Translate

söndag 13 april 2014

Tillstånd att döda - Johannes Haddad

Tillstånd att döda

Vi har kollat på dokumentär filmen ’’Tillstånd att döda’’. Filmen handlade om Bradley Manning som hade läckt ut en video i Wikileaks som visade hur soldater betedde och agerade under kriget i Irak den 12 juli 2007. Bradley Manning dömdes till 35 års fängelse för att ha släppt ut videon. 

Videon visar hur en amerikansk helikopter skjuter en civil person på gatorna. Soldaterna trodde att han hade ett vapen och sköt ner honom. När andra civila kom för att hjälpa den skadade mannen sköt man ner dem också. Detta berättades av den före detta soldaten Ethan McCord som befann sig på platsen när de sköt ner mannen. Dokumentären handlar om Ethan McCord som berättar om sin upplevelse och erfarenhet till ungdomar i skolor och hur ivriga man är för att få tillstånd att döda.

Jag tror inte att filmen handlar om självaste kriget. Men hur soldaterna beter sig under ett krig. Man ser att de strider mot människornas rättigheter och även på ett sjukt sätt njuter av det. Men personligen tycker jag inte att det är själva soldaternas fel att de tycker som de gör. Det är median som jag lägger skulden på. Vad de visar till allmänheten påverkar dem, speciellt ungdomar som inte har en total förståelse. När de är 18år springer till närmaste antagning för att bli soldat, för att man tror att man tjänar sitt land och skyddar den när de egentligen de sprider olycka och död i mellanöstern. När de väl antagna blir de manipulerade till att lyda oavsett ordern de får. Till slut när man vet allt är det redan försent. Man har dödat flera oskyldiga och man måste leva med det hela sitt liv.


Jag börjar tänka när jag ser filmer som denna. Hur kan personer vara så dumma och oförnuftiga. Soldaterna är bara bönder i schackbrädan inget annat. Det är så sorgligt för mig att se individer med så mycket potential slösa sitt liv åt något som är en lögn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar