Translate

måndag 7 april 2014

Om Livet Jesper Liljeström

Hur formades denna värld? Det är en fråga många filosofer, vetenskapsmän samt även privatpersoner fördjupat sig inom. Jag tror att världen har successivt formats genom tiden till det den är idag i form av både människor, djur och natur. Samtidigt som det är individerna som driver samhällsutvecklingen vidare i utvecklingen.

Livet är alltså vad du gör det till, då egentligen livet är tid. Tid för människor att göra skillnad och göra det dem tycker om. Det kan vara allt ifrån att utbilda sig till läkare och rädda liv, läsa böcker på en veranda i skogen eller resa runt om i världen och uppleva saker. Det primära är att du som individ gör saker som tillfredsställer dig. Meningen är att utnyttja tiden eller utrymmet som egentligen livet är till fullo utifrån dina egna drömmar, mål och vett.

Meningen med livet för mig är att må bra och hela tiden försöka utvecklas till mitt bästa jag, utifrån mina egna premisser såsom att tjäna pengar men samtidigt hjälpa andra för att lyckas och må bra. Det utan att försämra livet för andra. Dock är kärlek, gemenskap och familj det jag tror kommer bringa mig lycka. Utan min familj skulle jag endast vara en vilsen och ensam 18 åring utan moral, mål och kunskap. Att ha familj att luta sig tillbaka till under svåra tider är obeskrivligt och samtidigt kunna njuta med dem under de positiva stunderna i livet. Familjen och dem jag håller kär, vänner eller släktningar är grundstenarna i mitt liv. Andra människor söker gemenskap i andra sammanhang exempelvis religion, ideologisk parti eller idrottslag.

Självfallet kan finns människor som mig själv, som finner gemenskap i både familj och något annat. Jag är en av 29 spelar i Trosa Edanö IBK herrjuniorlag och det är en helt annan form av gemenskap där skargången, åldern och tiden är annorlunda men likaväl något som bringar välmående.


I mitt idealsamhälle skall de mänskliga rättigheterna vara grundstenarna. Att varje individ skall ha möjligheten att uppnå sin fulla potential i livet, oavsett vad man tror, tänker, känner, kön, säger eller inte är det accepterat. Det leder till religionen får utövas fritt. Eftersom vad man säger, tänker eller bär är en del av ens identitet. Om turban, slöja, kors är en del av personens identitet är det fritt fram att bära det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar