Translate

måndag 7 april 2014

Om livet- Natalija Matejic

En vanlig fråga som diskuteras mycket är hur allt kom till? Finns det en Gud som skapade jorden och oss människor på sju dagar? Eller är förklaringen Big Bang?  Det finns olika slags människor som är olika beroende av varandra. Vissa människor behöver mer andra människor och andra klarar sig själva på egen hand. Men att vara helt ensam är inget alternativ.  Människor börjar göra eller tror på olika saker för att passa in i en viss grupp och känna den gemenskapen.

För mig är meningen med livet lycka. I mitt liv vill jag utbilda mig, jobba med någonting jag älskar, bilda familj, få barn. Men grunden i allt som jag har nämnt är lycka, allt det där gör mig glad. Religion, i mitt fall, är inte stor del av den. Jag är kristen men inte så troende eftersom mina föräldrar inte är det. Jag och min familj firar olika högtider eftersom vi anser att det är mer som kultur än religiös högtid. Men ändå så känner jag att jag tror lite i alla fall. Jag känner en viss frid när jag är i kyrkan och gillar att besöka den.

Det ligger i människans natur att få allt bevisat och bekräftat vilket är omöjligt. Vi utvecklas och vetenskapen utvecklas, vilket gör att allt mer kommer att möjligt att bevisa. Men vissa saker bör enligt mig vara oförklarade och det ska inte gå att bevisa, så som religion. Vi behöver helt enkelt något att tro på och i jobbiga situationer hålla oss vid liv. Det som skiljer min uppfattning om livet och det som religionen förmedlar är vad som händer efter döden. Min religion säger att man ska vara god människa och göra goda handlingar för att komma till paradiset. Jag försöker att vara god människa och göra goda handlingar inte för att jag tror på paradiset, utan för att det gör mig glad i det livet som jag lever nu. Det som händer efter döden är inte så viktigt enligt mig.


Ifall jag hade chansen att skapa mitt idealsamhälle skulle religion absolut vara en del av den. Men det skulle finnas bara en religion, en Gud som man ska tro på. På det sättet skulle vi undvika skillnader, fördomar och hatet. I dagens samhälle har vi ett stor problem med religion eftersom människor är rädda för olikheter. Vi har för mycket fördomar om varandra och det hindrar oss att komma närmare varandra och känna den gemenskapen. Jag skulle vilja att människor har sin tro för sig själva och inte potenserna religion i alla möjliga sammanhang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar