Translate

fredag 18 april 2014

om livet- Refel Al-gharib

Om livet

Meningen med livet är en väldigt svår fråga som många finner svårt att besvarar eftersom just denna fråga så är svaret beroende på vem man frågar och beror även på vilka förutsättningar denna person har, exempelvis en fattig man där han sliter för sin familj tycket att meningen med livet är att kunna leva lyckligt och kunna försörja sin.

Det finns andra människor som kopplar meningen med livet med religionen och att de vill bli goda människor för sin religion och kunna följa vad de högre krafter säger(gud) man kan säga att jag är en av den gruppen som söker meningen med livet genom religion, att vara god kristen som kan finna lycka och frid när jag är i kyrkan som är det viktigaste stället att vara i när jag mår dåligt, samtidigt så är jag också den personen som tänker mycket på son familj och försöker göra de lyckliga eftersom familjen har en stor betydelse i människans liv.

Jag tror att det kommer finnas liv efter döden och att det finna en gud som kan vägleda oss till det rätta så länge vi lever på jorden.
Det finns många som inte tror på någon högre kraft och tänker att det är meningslöst att ha den tron att gud finns och att han kan leda oss till att vara goda människor som förtjänar att leva ett bra liv.
Jag tycker att varje människa har rätt till att tro på vad som helst, jag har inte den rätten att döma andra och säga vad de ska tro på eller inte tro därför så är det upp till var och en.

I mitt idealsamhälle strävar jag efter jämställdhet, frihet och kärlek, där alla människor ska känna sig trygga och säkra i det samhället de lever i.
Religionen ska självklart ha en stor betydelse i mitt samhälle men samtidigt ska samhället vara sekulariserat alltså religionen skiljer sig från politiken.
Självklart ska varje människa ha rätt att tro på vilken religion som helst muslimer ska ha rätt till att bära slöja om de känner för det eller kristna ska ha rätt att ha kors om de så vill. Därför tycker jag att mitt samhälle ska främst ha frihet och ska vara ett demokratisk samhälle utan våld och krig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar