Besöksrapport
Nu har det
blivit dags för er att ta del av mina upplevelser från Sankta Maria kyrkan i
Tumba. Söndag och dags att fira söndagsgudstjänsten i kyrkan – St. Maria kyrkan
där jag tillsammans med min familj och släkt alltid firar den.
(Stenskulptur av Jungfru Maria utanför St: Maria kyrkan)
Jag går ut ur
bilen och hör en diakon sjunga en lovsång på syriska (suryoyo) som avslutas
med kyrie eleison (”herre, förbarma
dig” på grekiska).
Precis utanför kyrkan ser
man stor en avbildning av Jungfru Maria i sten som bringar en känsla av frid.
Jag pallrar mig upp för alla trappor och går in i lilla kyrkan. Direkt slås jag
av en underbar och stark doft från olibanum rökelsen som spridit sig över hela
kyrkan. Rökelsen bränns i liten ampel som sitter fast i några kedjor – ett
rökelsekar. Detta rökelsekar bärs omkring av diakonen som svänger den fram och
tillbaka för att sprida rökelsen i kyrkolokalen.
Kyrkans alla
sittplatser i nedervåningen är upptagna och jag pallrar mig upp för ännu fler
trappor till övervåningen där kören, vilken jag är en del av, är samlad. Jag
kommer in i det lilla rummet på övervåningen, som har utsikt över hela kyrkan,
och upplever ren frid. En känsla som gör mig lika upprymd varje gång. Jag är
fullt medveten om att jag är på rätt plats vid rätt tidpunkt. Det är i detta
rum som jag tillsammans med medsystrar och bröder kan tala till min Herre och stärka
min kontakt med Honom.
Församlingens
huvuden är alla riktade mot altaret där prästen står iklädd sin alba och
luturgiska klädsel bakom en bänk. På bänken finns flera nattvardskärl och en
bok med kyrkliga hymner och texter. Där förbereder prästen nattvarden, Guds
kött och blod i form av vin och syrat bröd, som vi i slutet av gudstjänsten tar
emot för att bekänna att vi vill leva i Guds gemenskap. Detta samtidigt som han
för en konversation med församlingen, diakonerna och Gud.
Nattvarden
"Jag är livets bröd, det levande brödet som kommit ner från himlen. Den som äter av det brödet skall leva i evighet. Brödet jag skall ge er är mitt kött, jag ger det för att världen skall leva." – Johannesevangeliets, 6:48-52
Efter att prästen predikat i en halvtimme på både syriska
och arabiska samt sjungit några böner går de flesta som är döpta i församlingen
och ställer sig i kö. Detta för att komma fram till prästen där han tillsammans
med någon medhjälpare (i detta fall en diakon) står och varsamt lägger in en
brödbit doppad i vin i munnen på alla som är en del av denna ”rörelse” i
rummet. (Genom dopet blir vi inbjudna att ta emot Guds kött och blod.)
Nattvarden påminner oss om dopet – vi är döpta till ett liv
som bär på evigheten. Denna måltid av Guds kött och blod påminner oss även om
påskdagens seger över ondskan och all ensamhet i världen. Det är en symbol för
Jesus uppståndelse, där treenigheten segrar med kärlek och ger oss hopp om en
god framtid i samhörighet med treenigheten.
Efter nattvarden avslutades gudstjänsten med några
välsignande ord från prästen och hela församlingen drog sig ned till lokalen.
Det är där alla samlas för att dela med sig av sin vecka till sina nära och
kära och även bekanta.
(Sikt över kyrkan
från övervåningen)
I takt med att
jag lär känna mig själv på djupet, lär jag även känna Gud i min frikostiga
gemenskap. Jag kämpar fortfarande med att ta reda på vad mitt jordliga syfte är
– och det är en fråga som jag vågar och vill ta mig an. Ju mer jag umgås med
Gud, oavsett vilket sätt, desto närmare kommer jag Honom och desto mer lär jag
känna mig själv på djupet.
Jag har alltid
varit religiös och gått till kyrkan ända sedan barnsben då min morfar är präst
och jag är uppvuxen i en from familj. Jag växte upp med bibeln och bönen nära
till hands. Dock begrep jag inte den faktiska innebörden av att vara kristen
och religiös. Det var vid lite äldre ålder som jag insåg att jag behöver Gud i
denna värld, där ondska härjar.
Även om inte
alla är kristna och bekänner en Gud så är det rätt uppenbart att man inte ska
göra skillnad på människor och människor. Genom människans historia har många
fruktansvärda händelser inträffat – t.ex krig, våldtäkter, mord, folkmord etc,
delvis pga. att människor har haft det svårt att komma överens med varandra av
olika anledningar. Följaktligen har människan tagit till onda handlingar för
att bli bukt med sina ”problem”, istället för att vara tålmodiga och visa
kärlek och respekt till sina medmänniskor, vilket är en något som många religioner (i synnerhet kristendomen) förespråkar. Även om människor har gått ut i till exempel sin religions namn (ex. Kristus namn under Korståget) för att ta livet och/eller konvertera icke-religiösa, så får vi absolut inte glömma att människor inte alltid följer sin lag. Att människor inte följer lagar (inom staten, religionen, samhället i form av normer mm) till punkt och pricka, eller överhuvudtaget, är inget nytt. Den kristna lagen t.ex förespråkar ingenstans i bibeln att man ska dödshota människor till konvertering, utan snarare missionera och välkomna och omfamna alla människor för omvändelse med genuin kärlek.
Oavsett kön,
etnicitet, sexuell läggning, funktionsnedsättning, ålder, hudfärg, politisk
ställning och religion är vi alla människor och förtjänar att behandlas med
respekt och kärlek av våra medmänniskor.
Det är en intressant och detaljrik text. Bra att du har använt dig utav de olika begreppen och att du förklarar dem så att alla förstår. Det kan du utveckla sig och skriva lite om dina funderingar för att jag gärna vill veta mer om dina tankar. Bra jobbat Stephan!
SvaraRaderaBra skrivet Stephan, väldigt intressant text som gör så att man fastnar för vidare läsning och intresse att läsa kommande besöksrapporter från dig. Kul att du även beskriver ur dina perspektiv under din livsgång vad det innebär för dig att vara religiös.
SvaraRaderaTack så mycket!
SvaraRaderaTumba gymnasium
SvaraRaderaonsdag 4 december 2013
Hej Stephan!
Jag hoppas att du har det väl.
Tack för en bra, utförlig och from rapport. Roligt att läsa en text med inlevelser. Det ger lite extra på köpet!
Din språkbehandling är bra. Du skriver ledigt och bra. Din text är engagerad och informativ.
Som du har skrivit: Har man en farfar som är präst och tar familjen med sig "barnen" till kyrkan vid sakrala tillfällen blir "barnen" med stor sannolikhet troende.
Förresten: Vad predikade prästen om när du var i kyrkan? Förekommer något/några moment i gudstjänsten då man använder sig av svenska i syrisk-ortodoxa kyrkan i Stockholm?
Mycket bra och målande rapport.
mvh
Nader