Translate

tisdag 8 april 2014

Om livet - Lisa Lundberg

Om livet

Livets ursprung
Vart vi människor, vår värld och vårt samhälle kommer ifrån är en fråga som inte kan diskuteras nog. Jag anser att det är svårt att stå för en bestämd uppfattning om något, utan tror snarare att det är en sammansättning av många olika saker. Eftersom ingen teori om jordens ursprung är helt fastställd och bevisad så är inte heller någon teori komplett. Därför kommer det ofta nya idéer och tankar om livets uppkomst, vilket jag tror är viktigt. Att varje enskild människa har sin egen uppfattning skall självklart accepteras. Att vi tror olika är också det som gör livet och dess ursprung intressant.
Vi själva som människor kan exempelvis släktforska för att ta reda på mer om vårt eget ursprung. Vart vår värld och dess ursprung däremot kommer ifrån är det ofta forskare och filosofer som jobbar med att söka svar på. Sist men inte minst består en hel del av vårt ursprung av samhällets utformning, som vi individer både direkt och indirekt påverkar genom våra handlingar. Varför samhället utformats till just sitt slag kan till viss del vara svår att svara på, eftersom det ständigt är under stor förändring. Dessutom ser samhället olika ut beroende på plats.

Min uppfattning & livets mening
En fråga som ofta diskuteras är livets mening. Troligen är just denna fråga en av de frågor som får flest helt skilda svar. Somliga menar att livet handlar om att hinna med så mycket som möjligt och därför är det heller inte ovanligt att människor skriver listor med ’’1000 saker jag skall göra innan jag dör’’. Jag har dock inte samma tanke om livet, för jag menar att genom att tänka på detta sätt väntar man in döden och försöker hitta sätt att fylla ut livet. Genom att göra de så planerade 1000 sakerna kanske man missar stora chanser i livet och tänk om den 34 saken är den du älskar allra mest? Skall du då inte fortsätta med den eftersom du redan satt upp dina livsmål? För mig handlar livet om att finna välbefinnande men att samtidigt leva lite i nuet. En alltför strukturerad vardag blir i längden lätt tråkig. Därför är det för mig viktigt att ta chanser, att våga vara spontan. Om man skulle misslyckas med sitt chanstagande finns det oftast chans att reparera detta, vilket man alltid bör ha i åtanke. Det finns även många som jagar lycka och anser att när man är lycklig så har man nått sitt mål. För mig däremot, är det minst lika viktigt att vara lycklig på vägen till målet, för då kommer lyckan ofta automatiskt. Med det menar jag att jag exempelvis inte skall plugga eller jobba med något som man inte alls tycker om bara för att lönen möjligen är bra i slutändan. Ett citat som står högt upp på listan som passar perfekt in här lyder:
’’Happiness is a journey, not a destination’’.

Mitt idealsamhälle
Mitt idealsamhälle grundas i huvudsak på jämlikhet och de mänskliga rättigheterna. Den religiösa utopin är att varje individ har rätt att tycka som man själv vill. För att detta skall kunna ske på en nivå som går att kontrollera är det viktigt att varje land har en fungerande lagstiftning. I dagens samhälle saknar många länder grundlagar som skulle kunna stödja bristande rättigheter och samtidigt straffa utövarna.
Troligen är det även så att många inte vågar praktisera den religion de i själva verket egentligen vill, vilket i mitt samhälle skall vara en självklarhet att man vågar göra. Att inte få uttrycka eller tycka till är ytterligare saker som måste bli självklara i mitt idealsamhälle, eftersom man annars som människa är som luft och så ska ingen behöva känna.
I idealsamhället för mig ska du få praktisera den religion du vill i det land du vill under förutsättning att det inte skadar andra och givetvis inte dig själv.

Samtidigt bör man till viss del och i den mån det är möjligt acceptera ett lands värderingar samt kulturella grunder. Genom att göra det blir världen mer mångkulturell och samtidigt förstår vi lättare andras tankesätt. Med detta menar jag inte att man ska tvingas bli någon annan, men inte heller att man ska föra propaganda på något som inte alls passar in i landet. Exempelvis skulle det vara ganska märkligt om en afrikansk man kommer till Sverige och kräver att kvinnlig könsstympning skall tillåtas bara för att det är tillåtet i vissa länder i Afrika. För vet vi verkligen vad som är bäst för den egna befolkningen när vi inte själva tillhör den? För mig är det viktigt att inte döma en bok efter omslaget utan att istället sätta sig in i situationen. Det allra viktigaste ligger dock i välbefinnandet. Ingen individ skall utsättas för fara eller kränkas bara för att man skall bevara kulturella traditioner, lagar och i synnerhet religion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar