Translate

söndag 24 november 2013

Min tredje besöksrapport om Skärholmens Kyrka

Min tredje besöksrapport om Skärholmens Kyrka

Jag valde att göra en tredje besöksrapport om Skärholmens kyrka den 24 november runt 10-11 tiden. Därefter kom jag till Skärholmens kyrka och tänkte vad fanns det en stor skillnad mellan Synagogan, Moské och kyrkan. Då väntade jag på prästen Lennart för att han skulle visa mig gudstjänsten. När vi kom framme till gudstjänsten och jag tyckte att det verkligen var ett stort rum och de har olika fina konster av Jesus och olika personer.

I lokalen var det många bänkar och många böcker som man använder för att sjunga olika religiösa sånger. Väggarna där endast bruna och de såg nya ut. Därefter såg jag att många personer som satt på bänkarna för att kunna be guden och de tog böckerna för att prata ur boken till guden. Därefter såg jag att krucifix på längst för att  Kritius ( Jesus) var en stor förebild för dem.

Samtidigt upptäckte jag att de har en piano som man använde för att spela olika religiösa melodier.  Därefter kom några präster för att göra en gudstjänst  för att det var en söndag och det var självklart att de hade en speciell dag att be guden och det gjorde samma sak för de abrahamiska religionerna, Judendomen, Islam. Eftersom alla de abrahamiska religionerna ville att vara nära med guden och alla de abrahmiska religionerna inte gjorde att be på ett samma sätt på gudstjänsten.

I kyrkan fanns det för det mesta gamlingar men även några unga personer för att mesta gamlingar var religiösa för att unga och gamlingar inte har uppfostrat på ett samma sätt och det kunde förklara att mesta gamlingar kom varje söndagarna jämfört med unga.

Det som skedde under besöket var först att en kille som jobbar i Skärholmens kyrka och spelade på pianot en kristen melodi och det var till Jesus och Gud. Därefter sjöng hela kören en religiös melodi som handlade om Gud. Då försökte jag att lyssna på en kristen melodi för att visa och respektera till dem. Efter att ha slutat gudstjänsten kom jag till prästen Lennart för att prata om olika religiösa saker som rörde i Kristendomen och han berättade om hans syn som handlade om abort. Då förklarade han mig att det verkligen hemsk att göra en abort för att det kunde man säga att döda en moderns liv men jag frågade att om kvinnan blev våld av män så sa han att de bara följde bibeln.

Jag tyckte besöket var trevlig och det var intressant att lyssna på olika religiösa melodierna. Därefter fick jag positiva effekter av det t.ex. hur man ska vara världen och  att man ska vara trevliga mot varandra och inte döda eller slå varandra. Samtidigt tyckte jag det var värt att se hur verksamheten var för att jag fick veta bra saker.  Därefter har jag aldrig vägrat acceptera någon främmande människa utan öppnat up mig för alla olika av människor för att istället lära känna i fråga.

Det beror nog på att jag alltid varit nyfiken på det främmande och haft en vilja av att ha en bra kunskap om det främmande.  En trygghet i sin egen kultur och religion gör enklare att förhålla till religiösa olikheter.




Ge mig några kommentar tack! Mvh Ahmed Cherif

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    tisdag 24 december 2013

    Hej Ahmed!

    Jag hoppas att du har det bra!

    Tack för din rapport. Äntligen har jag fått tid och kraft att ta mig genom den – och det på självaste julafton 2013! Du kanske frågar dig: ”Har han inte något roligare att göra på julafton?” Svaret är enkelt, kort och koncist: ”Nej!”

    Och till rapporten:

    Den handlar om ett besök du gjorde i Skärholmens kyrka för exakt en månad sedan. Tyvärr det är först nu jag har haft tid och möjlighet att läsa och kommentera den.

    Du ger en bra beskrivning av bakgrunden till besöket, förloppet i kyrkan och det som tillkom efter själva gudstjänsten, dvs. din pratstund med ”Lennart”, prästen i kyrkan.

    Det märks att du har tagit uppgiften på allvar och att du verkligen har satsat tid och kraft för att göra bra och givande besök (och besöksrapporter). Det uppskattar jag.

    Det är väldigt bra att du har fått möjlighet att ha en pratstund med prästen efter ceremonieran. Förhoppningsvis pratade ni mer än vad du har redogjort för!

    En fråga: Du har skrivit om de kristna melodierna. Jag undrar: Hur mycket hör du? Hör du melodierna? Skulle du kunna jämföra melodier emellan?

    Min främsta kritik när det gäller din rapport är språket! Både du och jag vet att du vill komma vidare och att du önskar påbörja akademiska studier snart. Då gäller att vara bättre upprustat med ett bra språk. Se till att du läser det du har skrivit ett par gånger innan du lämnar en text från dig. Visst går det att förstå vad du menar men det är alltid bättre att göra det grova jobbet själv och överlämna en färdig produkt till läsaren!

    Och ännu en fråga: Vad tror du prästen menade när du beskrev fallet med den våldtagna kvinnan?

    Ännu en gång tack för en bra rapport,
    Mvh
    Nader

    SvaraRadera