Den tredje advent begav jag mig till min lokala kyrka,
Engelbrektskyrkan, som ligger fem minuter ifrån där jag bor. Engelbrektskyrkan
är en luthersk kyrka och den ligger även nära den ortodoxa kyrkan som jag
besökte förra söndagen. Jag hade kollat på hemsidan kvällen innan där det stod
att det skulle vara en vanlig gudstjänst klockan elva, så jag begav mig dit
nästa morgon (söndagen den 15 december).
Jag hade inga större förväntningar gällande söndagens besökstryck i
kyrkan då det vanligtvis inte är väldigt mycket folk där.
När jag anlände till kyrkan ett fåtal minuter innan, blev
jag lite förvånad över att det faktiskt satt omkring hundra personer i kyrkan.
Precis där jag kom in, stod det fyra damer som jobbade i församlingen (det syntes
på deras klädsel) varav en av dem räckte mig en psalmbok med dagens program och
även ett jubileumsprogram instoppat i mitten av boken. Jag tackade och gick och
satte mig relativt långt fram, då jag idag kände mig i en tryggare situation än
i jämförelse med de andra besöken av den enkla anledningen att jag varit i
denna kyrka hur många gånger som helst. Någon som även kan läggas till är att
Engelbrekts församling fyller 100 år, därav Jubileumshäftet som vi i början
fick.
Gudstjänsten, som beräknades vara drygt en timme och en
kvart, började med att prästen läste en psalm och berättade även vad dagens
kollekt skulle gå till. Den skulle gå till ”Svenska Kyrkans Unga”. Jag blev
först lite ställd då det sista mamma hade sagt till mig innan jag gick till
kyrkan var: ”Här, ta de här pengarna
också. Kollekten kommer säkert gå till ungdomar av något slag.” Hur som
helst, så var denna präst tydligen ny inom yrket, det märktes dock knappt, tyckte
jag. Det var en gång som hon sa något fel, annars var hon väldigt duktig! Hon
fortsatte med att säga ”Låt oss bedja” för att sedan be en bön samt att högläsa
ett avsnitt ur Bibeln. Samtidigt som detta sker, ringer kyrkklockorna. Efter
detta var det dags för den så kallade Trosbekännelsen och då var det
obligatoriskt att stå upp. Jag tycker det alltid är mycket bättre att ha ett
program framför sig så man vet vad som kommer härnäst, när man ska stå upp,
m.m.
Vi sjöng psalm 109 ur Psalmboken: ”Det susar genom livets
strid”. Självfallet bestod melodin av en man som spelade på orgel. Idag
användes endast den lilla orgeln, framme vid scenen istället för den stora,
uppe på läktaren. Jag kan beskriva hur
kyrkan såg ut. Jag har lagt in flera bilder på både kyrkans ut- och insida.
Precis som i de allra flesta kyrkor, kommer man in i mitten eller längst bak i
kyrkan, beroende på vilken ingång man tar. Huvudingången ligger i mitten av
kyrkan, strategiskt placerad. Precis som man delvis kan urskilja på bilderna,
är det väldigt många bänkar på det nedre planet och det finns även en
övervåning, läktaren, där man kan sitta. Här sitter till exempel föräldrarna
när barnen har avslutning i juni. I mitten av läktaren finns orgeln. Sitter
man, som de flesta, på det nedre planet och tittar framåt är det ganska simpelt
inrett. Till vänster finns en nödutgång och även ljus som man kan tända med två
små bord på varsin sida. På höger sida om ljusen (längst mot mitten) kan man
skriva i en liten bok till vem man tillägnar ljuset och på den vänstra sidan
kan man önska olika personer som de vill att man ska ha med i
Tillkännagivandena. I mitten finns scenen och halvt gömd bakom hade de placerat
den årliga krubban. Längst fram är hela den främre väggen ett konstverk som
avbildar Jesus på korset. Två stolar var utställda vid krubban för prästerna och
till höger fanns den mindre orgeln.
När alla sjungit klart, satte vi oss ned och prästen började
berätta om vikten att vara en god medmänniska. Dagens tema var ”Vägröjaren” och
dagens symbol var en yxa att röja vägen med. ”Att bana väg för Herren, för Jesus…”
började hon med. Snabbt kom hon in på Johannes Döparen som hon inte riktigt
visste vad hon tyckte om honom. ”Johannes Döparen banar väg för Jesus.” Sedan
började hon prata i Robin Hood-liknande formler, såsom att ”ta från de rika, ge
till de fattiga”, något som var centralt idag, så här till julen.
Engelbrektskyrkan ligger på Östermalm, ett fashionabelt och omdiskuterat
område, där merparten av invånarna i området består av förmögna personer eller
personer som ärvt en stor summa pengar. Just därför var det smart av henne att
tala om hur viktigt det är att ge till ”de
som fattiga och nödställda” som hon uttryckte sig meningen därpå i och med
att det i kyrkan satt lokala Östermalmsbor som för det mesta har en del pengar,
kläder, saker av värde att ge till de behövande, speciellt i sådana här tider. Bland
de som alltså befann sig i kyrkan, lyssnade alla och tog (förhoppningsvis) åt
sig av vad hon hade att säga till oss inom just detta ämnesområde.
När hon kommit till punkt, var det
dags för en ny bön för att sedan kort därpå stå upp och höra hennes högläsning
ännu en gång. Hon fortsatte på det påbörjade ämnet och sa bland annat en mening
som satte sig kvar ett bra tag i mina tankar: ”Det finns idag gott om gapiga och skräniga människor.” Detta är
något jag idag reagerat på, hur orättvist samhället idag är på olika fronter. Hon
predikade om orättvisor män och kvinnor sinsemellan, fattiga och rika, och så
vidare. Hon återkom till symbolen yxan och kom senare in på temat jul och likaså
Jesus bakgrund.
Det var nu dags för en ny psalm,
psalm nummer 755 (”Vila i mig” (”Lita på mig”)) och orgeln satte ännu en gång
igång med att spela melodin. Just den här sången tyckte jag var väldigt fin och
hade en fin text. När sista tonen spelats klart, var det dags för
Trosbekännelsen då alla i kör läste upp texten från programhäftet. I programmet
var det en ” * ” bredvid, vilket innebar att alla skulle stå upp. Prästen nämnde även de ljus som på vänster
sida fanns och som man kunde tända och drog sedan en koppling till det som nu
kom: Tillkännagivanden. Detta var ett moment då en kvinna som jobbade i
församlingen ställde sig vid ljusen och tände ett nytt ljus för varje namn som
den nya prästen läste upp från scenen. Ingen förstod riktigt vilka dessa
personer var, förrän prästen i efterhand förklarade att dessa namn var namn på
personer som jobbat i församlingen som avlidit. Det jag minns från just den här
delen var en 82årig kvinna som jobbat i Engelbrekts församling väldigt länge
och som nyligen hade somnat in.
Vid det här laget har ungefär halva
gudstjänsten gått och det är dags för en ny psalm från psalmboken: Psalm nummer
39, ”Jesus från Nasaret går här fram” där raden ”Himmelriket är nära” flera
gånger repeterades. Prästen sade till i förväg att medan denna psalm sjungs,
kommer volontärer i kyrkan gå runt med kollekten. Under hela denna timme hade
prästerna varit två stycken och nu var det den andra som tog över. Hon
förklarade att det nu var dags för ”Bön om förlåtelse” och alla läste upp från
programmet. Sedan sa hon ”Du är förlåten.” och vi fortsatte genom att läsa upp
tackbönen:
”Tack,
Gud, för din förlåtelse. Tack för att du alltid öppnar nya vägar.
Om
så världens och vår egen smärta kvarstår är det alltid i dig som
vi
lever, rör oss och är till.”
Nu var det dags för psalm 73: ”Vi
till ditt altarbord bär fram”. Under denna sång var jag tvungen att fnissa till
lite då raden ”gör oss till ett bröd” sjöngs i kör. Efter att denna sång
sjungits klart, stod alla upp för att det var dags för Lovsägelsen. Prästen började
med att i falsett sjunga en rad, sedan var det vår tur, sedan ytterligare en
gång prästen och till sist avslutade vi. Vi stod kvar för att sjunga sången
”Helig” där jag direkt kände igen raden ”Välsignad vare han som kommer i Herrens
namn”. Dock var det lite annorlunda då musiken endast bestod av våra röster och
orgeln.
Vi satte oss ned och nu stod
Nattvardsbön med förbön näst på tur. Som vanligt började prästen att sjunga och
sedan kompletterade vi med våra röster. Det är fortfarande den andra prästen
som sjunger och den första prästen stiger fram och börjar be medan den andra
förbereder för Nattvarden. Båda prästerna var två stycken, relativt unga,
kvinnor. De avslutade med Herrens bön som vi alla sjöng tillsammans. Just denna
del var nog den längsta, det var många steg som skulle färdigställas innan det
blev dags för själva ”Måltiden”. Medan
den ena prästen läste högt från programmet och vi svarade, bröt den andra
prästen av en bit för varje del vi läste upp. Detta kallades för
”Brödbrytelsen”, ett namn som säger sig självt.
Efter detta var det dags för
”Herrens frid” och därpå sjöng vi ”O Guds Lamm”. Sedan var det dags, för de som
ville, att komma fram och få en bit bröd och dricka lite vin. Det var kul att
titta på hur olika folk gjorde med brödet: Vissa åt upp det och sedan drack en
klunk vin medan andra doppade själva brödet i vinet för i mån om att mjuka upp
det. I och med att jag, just idag, var där i utbildningssyfte, satt jag kvar
och iakttog istället. Även denna gång
var jag inte beredd på att det skulle bildas en kö som gick genom minst halva
kyrkan. När den sista människan i kön fått sin brödbit och sitt vin, gjorde
prästerna denna ritual på varandra och tog sedan en kort paus.
När jag satt där bredvid och
tittade mig omkring blev jag lite känslosam på insidan över just den här
platsen. Allting var så fint och det är få gånger jag ser så många svenskar på
en och samma gång i religiösa sammanhang. Jag varken hörde eller såg en enda
smartphone från början till slut och det var tyst bland de som satt ned. Det
som också bidrog till känslorna var att jag fick upp en massa minnen från vad
jag har gjort i den här församlingen. Allt från den där så kallade
”bak-och-prat-kursen” för många år sedan till alla avslutningar och tid som
tillbringades i just denna kyrka under tiden jag gick i tyska skolan som ligger
bredvid kyrkan. Det var ändå tolv år som jag gick på den skolan. Alla
Lucia-konserter under åren och alla gudstjänster och nu använde jag denna plats
för att göra en besöksrapport. ”Vart har
åren tagit vägen?” som min mamma alltid brukar säga, senaste gången var
igår kväll. Denna kyrka är en av få platser, jag hittills besökt på jorden, där
jag känner mig hemma. Min kyrka. Mitt område. Det var nästan så jag inte ville
gå därifrån när det var slut. Men jag var tvungen då alla ungdomar jag tidigare
lagt märke till, skulle ha någon form av konfirmationsträff.
I alla fall, efter att
måltids-ceremonin var slut, var det inte mycket kvar av programmet. Prästen
sade något i stil med ”Vi har tagit emot
välsignelsen.” Sedan stod vi upp en sista gång för att sjunga psalm 111 (”Kristus
kommer – Davids son”). Vi fortsatte att
stå upp för att det var dags för en välsignelse. Det sista som gjordes innan
det var dags att gå var att det så kallade ”Postludium:et” spelades upp från
den lilla orgeln på höger sida. När sista tonen blev tyst, steg de båda
prästerna fram, bugade sig framför Jesus som är avmålad på hela främre väggen,
och sade ”Låt oss gå i frid.”
Jag tror inte att det för mig hade
kunnat bli ett finare avslut på denna uppgift i ämnet religion. Jag började för
två söndagar sedan med att den första advent besöka en katolsk kyrka. Förra
söndagen, den andra advent, en ortodox kyrka och idag, den tredje advent
avslutade jag med min lutherska kyrka, Engelbrektskyrkan.
Tack
för mig!
Sophie, HU12
(2013-12-15)
Flemingsberg
SvaraRaderatisdag 31 december 2013
One more time: Hej igen Sophie!
Jaha, då var det dags att ta itu med din tredje och sista rapport. Den här gången gäller det Engelbrektskyrkan, en luthersk kyrka nära dig, både lokalt och kulturellt. För första gången får du följa med i ceremonier på svenska.
Jag ser i din fina bakgrundsbeskrivning att du hade ytterst tur: Du hamnade mitt i 100årsjubelium av kyrkan och det orsakade till att mer än hundra personer var närvarande och atmosfären hade blivit mycket annorlunda än vad det brukar vara fallet.
Du får ett program i handen och det hjälper dig. Det hade varit utmärkt om alla 0lika samfund använde sig av sådana hjälpmedel, eller hur?
En sak som jag tycker var ganska konstigt är att man samlade kollekt alldeles i början av ceremonin. Det brukar ofta ske i slutet av densamma. Jag har inte någon aning om varför de gjorde på det sättet men jag tycker att alla avvikelser från det ”normala” är intressanta!
Sedan beskriver du gudstjänsten och det på ett utmärkt sätt. Du skriver till och med vilket psalm man sjöng och vad har den för nummer i den svenska psalmboken. Bra!
Sedan går du över till predikan och redogör för prästens predikan ”om vikten att vara en god medmänniska” på ett skickligt och utmärkt sätt. Du ger dig även i en sociologisk beskrivning av den geografiska och sociala miljön där kyrkan befinner sig och om kyrkobesökarnas troliga bakgrund. Bravo!
Predikan avslutades med ”Det finns idag gott om gapiga och skräniga människor.” En mening som utan tvekan sammanfattar hennes predikan på ett mycket bra sätt.
Efter ytterligare en psalm kom trosbekännelsen och tillkännagivanden. Den sista punkten har historiskt haft mycket stor betydelse i europeiska samhällen. Kyrkan användes då som den bästa förmedlaren av nyheterna.
Efter ytterligare ett par psalmer var det tid för nattvaden. Jag tycker att din beskrivning av hur folk betedde sig vid nattvardsbordet vittnar om din stora observationsförmåga och om din enorma kapacitet till att förmedla det du har sett till läsarna. Utmärkt!
Efter denna utmärkta beskrivning av dina upplevelser under detta besök ger du dig in på att komma med en del avslutande ord och det lyckas du utmärkt med.
Bilder du har tagit med (är de dina?) lyfter din rapport ännu mer. De ger rapporten lite annorlunda dimension. Bra gjort!
Nu har jag läst och kommenterat alla dina rapporter. Sammanfattningsvis vill jag skriva att du använder dig av ett enkelt, detaljrikt och medvetet språk. Du visar gång på gång att du trivs med arbetsuppgiften (även om uppgiften ibland verkar vara väldigt svårt att bära). Du skriver med en enorm entusiasm och med en generösitet som utmärker dina rapporter.
Tack för ännu en mycket bra rapport.
Mvh
Nader