Translate

söndag 17 november 2013

2:a besöksrapport, Meditation på Buddha Shakyamuni - Malin Eklund-Larsen

Hallå där! Nu kommer min andra besöksrapport, och den kommer handla om en meditatin där mahayana och vajrayana i den tibetanska traditionen var fokusen. Men just där denna meditation så låg fokuset på Buddha Shakyamuni.

Torsdagen den 14 november så hörde jag av mig till Rangjung Yeshe Sangha Sverige, som ligger i Sockholm (som är i privata hem). Jag skrev till dem och frågade om jag och Jennie fick komma på ett studiebesök och vara med under meditation. Fick svar snabbt av Heini (hon som var värd för detta tillfälle) att det var okej att vi kom. Så söndagen dne 17 november så begav Jennie och jag oss mot Odenplan inne i Stockholm.

Det började med att jag fick stå och vänta på Jennie för hon var sen (inte ovanligt att hon är sen). Sen var det bara att sätta sig på tåget, åka in till stan och byta därefter till tunnelbanan som gick till Odenplan. Vi båda var ganska nervösa, och hade inte många tankar på vad som skulle hända. Väl framme ca 14.40 blev vi bemötta av Heini och hennes man, och vi gick in i hennes lägenhet. Det var en väldigt fin lägenhet, med en massa talvor på Budda samt några statyer (inte så stora).
En hylla de hade i rummet vi mediterader i.

Det droppade in 3 till som skulle medverka i meditationen därav ordförande i gruppen, en som varit med ett tag och en ny. Det bjöds på en slät kopp te, kakor och torkad frukt innan allt började. Vi passade även att ställa några frågor vi hade, men de ställde nästan mer frågor till oss än vad vi gjorde till dom. En av frågorna vi ställde var "Hur länge har ni varit inom denna tro?". Han som var ny sa att han hade varit inom denna tro i 35  år (han var inte ny ny men ny i denna grupp). Ordförande och en till har varit troende i buddhism lite mer än 20 år, och värdarna alltså Heini och Johnny var väldigt ny. Dom har bara varit buddhister i 5 år. Men en sak hade alla gemensamt! Det var att de blev buddhister i Nepal och inte i Sverige.


När vi började så var klockan nog 15.30 (stod på schemat att det skulle börja då) och då förklarade Peter (ordförande) hur vi skulle göra och att vi skulle försöka att läsa med både på tibitanska och svenska. Vi läste ur "En skattkammare av välsignelser" (ca 24 sidor totalt). När vi läste så skulle man helst sitta i skräddarställning men man fick byta om man ville, för det var ju ingen tortyr :). Men när vi kom till sida 20 så var det dags för meditation och då skulle man sitta i skräddarställning och inget annat. Vi satt då knäpptysta i ca 20 - 30 minuter och skulle då föreställa sig Buddha framför sig. Jag kunde tyvärr inte det, var lite för okoncentrerad och sen så irriterade Jennie mig när hon höll på med sina naglar som lät väldigt mycket. Men jag försökte föreställa mig honom men mina tankar varndrade iväg till andra saker (nämner inga ämnen, lite för privata).
Jennie kollar bort lite, medans jag rakt in... Hehe

Lilla glada jag efter meditationen :)
Efter ca en timmes meditation (med läsandet) så var det dags för fika igen. Men innan det blev jag tvungen att stretcha lite. Jag blev ganska stel av satt sitta i samma ställning en stund. Men jag började också frysa lite en liten stund efter. Jag var också ganska trött efter, för det kändes som om att jag hade tagit en lite tupplur. 

Några andra saker som är viktigt att nämna är: 
- Jag själv blev ganska lugn inombords. Det var som att allt hade släppt på något sätt, det var inget krig längre som härjade runt inom mig.
- De hade ingen tv hemma. Både jag och Jennie ställde oss frågan om det var så pga religionen eller om de bara inte ville ha en. Svaret får vi aldrig reda på...
- Alla var väldigt trevliga, och överdrivet lugna av sig. Tänk till exempel att någon pratar med en lugn och harmonisk röst till dig hela tiden. Det var lite irriterande också men det var inte alla som pratade så, mest ordförande Peter som snackade så.

Lite tankar om religionen buddhism då. För mig så verkar det som en religion som inte är helt seriösa. Varför? Jo, för att jag tycker så. Man behöver inte träffas i stora församlingar som man gör i till exempel kristendom. Man kan meditera själv om man vill det och man kan göra i grupper om manm vill det istället. Men i Sverige så har man ingen stor samlings palts för buddhisterna, jämfört med Nepal där det finns flera stora samlingsplatser. Men det kanske är så för att buddhism grundades i dessa trakter.
Men jag tycker även att denna religion är fascinerande. Det är ju annorlunda jämfört med det vi är vana med i Europa.

Om ni är intresserade för att lära er lite mer och vill uppleva hur det känns under en meditation så rekomenderar jag att ni ska höra av er till denna grupp. För dom var väldigt öppna och trevliga av sig. Om ni vill komma till deras hemsida så "KLICKA HÄR"

Tack för att ni har läst min rapport och orkat er igenom hela. Släng gärna in en kommentar med både positiv och negativ kritik om ni vill.

// Malin Eklund-Larsen SA11SA

9 kommentarer:

  1. Intressant text, måste varit jobbigt att ha suttit sådär så länge. Det skulle jag aldrig klarat av. Väldigt annorlunda gentemot kyrkor jag besök, men lärorikt att få reda på lite om hur det är att meditera.

    // Oscar :)

    SvaraRadera
  2. Det är intressant att läsa och det måste vara jobbig att ha suttit sådär länge, det kommer jag kanske klara av. Därefter tycker jag det verkligen är annorlunda jämfört med synagogan, stora mosken. Bra jobbat! Samtidigt vill jag att du kan skriva lite mer om hur det är att meditera / Ahmed

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det jag skrev om meditationen var typ allt men jag förstår att du vill veta mer.

      Radera
  3. Jag var osäker på om jag skulle besöka ett buddhistiskt tempel eller inte. Efter att ha läst denna rapport är jag säker på att det är det jag vill. Bra jobbat!

    Hälsningar,
    Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar!
      Roligt att du blev mer säker på att du vill besöka buddhistiskt tempel efter du läst rapporten!

      Radera
  4. Flemingsberg
    söndag 8 december 2013

    Hej igen Malin!

    Tack för rapporten om deltagande i en buddhistisk meditation.

    Kul att du och Jennie valde att göra något annorlunda och att ni tog initiativet att ringa till Heini och Rangjung Yeshe Sangha Sverige.

    Rapporten börjar väldigt detaljrikt och avslutas med en hel del funderingar och slutsatser. Det är bra!

    Mycket bra bilder! Synd att ni tog inte bilder på utövarna och kanske ännu flera detaljer!

    Det jag saknar är bättre redogörelse av deras frågor, era svar och även era frågor och deras svar!!!!

    Och en sak till: Hur avslutades ceremonin? Lämnade alla "gäster" lägenheten samtidigt eller fick du och Jennie gå före de andra?

    Tack för en detaljerad, välskriven, trevlig och bra rapport!
    Nader

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nader för din kommentar!
      I detta tillfälle så kommer jag inte riktigt ihåg vad vi frågade dom för frågor, men detr var lite om hur länge de har levt i den religionen och hur de kom sig för att börja med den. Som jag skrev i rapporten så fick vi svar att den som hade varit buddist längt var 35 år sen var 2 stycken som hade varit de i 20 år och värdarna i ca 4/5 år. När vi pratade om hur de kom in i religionen så alla att de upptäckte den i Nepal. Alla hade de gemensamt och vi fick olika historier om hur de upplevde de där. Jag tyckte de var spännande att hör men tyvärr kommer jag inte ihåg någon tillräckligt bra för att skriva den.
      Hur ceremonin slutade kan jag svara på. När vi var klara med meditationen så blev det en liten fika igen. Under den tiden så fotograferade vi lite, och några lämnade lägenheten. Vi satt kvar en stund för att då få höra lite från deras berättelser osv. Efter det så begav vi oss hem.
      // Malin Eklund

      Radera
    2. Flemingsberg
      onsdag 25 december 2013

      Tack!

      God fortsättning!

      Nader

      Radera