Translate

tisdag 8 april 2014

om livet - George Elzouki

Om livet - George El Zouki

En av de svåraste samt mest ställda frågorna om livet är just vad meningen är med våra liv.  Det egentliga kluriga med denna fråga är inte att det inte finns ett svar utan det är svaret som passar just dig. Svaret kan varje från person till person samt från period till period beroende på personens intressen och omständigheter.

Rent generellt skulle jag påstå att min och uppenbarligen de flesta människornas mening med livet är att helt enkelt må bra eller vara lycklig på ett eller annat sätt. Skillnaden mellan olika människor är att deras väg till sin mening samt själva meningen förändras beroende på deras förhållanden och intressen.

Detta kan förenklas genom att dela upp människorna i två grupper: Religiösa och Icke-religiösa. En speciell koppling till en människas mening med livet är just människans religion men denna har förändrats med tiden. Om man går tillbaka ett par hundra år i exempelvis Sverige kan man se stor skillnad jämfört med dagens samhälle. För två hundra år sedan var Sverige ett mycket fattigare land än vad det är idag vilket i sin tur fick människor att vända sig framförallt till Gud och kyrkan. Detta på grund av att de fick slita och anstränga sig oerhört mycket utan att finna lyckan i livet. Detta fick dem att tro på ett liv efter döden som Gud anordnat för dem.

I dagens Sverige har levnadsförhållanden utvecklats drastiskt i jämförelse med tidigare århundranden. Detta har medfört att människorna tappat sin tro på Gud (icke-religiösa) och livet efter döden i och med att levnadsförhållandena blivit bättre och låtit människor finna lyckan redan idag. Trots detta förekommer en hel del religiösa grupper som än idag inte tappat tron för Gud. Dessa ignorerar i stort sätt de goda levnadsförhållandena för att istället lämna sina liv i Guds händer i syfte att finna frid i samband med sin tro.

Jag skulle kunna säga att jag inte tillhör den religiösa eller icke-religiösa gruppen utan en ”mitt emellan grupp” som säkerligen även andra ingår i. Jag har en tro på en högre makt som dessvärre minskat med tiden på grund av olika anledningar. Jag har påverkats av samhällets utveckling och av egna erfarenheter i livet men står än fast vid att det kan finnas en högre makt och ett liv efter döden. Trots min minimala tro på ett liv efter döden anpassar jag mig till idag och försöker finna den lycka jag är kapabel till just nu. Detta eftersom jag inte kan veta om det verkligen existerar ett liv efter döden förrän jag slutligen har dött. Eftersom min tro på ett liv efter döden är för tillfället minimal, är min främsta mening att finna lycka i det livet jag lever här och nu.

Ett problem i dagens samhälle som funnits flera hundra år tillbaka är att en del människor inte fått möjligheten att uppnå sin mening i livet. Detta eftersom en människa kan bli tvingad till en viss begränsning genom exempelvis sin religion, sitt utseende eller kön. En muslimsk kvinna kan bli olycklig genom att hon bl.a. inte får möjlighet att klä sig som hon vill. En kvinna kan exempelvis bli olycklig genom att ha sämre ekonomi än en man hon kämpat minst lika mycket som. En viss person kan bli olycklig genom att behandlas sämre på grund av sitt utseende i exempelvis olika sociala situationer.

Människor bör sträva efter frihet, jämlikhet, jämställdhet, demokrati och tolerans i samhället vilket öppnar dörrar till flera människors livsmening. Ifall vi människor inte tar ställning kommer dessa människor med orättvisa begränsningar inte ha andra val än att lämna över sig själva i Guds händer igen. Detta innebär en enorm avveckling för samhället då de misslyckats med att ge människor en mening med livet utan gudomligheter inblandade.

Källförteckning:
http://www.hedbergska.sundsvall.se/fs/fi/livet/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar