Translate

torsdag 21 november 2013

Kyrkan!

Mitt besök i kyrkan


Tillsammans med en klasskamrat försökte vi oss på att gå till kyrkan i tumba på en mässa de har på torsdagar. De visade sig inte vara denna vecka men istället blev vi bjudna på techno mässa som de kallade det på fredagen, luciadagen istället


Dagen därpå kom vi därför tillbaka. Jag tog med min kille som sällskap han kunde väl också finna sin inre religiösa sida tyckte jag. När vi väl kom dit såg de ut som vanligt på utsidan. Så fort vi klev in möttes vi av hög musik och en massa människor som hade tröjan med trycket technomässan. De var inte vad jag förväntade mig trots att de innan sa att de skulle vara techno. De lät mer som om vi var på en klubb än en kyrka.


Vi hängde av oss kläderna och tog plats därinne där vi skulle vänta på mässan. Jag trodde de skulle vara ett luciatåg men det blev det inte. De enda som skulle vara vanligt alltså som det brukar gå till under en mässa i Svenska kyrkan var väl nattvarden.


Kören tog plats och musiken sänktes en aning och bytte melodi. De började sjunga och på väggen satt en skärm med sångtexten som man kunde sjunga med i. Lamperna som de hade satt upp lyste överallt i olika färger samtidigt som de sjöng. De olika texterna var predikan och andra olika delar av en vanlig mässa. Technomässa betyder alltså att de är en mässa fast med en kör och dj istället för psalmer och prästen som läser.


Alla inne i kyrkan uppmanades att dansa och längst fram stod en grupp mnniskor och dansade som galningar men de såg väldigt roligt ut. Vi var inte på danshumör så de blev inget dansande för oss.  


Efter tag kom prästen och pratade lite granna om de som sjungits och poängterade de viktiga med musiken att de är olika sätt att nå ut med ett budskap. han menade förmodligen budskapet om kristna tron. Även han stod och tittade på medan han nickade lite lätt till musiken mellan de gånger han pratade.


Sedan blev det nattvard. Musiken stängdes av och man kunde höra varandra igen. De bildades ett långt led fram till altaret där vi som småningom också ställde oss. När vi kom fram bjöd de på kristi kropp och blod i form av ett oblat och alkoholfritt vin som de serverar i svenska kyrkan. på något sätt kändes de väl lite konstigt att man faktiskt uppmuntras att äta kristus men eftersom de är den kyrkan man är uppvuxen med så är de väl så det går till bara. De var iallfall trevligt och prästen som delade ut jesu kött var glad.


Det var verkligen en rolig upplevelse att upptäcka svenska kyrkan på ett helt annat sätt. Men samtidigt så var man ju lite besviken över att jag inte fick se något luciatåg. Hade även hoppats på att sjunga lite psalmer som jag faktiskt tycker är väldigt trevligt. jag var sugen på hosianna  Davids son men de får jag ta och sjunga en annan gång istället.


Svenska kyrkan är den kyrka som jag känner att jag hör hemma i eftersom att jag tycker att de är bra att de är accepterande mot alla olika grupper. De är även en kyrka som formar sig efter samhället idag men samtidigt för vidare den gamla tron. Atmosfären är mysig och jag tycker absolut om musiken som spelas i kyrkan. Jag kommer att göra återbesök för att uppleva julottan.  


Sofie Borgenklint



1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    Torsdag 26 december 2013

    Hej Sofie!

    Jag hoppas att du har det bra!

    Tack för din rapport. Äntligen har jag fått ännu mer tid och kraft att ta mig genom den – och det på självaste juldagen 2013! Du kanske frågar dig: ”Har han inte något roligare att göra på annandagjul?” Svaret är ganska enkelt, kort och koncist: ”Jo, men även detta måste göras!”

    Och till rapporten:

    Du har skrivit om ett besök som du tillsammans med din pojkvän gjorde i kyrkan i Tumba.

    Rapporten är välskriven, detaljerad och innehållsrik. Du har tagit upp en sak som jag varken upplevt eller hört talas om: Technomässa! Det låter kul och visst: var gör man inte för att komma ut med sitt budskap och dra några fler till kyrkan och kristendomen!

    Bakgrundsbeskrivningen är väldigt bra. Du tar upp både anledningen till att du tar dig till kyrkan i Tumba och även beskriver svårigheter och besvär som du möter på vägen till ett aktivt deltagande. Bra gjort!

    Även förloppsbeskrivningen är mycket bra. För det mesta är du noga. När jag läste dina rader om musiken och dansen i kyrkorummet kändes som om jag själv var där och det är just det som är meningen med en sådan rapport: Att dra läsaren med sig till skådeplatsen!

    Det jag saknar här är en bättre beskrivning av deltagarna (hur många, vilken ålderskategori/vilka ålderskategorier, kön osv.) samt en bättre beskrivning av prästen och predikan.

    Din beskrivning av nattvardriten är utmärkt. Du beskriver skeendet och du reflekterar. Very good (= väldigt bra) !

    Efterordet är också bra. Även här reflekterar och det ska man göra!

    Plus även för dina bilder. Och som du själv har skrivit: var det kyrkorummet eller en klubb som ”jag” har hamnat i! 
    Tack för en mycket bra och fyllig rapport!
    Mvh
    Nader

    SvaraRadera