Translate

onsdag 9 april 2014

Om livet - Jessika Chammoun


Vid en viss tidpunkt hamnar människan i ett tillstånd där han/hon börjar ifrågasätta sin omgivning och sig själv med en grundläggande fråga: Vad är meningen med livet? En personlig men samtidigt en världsomfattande fråga som denna är svår att svara på. Svaren på frågan skiljer sig beroende på vem man frågor, men även var och när frågan ställs. En ateist skulle påstå att världens och livets uppkomst skedde genom Big Bang samt en evolution medan en religiös person skulle syfta på högre krafter, Gud.

Människan har en tendens att vara beroende av trygghet och gemenskap, något som vi människor söker oss till på olika sätt beroende på vår livsstil. Oftast vänder många sig till Gud vid svårigheter i hopp om att finna trygghet och gemenskap med den församlingen man vänder sig till. Vissa söker det istället hos sina nära och kära medan andra kanske gör det i form av materiella ting. Hursomhelst går det inte att dra generella slutsatser om vad meningen med livet egentligen är.

För mig är meningen med livet lycka och välmående, jag ser min framtid framför mina ögon och allting är redan utmålat. Att utbilda mig, arbeta inom ett yrke som jag brinner för, bilda familj, hjälpa mina medmänniskor som behöver det, se mina nära och kära må bra och mycket mer. Jag vet precis vad meningen med mitt liv är. Samtidigt finns det många som inte har en blekaste aning om vad livets mening är, varför man ens finns. Däremot funderar jag sällan över vad meningen med livet i helhet och världens existens är då jag vet att det är nästintill omöjligt att svara på frågan.


För mig har religion alltid varit en del av mitt liv då jag har växt upp i en kristen miljö, dock har neutraliteten alltid varit mitt motto. Att vara så pass insatt i något, vare sig det är i någon religion eller något annat i livet, vänder till det negativa enligt mig. I mitt idealsamhälle ska religion absolut existera och utövas av de som vill det. Dock ska alla stater vara sekulariserade där ingen sorts religiositet ska utövas i form av politik eller styre eftersom att konsekvenserna oftast blir en avbildning av det som sker just nu i mellanöstern. Ett samhälle där jämlikhet, frihet och fred dominerar är ett idealsamhälle som jag skulle vilja förverkligas.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar