Translate

fredag 11 april 2014

Om livet - Malin Eklund-Larsen

Om livet

Livets ursprung
Hur vi har uppstått, är en fråga det finns många olika svar på och den diskuteras väldigt ofta. Det kanske har skapats naturligt, eller så har det skapas via Gud (inom de olika religionerna). Jag är en agnostiker och har ingen aning om vad jag tror på. Tror lite av allt. Skulle häller inte säga till någon att hen inte får tro på vad de vill, utan låta de tro på vad de vill. Alla ska få tro på vad de vill och det har skapat samhället som vi har i vår värld idag. Om jag skulle förklara livets ursprung så skulle jag säga att det är skapat av ”Big bang” men det finns inslag av gud också.

Min uppfattning & livets mening
Den vanligaste frågan är livets mening. Denna fråga betyder olika mycket för olika personer och familjer. För vissa är meningen med livet att uppfylla några saker, exempel de gör listor med saker de ska hinna göra innan de dör. Jag är inte sådan person. Jag tycker inte att det är viktigt utan jag tar lite dagarna som de kommer och försöker njuta av livet jag har. Om man håller på med den där listan så kommer man mista olika saker och man kanske slutar med det man verkligen älskar, och det kanske inte är så bra/roligt. Jag tycker att man ska göra det man vill och inte det man måste, eller vissa saker måste man göra men resten behöver man inte bestämma i förtid för att man vill göra det. Utan man ska göra de saker man vill i den ordning allt faller in för en. Men de som gör så gör även inte allt med lycka, utan de är olyckliga när det gör en sak på listan. Därav att det är många som jagar lyckan, och är inte lyckliga under jakten. Tycker man istället sak ta det lugnt och inte stressa och vara lycklig istället, och det är då man hittar den snabbare. Så min uppfattning av meningen med livet är att ta allt som det kommer och jobba utifrån det och man ska inte stress i onödan. Även ska man vara lycklig på resans väg för då hittar man lyckan mycket lättare och snabbare.

Mitt idealsamhälle

Det perfekta samhället för mig skulle vara att samhället skulle vara jämlikt, jämställt och att de mänskliga rättigheterna följdes. Detta skulle göra att alla skulle få ha samma principer att utgå ifrån och att alla kan söka/jobba för samma principer. Och när det gäller religioner ska det vara samma där, ingen ska vara mer betydelsefull än någon annan (alla ska vara lika värda). Om detta ska fungera ute i världen så behöver varje land en lagstiftning som fungerar väldigt bra, där de även fölls upp. Men som det ser ut i dagens samhälle är detta väldigt svårt att uppnå. Det är även svårt för Sverige som ligger ganska bra inom dessa punkter. Med det menar jag att det är svårt att göra en sådan stor förändring utan några konsekvenser. Det kommer vara flera länder och samt människor som kämpar emot ändringen, för de är så vana med det har idag. Det samhälle som finns i vissa länder är inte bra. Som till exempel i Indien, Saudiarabien, Mexiko och Somalia. Här är det stora skillnader mellan kvinnor och män och så vill jag inte att ett samhälle sak se ut. Det ska vara jämställt och jämlikt mellan könen och i bästa fall ingen ska bli misshandlad eller dödad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar