Translate

tisdag 8 april 2014

Om livet - Sinem B.K

Om livet

Meningen med livet är en fråga som många människor finner svårt att besvara. De tidigare villkoren har inte varit samma som de är idag. Människor världen över har under sina tidigare år i sitt land slitit för att kunna överleva, då länder under tidigare år var ett svältfött land som inte hade en välutvecklad välmåga. Under de villkoren folket då levde i var dem tvungna att kämpa och slita dagligen för att kunna försörja sin familj och sig själv. Man skulle kunna tänka sig att under den tiden så hade folket inte tid för några filosofiska funderingar och formuleringar, då fokusen låg på överlevnaden under de tidigare villkoren. Å andra sidan valde folket att koppla samman meningen med livet till religiös orsak, där utvägen och bistående handen var en högre kraft, Gud. Människorna trodde på det så starkt att de ansåg att allt sker efter Guds vilja och plan.

För varje år som passerade blev de tidigare villkoren bättre och bättre. Det ledde till att folk avstod den bistående handen, den högre kraften, Gud. Det moderna samhället var nog bra för att vara i behov av medhåll från någon andlig kraft.

Att det finns en mening med livet går inte att neka, emellertid varierar livets mening från en person till en annan person, då alla inte har samma mening. Vissa människor kopplar meningen med livet till det religiösa, medan andra värderar välmående, lycka och familj som meningen med livet.

Jag tillhör personerna som söker sin mening genom religion, där jag likaså finner lycka och frid. Jag vill och försöker leva upp mitt liv till min religion, Islam, som en god muslim för att slutligen komma till himmelriket, där det sanna livet har sin början. Självfallet vill varje människa uppnå välmående, bilda en familj, ha en väl utbildning och likaså uppnå framgång. Emellertid till skillnad från vissa andra vill jag med hjälp av min älskade religion och Gud uppnå allt det ovanstående, för att sedan uppnå himmelriket där mitt kommande liv väntar. Det är egentligen trist och meningslöst att människor födds för att sedan dö i slutändan, då vissa människor tar det jordliga livet förgivet, medan jag enbart ser det som en prövning inför mitt verkliga och kommande liv, mitt liv efter döden.

Vissa människor utan en trosuppfattning, ateister, uppfattar de troende människorna som vansinnig då de tror på en högre kraft som inte existerar. Jag tror att det finns en kommande liv som väntar på oss efter döden och att det finns en högre kraft, Gud, som plan sätter och vägleder oss till allt det goda under vår tid på jorden. Jag menar inte att det är så, utan att jag tror på det. Alla har sina egna uppfattningar om religioner, döden, livet med mera. Emellertid gäller det att i slutändan kunna acceptera och respektera människors val och trosuppfattningar som de har i livet.


Mitt idealsamhälle är ett samhälle där utgångsläget är att människor jämnt eftersträvar acceptans, jämlikhet, ömsesidigt respekt, tillit, tolerans, frihet och kärlek. Samhället där man utesluter hat och fördomar gentemot varandra. Ett samhälle där man främjar och förespråkar demokrati, som i vårt samhälle i Sverige. Samhället där är en judisk man stolt kan bära sin kippa, en kristen bära på sitt kors eller en muslimsk kvinna som kan bära sin slöja utan påhopp och anklagelser om ”kvinnoförtryck”. Detta är samhället som jag eftersträvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar