Translate

fredag 29 november 2013

Besöksrapport - Fittja moské

För min andra besöksrapport bestämde jag mig för att besöka en moské, mycket på grund av att Islam är en av de mest kontroversiella trosuppfattningarna, vilket gör besöket extra intressant! Fittja moské kändes som det mest självklara valet när det kom till att välja vilken moské jag skulle besöka. Detta på grund av att gudstjänsten, eller fredagsbönen äger rum relativt tidigt (12:00). Tar man då hänsyn till avståndet mellan min skola och andra moskéer som ligger längre ifrån framgår det rätt tydligt varför detta var det mest rimliga valet. 

Min resa mot Fittja började runt 11 tiden tidigare denna dag tillsammans med två andra från klassen, Fady och Johannes. Vi tog oss med bil relativt snabbt mot platsen och parkerade när vi anlänt på en höjd med utsikt över moskén. Med tid att spendera ställde vi oss och såg ut över moskén och alla de människor som samlades för att ta del av gudstjänsten. Därifrån kunde vi se vattnet strax bakom moskén, lite dolt bakom vissna träd eftersom att det nu är höst. Framför moskén fanns en stor parkeringsplats, som snabbt fylldes av mängden människor på väg till moskén. Har ni aldrig sett en moské tidigare kan jag beskriva det som en stor kvadratliknande byggnad med en stor kupol i mitten av taket. Minaret får man heller inte glömma som är ett högt torn som används för att kalla människor till moskén. Islams version på kyrkklockor beskriver det kanske lite bättre. Utan någon som helst aning om vad vi skulle göra tog vi oss närmare byggnaden och följde sedan efter den stora mängden människor uppför slottsliknande trappor, böjda för utseendets skull. 

Vid ingången låg en stor röd matta utrullad, där alla tog av sig skorna för att sedan ta sig in i byggnaden. När jag öppnade dörren hade jag för första gången sett insidan av en moské. Jag blev ganska överraskad om jag ska vara helt ärlig, det var inte alls som jag inbillat mig. Innan hade jag precis besökt en synagoga vilket liknade andra kyrkor på många sätt. Av den anledningen hade jag inte förväntat mig någon större skillnad från de tidigare platser jag besökt. Rummet bestod av en enda stor röd matta med randiga linjer som man av någon anledning står/sitter på under gudstjänsten. Pelare präglade byggnaden och stora glaskristaller var utspridda i lokalen, med den största hängandes från kupolens topp. Längst in i det stora rummet fanns på vänstra sidan en talarstol, placerad i hörnet. På den högra sidan fanns en predikstol, en mer detaljerad talarstol som var uppsatt på en höjd, med en trappa bestående av ett par trappsteg. Den matchade väggarna med ett blåvit färg mönster och var utplacerat längs väggen. Gudstjänsten började sen när alla tagit sina platser på den röda mattan. De närvarande var av varierad ålder, gamla som unga. Jag kände till och med igen ett par ansikten från vår skola, vilket var någorlunda oväntat. Imamen började så småningom tala och om jag inte minns fel började han med att säga "Allahu akbar", gud är större, ett flertal gånger. Eftersom detta var det enda jag förstod av språket spenderade jag en tid därefter till att vidare observera omgivningen. Jag märkte då väldigt tydligt att en del personer slängde blickar mot mig, inte nödvändigtvis onda blickar, utan mer förvånade blickar då jag i princip var den enda blonda svenska killen eller vad jag nu ska kalla mig, i byggnaden. Efter en hel del sång och poesi på arabiska kom någon upp till talarstolen och talade på svenska för första gången. All min uppmärksamhet riktades då mot predikstolen då jag äntligen skullde förstå något! Personen i frågan såg ut att vara en vanlig deltagare i gudstjänsten och talade om hur Islam inte handlar om rikedomar utan om att göra det bästa av det man har, om att paradiset väntar. 
Gudstjänsten gick sedan vidare till bönen, något man kan beskriva som "Följa John", alla imiterade Imamen. När han bugade gjorde de detsamma, när han gick ner på alla fyra och bad gjorde de detsamma, när han tittade vänster gjorde de detsamma, och sedan högersida, ni förstår konceptet. Denna rörelse repeterades iallafall ett flertal gånger och sedan avslutades gudstjänsten plötsligt, eller det var iallafall min uppfattning eftersom jag inte begrep ett dugg av språket. Alla reste sig iallafall upp och tog sig sedan ut ur lokalen för att skiljas åt. Jag kan säga att många händer skakades. 



En bild på Fittja moské, tagen från Google.



Min uppfattning och diskussionsdel 

Överlag en rolig upplevelse, det är alltid lika roligt att få se och erhålla ny kunskap om saker man aldrig sett och tagit del av tidigare. En sak jag dock inte inte kan undgå från att tala om är om hur män och kvinnor könssegregeras i moskéer. Det är utan tvekan ett väldigt stort problem med Islam när vi lever i ett såpass utvecklat samhälle som vi gör. För mig personligen har dessa värderingar ingen plats i vårt samhälle. Det är värderingar som hör i hemma i världen för flera hundra år sedan. Utgår man efter sådana värderingar anser jag att man lika gärna kan leva lika outvecklat som man gjorde förr i tiden, antingen det eller modernisera sin trosuppfattning. För i slutändan lever vi ett samhälle som utvecklas dag för dag, man kan inte utgå från värderingar man hade förr i tiden. Jag la även märke till att majoriteten av människorna rökte utanför moskén. Jag vet nu inte om jag har rätt eller inte, har inte precis läst koranen, men är rätt säker på att muslimer inte får röka. Märkligt om det är korrekt, kom gärna med en förklaring till detta om ni har en! En annan sak jag lade märke till under gudstjänsten var att nya människor tog sig in i lokalen mitt under gudstjänstens gång, vissa kom när det endast var mindre än 15 minuter kvar. Jag är inte tillräckligt kunnig om gudstjänsten för att kunna avgöra vad detta innebär. Om jag var tvungen att gissa skulle jag säga att man inte behöver ta del av hela gudstjänsten utan enbart ta del av bönen? Men vad vet jag. I synagogan jag besökte var det snarare tvärtom, de som deltog i gudstjänsten var där när den påbörjades. 

