Translate

söndag 13 april 2014

Om livet - Johannes Haddad

Om livet

Livets ursprung och mening är två stora existentiella frågor. Existentiella betyder ungefär att man har olika tankar om vår tankar om vår existens och det okända. Religionerna har svar till dessa frågor, om de är sanna eller inte är helt upp till individen. Jag kommer att använda mig av de abrahamitiska religionernas syn sätt.
 
Livets ursprung kan man säga har blivit besvarat. Ateister menar att livets ursprung har besvarat med evolutions teori som stöd. Bibeln utgår från gamla testamenten som judarna. de menar de att gud skapade de första människorna Adam och Eva på den sjätte dagen. I Koranen är det lite oklart just vilken dag människorna skapade men Adam och Eva var de första människorna som gud skapade.

När det gäller frågan ’’vad är meningen med livet?’’ så anser vissa att ha hittat svaret med meningen med livet. Vissa har fått svar med hjälp av religioner andra har antigen inget svar eller sitt eget svar.

I gamla testamente som både judar och kristna går efter så står: ’’envar som är uppkallad efter mitt namn och som jag har skapat till min ära, envar som jag har danat och gjort.’’ Jesaja 43:7. Alla har olika tolkningar av bibeln. Men många tror att det här stycket är svaret med livets mening. Alltså, meningen med livet är at tjäna gud helt enkelt.

I koranen står det: ’’ Han som har skapat döden och livet för att sätta er på prov [och låta er visa] vem av er som i sitt handlande är den bäste. Han är den Mäktige, Den som ständigt förlåter.’’ Koranen 67:2.
’’Jag har skapat de osynliga väsendena och människorna enbart för att de skall [känna Mig och] dyrka Mig,’’ Koranen 51:56. Deras syn sätt på vad meningen med livet är samma som gamla testamentet. Att dyrka gud.

Många filosofer och ateister har olika svar på vad meningen med livet är men jag tror att alla tolkar det på olika frågan på olika sätt och beroende på sin situation. En rik människas mening med livet kan vara annorlunda än en fattig människas.

Om någon skulle fråga mig vad meningen med livet är skulle jag svara: Livets mening är vad du gör av den. Jag brukar säga att folk bryr sig för mycket om andra. Mitt svar till de som dömer baserat på religion säger jag: Om man anser att man hamnar i helvetet ifall man inte dyrkar gud, låt gud i så fall döma, inte du.


I mitt idealsamhälle så ska religion finnas för de som behöver en väg att följa. Dock ska man inte döma andra. Själva samhället ska vara sekulariserat. Alltså, religion ska inte ha något slags inflyttande i politiken eller jurisdiktionen, annars kommer samhället att se ut som Syrien, Irak eller Afghanistan idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar