Translate

måndag 21 april 2014

Om livet


                                  Om livet


En fråga som religionsstiftare, filosofer och även vanliga människor har funderat över i alla tider är meningen med livet. Vi människor är nyfikna och vi vill veta varför vi är här, varför vi lever, placerades mänskligheten här på jorden av en intelligent och allsmäktig skapare med ett bestämt syfte? Vad är vår mening med livet? Finns det något syfte med vår existens?

 Om man frågar folk vad de har för mål med sina liv, så får man olika svar. Vissa människor vill finna frid, vissa vill bli rika, vissa vill förbättra samhället, vissa vill leva livet som en troende kristen, muslim m.m. och enligt mig är människors mål deras mening med livet.

Eftersom jag inte är troende, så är min mening med livet inte kopplat till religion, utan till något annat. Jag säger ’’något annat’ p.g.a. att jag inte riktigt vet vad min mening med livet är eftersom jag har många mål i livet. Jag vill t.ex. vara lycklig och göra så att mina nära och kära också blir lyckliga. Jag vill utbilda mig, hitta bra jobb, skaffa familj. Jag vill vara en god människa som hjälper andra som behöver hjälp, ETC. Ja, jag har många mål i livet som sagt, och alla de tillsamman är kanske min mening med livet, och jag vill uppnå alla mina mål för att uppfylla meningen med livet.


Jag tycker att det är fel att det idag finns så mycket hat och fördomar p.g.a. olika religioner. Alla borde respektera andras tro. Jag delar människorna på de “goda” och de “onda”, och det kommer tyvärr alltid att finnas någon “ond” människa som inte respekterar andras tro/religion. Därför skulle jag ta bort religion från mitt idealsamhälle. Jag skulle också vilja att det bara fanns en nation, ett land och ett språk, för då skulle ingen dela människor på muslim, kristen, svensk eller arab, utan bara på god eller ond.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar