Translate

måndag 18 november 2013

Besöksrapport- serbisk ortodox kyrka av Natalija Matejic

Här kommer äntligen min första besöksrapport.
I början av månaden eller rättare sagt den 7-e november kom min morbror från Serbien med sin familj på besök. Vi pratade om olika religioner och de undrade om vi, alltså ortodoxa, hade någon kyrka här. Då berättade jag att vi har en Serbisk ortodox kyrka till och med. De ville jätte gärna se den och jag tänkte att det skulle vara bra för mig själv att besöka kyrkan igen och sedan skriva en besöksrapport. Vi kom överens att besöka den nästa helg, troligtvis på en söndag eftersom söndag är den vilodagen inom kristendomen då man besöker kyrkan.

17/11 söndag- När vi vaknade kollade vi när kyrkan är öppen och såg att liturgi börjar kl.10:00. Kyrkan heter S:t Sava och ligger i Enskede. Sankt Sava är Serbiens nationalhelgon samt skolans helgon och alla skolor i Serbien firar honom. Hur som helst, vi åkte dit och på kyrkans parkering fanns det många bilar. Jag blev lite förvånad eftersom jag inte visste att kyrkan är så besökt. Min släkt blev positivt överraskad hur fin den var. När man kommer in i kyrkan så gör man kors och kysser väggen. Ett helgon är målad på denna väg. När man kommer in i kyrkan är det ganska ljust och det ser ut som ett vanligt hus. På sidan fanns ställe där man tänder ljus. Precis vid ingången fanns ett litet rum där man kunde köpa ljus, ikoner osv. När vi redan var där tänkte vi tända ljus till våra nära och kära.

Ljus tänder man både för de döda och för de som är fortfarande i våra liv. Jag räknade hur många personer jag vill tända ljus för och köpte så många. Man tänder ljus för dennes persons lycka, hälsa osv.  Jag kom fram och först tände jag ljuset uppe (för de som lever fortfarande), men innan jag tände ljuset, gjorde jag kors, pussade ljuset och tände den. Så länge jag tände den sa jag inom mig själv vem den är till och vad jag önskar personen. Nere tänder man ljus för de som inte är med oss längre.

När vi blev klara med det, var klockan nästan 10 och liturgi skulle börja. Själva salen där liturgi ägde rum var jättefin. Allt var i guld, ikoner stod här och där, alla väggar och tak var i målade i olika färger och målningar var på olika helgon. Ortodoxa serber firar “slava”, vilket är en högtid. Då firar man ett helgon och detta helgon är dennes familjs beskyddare. Därför gick jag fram till den ikonen i kyrkan där min familjs helgon är på, gjorde kors, pussade den och la pengar. Pengarna lägger man som bidrag till kyrkan. 



Liturgin började, prästen kom fram. Han var klädd i vit/guld mantel. Han höll i bibeln och började sjunga. Denna liturgi höll på i en halv timma- 45 minuter. Jag blev lite överraskad eftersom där jag kommer ifrån, där jag är uppvuxen är människor inte så religiösa. Det fanns en kvinna som stod bredvid mig under liturgin och sjöng samtidigt som prästen. Hon kunde alla ord vilket var ganska intressant för mig. Jag såg också en man som gick ner på knäna och bad. Det var också något nytt för mig eftersom jag trodde att man ber på det sättet bara inom islam. Men tydligen så finns det även ortodoxa fundamentalister.

När liturgin tog slut, gick vi fram till prästen för att ta vin och bröd (vilket symboliserar Jesus blod och kropp). På väg ut från salen, vid själva utgången, vänder man sig fram och gör kors. I kyrkan träffade vi olika vänner som vi stod och pratade med. Det var ganska mysigt, man känner sig varm och man känner verkligen gemenskapen. Det är synd att jag inte besöker kyrkan så ofta. Har inte vana att göra det, vilket jag inte är stolt över. Jag gillar att besöka kyrkan och känner mig lugn när jag är där. Oftast besöker jag kyrkan när det är någon viktig datum, högtid eller liknande, men borde göra det oftare.



2 kommentarer:

  1. Snyggt upplagt och fina bilder. Har egentligen inget att tillägga annat än bra jobbat!

    // Oscar :)

    SvaraRadera
  2. Flemingsberg
    söndag 8 december 2013

    Hej Natalija!

    Jag hoppas att du har det fint!

    Tack för en välskriven och detaljerad rapport.

    Du har beskrivit bakgrunden till besöket mycket väl. Även händelseförloppet inne i kyrkan har du nedtecknat på ett strålande sätt med en bra och ledig språklig behandling. Bra!

    Även bilderna är bra. Den första bilden gör att jag kommer att ta mig dit någon dag för att betrakta lokalen inifrån. Synd att det finns inga bilder på er själva!

    Något jag saknar är det ungefärliga antalet besökare samt kön- och åldersuppdelning bland dessa.

    Något annat: Vilket/vilka språk användes under ceremonin?

    Tro mig: Fundamentalister finns i alla läger!

    Ännu en gång tack.
    Nader

    SvaraRadera