Nu när jag tagit upp synagogan kan jag passa på och jämföra de två parterna lite mer. 
I min rapport om synagogan tog jag upp säkerhetsfrågan, om hur det i stort sett var som att åka till USA när det gäller antalet säkerhetsfrågor man blir ställd. Vid denna moské rådde inget sådant, människor kom som de ville genom huvudingången utan några som helst konstigheter. Liksom i synagogan kunde man se en stark samhörighet mellan alla människor, stod det någon i dörren som letade plats viftade någon med en öppen yta nära sig för att alla skulle få plats. 



4 kommentarer:

  1. Flemingsberg
    tisdag 24 december 2013

    Hej Sean!

    Jag hoppas att du har det bra!

    Tack för din rapport. Äntligen har jag fått ännu mer tid och kraft att ta mig genom den – och det på självaste juldagen 2013! Du kanske frågar dig: ”Har han inte något roligare att göra på julafton?” Svaret är enkelt, kort och koncist: ”Nej!”

    Och till rapporten:

    Du har skrivit om ett besök du hade för knappt en månad sedan tillsammans med ett par klasskompisar i moskén i Fittja.

    Din rapport är varm och personlig. Den visar att du gjorde inte enbart plikten utan att du även försökte se, observera och lära dig en del under besöket.

    Bakgrundsbeskrivningen är bra. Du beskriver hur det kom sig att ni kom iväg dit ni hamnade och du beskriver miljön ni hamnade mitt i.

    När det gäller händelseförloppet så undrar jag vilket/vilka andra språk utan svenska man använde sig där! Var det enbart arabiska eller om det fanns något annat språk inblandade?

    Du skriver om ”predikan”. Intressant! Det hade varit underbart om du hade skrivit ännu mer!

    Sedan har du skrivit om bönen:
    . Jag undrar om du deltog!
    . Jag kan förstå att det hela verkar vara ”Följa imamen” men i verkligheten så vet var enda en vad som kommer härnäst och man skulle kunna klara av det även utan imamen. Jämför gärna situationen med en orkester som spelar klassisk musik och rollen som dirigenten spelar vid utförandet!

    Dina eftertankar är läsvärda och dina observationer helt och hållet befogade och korrekta.

    Jag undrar: Träffade du några kvinnor i moskén? Hade de en speciell plats för bedjandet? Såg ni några kvinnor komma in eller gå ut?

    Tack för en bra rapport!
    Mvh
    Nader

    SvaraRadera
  2. Och kort tillägg:

    Ja! Det viktigaste när det gäller gudstjänsten i en moské är deltagande i bönen. Och allra viktigast är deltagandet i fredagsbönen!

    D.S.

    SvaraRadera
  3. Hej nader, god jul och gott nytt år i efterskott!

    Jag deltog inte i bönen, det hade känts lite konstigt att involvera mig i något jag ej förespråkar. Jag stod helt enkelt längst bak i lokalen och observerade. Det enda jag följde var att sätta mig ner när de satte sig och ställa mig upp när de gjorde detsamma, det kändes normalt.

    När det gäller språken som talades kan jag inte vara helt säker, jag vet bara att de talade svenska och något (kanske flera) främmande språk. Arabiska var min gissning.

    Jag såg ett fåtal kvinnor i närheten av moskén, jag såg inte om de gick in i byggnaden och om de nu gjorde det så var de avlägsnade från den stora lokalen.

    Det var som sagt väldigt svårt att hänga med predikan av den simpla anledningen att jag inte begrep språket de talade.

    Tack för ditt svar, jag hoppas att denna komplettering räcker till,annars är det bara att hojta till.

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag läste din rapport, och varför jag valde att läsa din var för att du hade besökt moskén i Fittja, jag själv tillhör religionen Islam och kände då för att läsa någons rapport som inte tillhör den religionen.

    Jag tyckte om din beskrivning på moskén inuti, det var intressant och eftersom jag har varit där så var det som att man såg hela lokalen framför mig, vilket jag uppskattade.

    Något som jag vill tillägga är att det är inte ett så kallat "följa John" lek utan man kan själv utföra bönen, till exempel i ditt hem. Man behöver inte gå till en moské för att be bönen men moskén är ett sätt för människor som delar samma tro att samlas för att be bönen tillsammans.

    Miljöbeskrivningen var även bra skrivet!

    Jag vill även tillägga att Islam är en av de mer nyaste religionerna, till exempel kristendomen är en religion som kom tidigare än islam och varför folk kan betrakta islam och även det som står i Koranen väldigt gammaldags och att "det inte passar in i det svenska samhället" är för att det som står i Koranen är Guds ord, det har inte ändrats sen den dagen de skrevs ner, till skillnad från Bibeln som även har nya testamentet :) Vi följer Allahs lagar. Jag förstår att du tänker så och att det kanske inte passar in i det svenska samhället men vi har utfört vår tro på detta sätt i flera århundrade och jag tror att det kan bli mer acceptabelt för varje dag som går, som du själv nämnde..att samhället utvecklas!

    Din rapport var väldigt intressant och det var kul att läsa dina egna tankae och åsikter.

    Med vänlig hälsning
    Jasmina

    SvaraRadera