. En okänd person berättar om Gud där han säger att Gud ska påminna oss människor hur vi ska vara. Efteråt berättade en annan person om Jesus och sin kompis som var med om olika saker. Sen berättade han om Sackaios som var en rik tullindrivare i Jeriko som man inte respekterade. När Jesus kom till Jeriko, klättrade Sackaios som var kort upp i ett sykomorträd för att kunna se Jesus bättre. Jesus såg   honom och bjöd sig hem till honom och han sa "I dag skall jag gästa ditt hem".

Efter det har jag också bevittnat en begravning utanför Brännkyrka kyrka. Det var otroligt många som grät och man pratade om personen som dog, alltså hur han var och hur han levde och hur mycket man saknar honom.

Upplevelsebeskrivning: Jag tyckte besöket var ok och det var intressant att lyssna på personerna om pratade. Jag fick positiva effekter av det t.ex hur man ska vara i världen och att man ska vara snälla mot varandra och inte slå eller döda varandra. Jag tyckte det var värt att se hur verksamheten var för att jag fick höra intressanta saker, plus att jag har upplevt något nytt. Jag tycker gruppen jag har besökt var intressanta, jag lärde mig nya saker. Enligt de som pratade inför publiken så säger de att vi alla är lika värda och att vi måste respektera varandra. Sen sa de att människor kan göra världen bättre om vi alla hjälps åt och då kommer vi alla att vara nöjda. Det är livsåskådningen.

a guld lampor  det mendast ed många böcker som man använder för att sjunga olika religiösa sånger. Väggarna där var endast

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    söndag 8 december 2013

    Hej Stefan!

    Jag hoppas att du har det bra.

    Tack för din rapport. Det blev både deltagande i gudstjänst och observation av en begravning. Livet är kort!

    Din rapport innehåller många detaljer och det är bra. Det märks att du har en bra observationsförmåga och ett bra minne.

    I rapporten pratar du om "personerna som pratade". Var det fler än prästen som pratade? I så fall vilka var dessa personer?

    Ännu en gång tack.

    mvh
    Nader

    SvaraRadera