Translate

tisdag 5 november 2013

Besöksrapport- Vendels kyrka av Maja Jansson


Bröllop Vendels kyrka, Karby, Uppsala

Jag valde att göra en besöksrapport om Vendels kyrka den 21 september runt 14-15 tiden. Under denna dag och denna tid var det ingen vanlig gudstjänst eller någon annan tillställning där anhängare till Kristus tro kunde samlas, utan under den här stunden ingick min farbror, Owe äktenskap med hans nuvarande fru, Linda. Det var mest så att jag tog tillfället i akt att skriva om det här då det blev en slump att vi blev tillsagda att genomföra dessa uppgifter om besöksrapporter på olika livsåskådningar när bröllopet också skulle äga rum. Många giftermål är inte en öppen tillställning till andra kristna att delta i, utan de är oftast privata och gästerna är begränsade till endast brudparets släkt och vänner. Min farbrors bröllop var inte alls offentligt, utan privat där endast släkt, präst, kör och en hyrd fotograf medverkade.

 Paret valde att ha sitt giftermål i Vendels kyrka, då kyrkan låg så pass nära deras egna hus. Så att genom deras köksfönster har de utsikt över den. Under hela kyrkans uppbyggnad har den varit en kristen kyrka, skött av kristna anhängare, där de ber till en och samma Gud eftersom att kristendomen är en monoteistisk religion.
Man kunde märka att kyrkan var från en äldre period, då det fanns gravstenar ståendes runt om byggnaden. Vid äldre kyrkor är det vanligare med gravar runt om och vid nyare kyrkor har man valt att inte ha plats för gravarna, för att kyrkorna är placerade närmare bostäder/bostadsområden och därför finns det inte plats för dem.


Här är en bild av hur kyrkan såg ut utanför med gästerna på ingång in i lokalen.


När jag kom in i kyrkan såg jag att väggarna var smyckade med ikoner och målningar med kristna motiv. Längst fram i mitten fanns ett stort altare med en korsfäst Jesus på, det är en skulptur av berättelsen om hans korsfästelse och hans mod och kämparkraft. Detta altare tog stor plats i den främre delen av lokalen. Prästen som hade i uppgift att viga detta par, bar en vit kappa med ett grönt band hängandes runt nacken (fram till bröstkorgen och ner längs kappan). Han stod nedanför motivet av Jesus medan han talade högt till paret så att vi, gästerna kunde ta del av allt. Bruden bar en lång vit slöja med en vit klänning som föll ner vid golvet. Slöjan täckte inte ansiktet utan bars bakom huvudet. Hon hade dekorerat klänningen med ett ljusblått band längs midjan. Mannen bar en klassisk mörkgrå kostym med en slips och en dekoration av några få ljusblåa blommor vid bröstfickan. De blåa detaljerna var ett icke religiöst tillskott som paret lade till, utan det var en del av deras tema.

Vi blev vid ingången tilldelade ett papper som innehöll punkter för när och vad som skulle komma under ceremonin, på framsidan stod det datum, namn och år och på insidan bl.a. kantorns och vigselföreträdares namn. På platserna hade alla varsin psalmbok, som innehåller svenska kyrkans officiella samling av sånger som sjungs under gudstjänster och andra kristna tillställningar.

Det var jag i följe med min familj som bevittnade giftermålet tillsammans med brudparets släktingar och vänner. Vi var uppdelade i kyrkan så att mannens släkt satt på höger sida och kvinnans släkt på vänster sida, det är enligt tradition som släkterna är placerade såhär. Vi blev tillsammans ett stort antal bröllopsvittnen. Personligen gillade jag uppdelningen eftersom att den var trygg i sig, då anhöriga får sitta med sina bekanta istället för med främlingar.

Paret gick in till Wagers bröllopsmarsch. Under kantorns bibelord betonade han att genom denna vigsel ska de ha fått sin kärlek till varandra accepterade inför Gud. Enligt tron accepterar och respekterar Gud en som en människa och individ, vilket Gud ändå ska göra eftersom att han ska vara god, men vi behöver få hans acceptans genom äktenskap för vår kärlek till en annan individ. Vilket kan tolkas på olika sätt, såsom att det är en synd att älska någon och innan vigseln ha ett sexuellt liv med denne. Brudens mamma sa skojfullt under sitt tal på bröllopsmiddagens att nu behöver de inte leva i synd längre, då hon fokuserade på att de har fått ett barn tillsammans sen två år tillbaka. Annars kan de orden tolkas bokstavligt med inga andra ingripande tolkningar, att vi kan leva ihop hur vi än vill innan vi går in i äktenskap med varandra och sedan lever vi som vill efteråt också. Under kantorns bibelord var det de här som jag mest la märket till, eftersom att jag sedan innan inte trodde att det satt en sådan innebörd i äktenskap. Då jag trodde att enligt mina kristna vägnar skulle jag få min kärlek till en annan person accepterad inför Gud utan att ingå äktenskap.

Förutom denna del av ceremonin satt inte bara jag utan alla andra uppmärksamma medan prästen uttalade hela deras namn och frågade… ”Tar du Owe-namn-namn-efternamn, Linda-namn-efternamn till din äkta maka och älskar henne tills döden skiljer er åt?”


Eftersom att jag själv är kristen uppfattade jag mycket av vad som predikades och kunde själv relatera till delar jag läst om tidigare. Jag fann vissa punkter i kantorns ord väldigt kristna, med andra ord extremistiska vilket var berättelserna och sagorna om det ”magiska”. Jag tror inte på historierna som berättas om bl.a. Jesus tid på jorden och hans otroliga handlingar eller Guds närvaro eller hans sätt att skapa världen. Jag är kristen för att när jag läste en del av bibeln (nya testamentet) uppfattade jag som att det stod beteendebudskap bland texterna. Det var just ett budskap som jag som mest tog till mig och ännu minns, vilket var att vare sig du utför en gärning till någon framför deras rygg eller bakom den, ska du inte gå fram till den personen och stå och påpeka allt det goda du gjort mot den personen eftersom att då framställs du i dina dåliga dagar, skryter.

Jag gillar bröllop och jag är glad att de gifte sig men jag skulle inte själv ingå ett äktenskap, men det är pågrund av andra åsikter som inte rör denna rapport.







1 kommentar:

  1. Tumba gymnasium
    onsdag 6 november 2013

    Hej Maja!

    Jag hoppas att du har det bra.

    Tack för rapporten. Den är mycket bra skriven och uppfyller mina önskemål och krav till fullo.

    Visst är vigseln/bröllopet en milstolpe i många människors liv och visst har ceremonin kring den/det stor vikt och betydelse inom många livsåskådningar. Orsaken är att genom denna ceremonin bekräftar två människor att de ämnar bilda en familj som åtminstone tidigare var en viktig samhällelig enhet/institution.

    Din berättelse om besöket i Vendels kyrka i Uppsala är detaljrik och välskriven. Jag förstår att många känslor kommer till deltagarna under ceremonin. Själv har jag aldrig varit en av huvudstjärnorna i en sådan ceremoni och därför vet jag inte hur det känns att stå där och ge ett löfte inför framtiden. Kanske borde vi fråga Owe eller Linda :)!

    Vi ses,
    Nader

    SvaraRadera