Translate

tisdag 22 april 2014

Om livet- Ajla Begovic

Alla människor har ställt sig frågan: Vad är meningen med livet? Det är en svår fråga att besvara på. Varför finns vi människor? Är också en svår fråga att ge svar på för det vet man inte utan man säger vad man tror. Alla människor är olika och alla tänker inte likadant. Vissa kanske säger att meningen med livet är kärlek och familj medan andra nämner sin tro. När man har det jobbigt då behöver man stödja sig på något. De som är religiösa ser meningen med livet som att leva som en bra människa för att man ska komma till paradiset. Som sagt alla har sina egna uppfattningar om vad meningen med livet är.
Meningen med livet kan man inte riktigt dra logiska följder på utan det är upp till individen, hur den väljer att tro på detta.

För mig är meningen med livet att vara lycklig, att vara frisk samt min familjs välmående är det viktigaste för mig. Jag kan säga att jag vet vad meningen med mitt liv och det är att få ett bra jobb, bilda familj. Det är så jag ser på min framtid och det är meningen med livet för mig.

Min tro har alltid betytt mycket för mig. Jag kommer från en muslimsk familj och i min familj har lärt mig hur man ska leva som en bra muslim, fast jag inte alltid har följt det. Men nu har jag hittat tillbaka för att min tro är en del av mig. Jag vill leva som en bra människa som mina föräldrar har uppfostrat mig och självklart har min tro också en stor påverkan mig.

Men hade jag skapat ett idealsamhälle då hade jag ordnat att individerna hade fått leva i ett tryggt och jämlikt samhälle för att människor drabbas av krig främst på grund av religion. Alla skulle behandlas jämlika utan någon kränkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar