Translate

lördag 16 november 2013

Min andra besöksrapport om Mosken av Ahmed Cherif

Besöksrapport om  Skärholmens moske

Det var dags att skriva min andra besöksrapport. Därefter hade jag planerat och pratat med min pappa för att komma till en lite moske i Skärholmen för att arbeta med min andra besöksrapport om mosken. Därefter hade jag kontaktat med den SMU ( Sverige muslimer ungdom).  Samtidigt hade de gett mig några råd att besöka på lördagen eftersom de har en speciell bön på fredagen. Så ändrade jag mig mitt schema och det tog ganska tid att planera och det var naturligvis att man måste tänka och planera när man skulle åka till en religiös plats. En lite moské

som ligger i Skärholmen.

Den 16 november har jag tänkt att planera lite hur jag kan komma dit. När jag gick till  Skärholmen och det tog ungefär 15 minuter från mitt hem så kom jag in liten mosken och tog av mina skor. Därefter började jag att tänka efter vad var skillnad mellan synagogan och mosken. Därefter försökte jag att förstå och titta på andra personer som kom mosken för att be åt  ”Allah” så visade imamen mig hur man skulle be och titta på andra personer för att förstå och göra precis som en muslim.  Därefter träffade jag en imam  och han var en trevlig person att möta mig. Därefter frågade jag honom och hur han uppfattade om islamens aspekt. Sen berättade han om alkoholen och han förklarade på ett enkelt sätt varför drack muslimer inte en dryck som innebär alkohol för att det påverkade vår kropp på ett allvarligt sätt.  Sen blev jag förvånad att imamen pratade om omkärelse som bara för männen och de förklarade att det måste göra för att de följde ur den heliga boken ( Koranen)  och de förklarar att islamen fanns olika inriktningar t.ex. Sunna och Shia. Därefter ville han säga att både inriktningar inte hade samma uppfattat för att både hade olika aspekter.



 När de skulle ha en föreläsning så sa jag att jag gärna ville vara med för att de pratade om fastan. Därefter ville jag förstå och varför gjorde de fasta på den 12 november till 13 november. Så förklarade Imamen oss att de ville följa och påminna vad Moses hade hjälpt israeliterna att fly från Egypten till Israel som guden hade gett en plikt till Moses att rädda sin folksgrupp ( Israeliterna). Därefter förklarade han ett tydligt svar att Moses är deras profet också så det var självklart att vi skulle fasta för att kunna minne vad Moses hade klarat och gjort en stor uppgift från guden. Imamen hade visat mig en mening från den heliga boken. Då tänkte jag att jag gärna ville läsa för att kunna förstå hur den heliga boken ( Koranen) och jag upptäckte att Bibeln och Koranen inte har skrivit ett samma budskap på skriftet.


På föreläsningen tyckte jag att det var intressant att lyssna olika uppfattningar om islamen. Det var självklart att det fanns ett postivt och negativt perspektiv inom Islamen eftersom alla de abrahamitiska religionerna hade olika aspekter att uppfatta på olika saker som var centrala. Därefter kunde jag nämna om den lovade smörden ( Messias), Judendomen och islamen hade en lite gemensam att inte uppfatta Jesus var den lovade messias. Därefter uppfattade jag att de trodde på Jesus som hade funnits men han inte var den lovade Messias och de pratade om Messiastanken. Därefter tyckte de att det var fel att säga Jesus är Gud son för att guden inte har ett barn och det var därför att de sa Kristendomen hade uppfattat på ett fel sätt som handlade om Messiastanken.



 Samtidigt pratade de mer om Muhammeds liv och många personer som trodde på islamen på ungefär 400.e.fkr  och Muhammed ( den sista profeten) hade kämpat för att sprida den rätta religion i mellanöstern ( Saudiarabien) och det hade varit en tuff tid för muslimer för att de kämpade för sin troskull att de hade rätt att välja Islamen. Alla kämpade för att sprida sitt budskap från Muhammed till folk i Medina och Mecka men många inte trodde på  Muhammed och sina lärajungar . Samtidigt hade det blivit en svår situation att sprida budskapet men det fanns några lärajungar som följde efter Muhammed för att han var en stor förebild för islam och alla uppfattade att Muhammed är en perfekt person för att han gjorde olika saker som var postiva för islamen.

Därefter sa de att de har en bön på eftermiddag så följde jag efter imamen för att han visade mig hur man skulle be i bönsalen, där en mjuk matta sträcker över hela och röd mosaik täcker väggarna och detta rum var rätt ganska stort jämfört med jag hade sett stora synagoga i några veckor sedan. Därefter försökte jag att se hur personer som skulle be i bönsalen.

Efter att ha lyssnat föreläsningen och imamen visat mig en ganska stor lokal för att be åt Allah och jag märkte att många personer kom till Skärholmens mosken för att be och nära med sin gud. Därefter förklarade imamen mig att det finns fem grundpelare som gäller för Sunnismen. T.ex., fasta, trobekännelsen, bönen, fattigskatten ( 2,5%) och valfärden.

·      Fattigskatten- Det betyder att man ska ge 2,5% av min inkomst till de fattiga och sjuka i olika länderna, t.ex. Syrien.
·      Bönen- Det innebär att man ska be fem gånger om dagen,  vänd mot den heliga platsen Mecka.
·      Fastan- Under fastamånaden Ramadan får man inte äta  och dricka från solens uppgång.
·      Valfärden- En muslim bör åka till Mecka om det finns möjlighet valfärda till Mecka.
·      Trobekännelse- Det betyder att man ska tro på Allah och det menar att de bara tror på en gud inte mer än en.

Nu vill jag beskriva min uppfattning om islamen och det är intressant att delta med en bra föreläsning på Skärholmen moske. Därefter kan de ge mig ett annat perspektiv som handlar om islamen. Det är därför att jag tycker det är annorlunda att gå in stora mosken jämfört med stora Synagoga som ligger på Wahrendorffsgatan invid Berzelii i centrala Stockholm för att både religiösa platser har en samma uppfattning om Messiastanken. Eftersom föreläsningen förklarar ett enkelt sätt att följa fem pelare som gäller för sunnismen för att de väl har förklarat på en bra förklaring att varför gör
de fasta från 12 november till 13 november för att minne om Moses.  Därefter återstår bara att se vilken plats som blir min tredje besöksrapport troligtvis kristen kyrka. De abrahamitiska religionerna intresserar mig väldigt mycket.

Tack för att du tog dig tid att läsa denna besöksrapport.

Ge gärna feedback!


Med vänlig hälsning Ahmed Cherif

3 kommentarer:

  1. En noggrann och detaljerad rapport. Tyckte särskilt om att du berättade om det som predikades, det gav mig möjlighet som läsare att få ta del av din upplevelse. Till din nästa rapport vore det bra om du berättade lite mer om dina känslor och funderingar kring besöket. Bra jobbat!

    Hälsningar,
    Veronica

    SvaraRadera
  2. Flemingsberg
    söndag 8 december 2013

    Hej igen Ahmet!

    Nu har jag tagit mig genom din andra rapport: förra gången var det synagogan ute på stan, nu är det moskén i Skärholmen; två helt olika platser men (som jag ser det) ganska likadana upplevelser.

    Du skriver ledigt och detaljrikt och det märks att du ger besöket tid den behöver.

    Din berättelse om fastan mellan 12 och 13 november (till minne av Moses uttåg ur Egypten) är mycket intressant. Jag har aldrig tidigare hört talas om en sådan fasta. Underbart att lära sig nya saker.

    Bristen i rapporten ligger ännu en gång i den språkliga behandlingen. Problemet känns mycket enklare när jag läser texten oavbrutet och jag låter bli att fylla i luckor som finns här och där. Utvägen ur denna brist är som jag tidigare skrev att du läser din egen text några timmar efter att du har skrivit den och låtit den vara liggande. Gör så! Då tror jag att du märker en hel del av misstagen som är alltifrån syftningsfel till begrepp som används flera gånger på fel plats och i felaktigt sammanhang.

    Tack för rapporten,
    Nader

    SvaraRadera