Jag kan börja med att nämna att det från början var tänkt
att jag skulle följa med en av mina bästa vänner och hennes familj till deras
kyrka (de är mormoner). Men i och med att hon i veckan fick sin fot opererad,
blev detta inställt i sista minuten och jag fick planera in ett annat besök.
Jag kom ganska snabbt fram till att jag ville besöka den svensk-grekiska kyrkan
vid namn ”Sankt Georgios Kyrka”. Kyrkan ligger i området precis mellan där jag
nu bor och där min pappa för några år sedan bodde och jag känner till området
väl. När pappa bodde fem minuter från denna kyrka, minns jag hur jag
fascinerades av alla dessa greker som kom och gick varje söndag, men jag gick
aldrig in och besökte byggnaden, trots att jag passerade kyrkan dagligen och
var så pass nyfiken.
Hur som helst, söndagen den 8 december (andra advent) begav
jag mig dit. Jag hade kvällen innan läst på lite för att inte vara helt ”borta”
under gudstjänsten. Det roliga var att det på deras hemsida stod att det skulle
vara ”24:e Söndagen efter Pingst. Gudomlig
liturgi på svenska klockan 10:00”, men i själva verket slutade det
med att jag satt där inne och lyssnade på en gudstjänst på grekiska i två och
en halv timme. Även detta var ett litet söndagsäventyr, precis som förra veckan
då jag befann mig i en katolsk kyrka med en gudstjänst på arabiska i en och en
halv timme. När jag kom hem efteråt var jag helt slut, det var faktiskt ganska
ansträngande att sitta och le och försöka begripa någonting i över två och en
halv timme, på grekiska dessutom. Det kan verka lättare än vad det låter.
Jag kastade på mig min finaste klädsel och begav mig till
kyrkan i god tid, då jag lärde mig efter förra veckans besök att det kan vara
bra att vara på plats någon halvtimme innan ceremonin sätter igång, dels för
att få bra platser och dels för att slippa stressa, något som idag gått till
överdrift. Som ovan skrivet, började gudstjänsten klockan 10 och jag var på
plats tjugo i tio. Efter att ha stigit in i värmen, kollar jag runt lite och
slår mig sedan ner på fjärde raden, längst ut på kanten, något som jag senare
ångrar till viss del. Precis vid gången med en fin, röd matta där alla kom
gåendes. Detta var å andra sidan fördelen med platsen, att jag på så sätt kunde
kolla in vad alla gjorde, hur alla såg ut, etc.
Jag tycker alltid att kyrkor ser betydligt större ut på
insidan än vad de gör på utsidan och denna byggnad var inte ett undantag. När
jag kommer in, sitter det en handfull människor utspridda på de många träbänkar
som är uppställda på höger och vänster sida. Det fanns inte någon läktare högre
upp, vad jag kunde se. Det är, som i de allra flesta kyrkor, enormt högt i tak
och jag lägger snabbt märke till det klara ekot som uppstår vid minsta ljud. De
som jobbar i kyrkan springer fram och tillbaka och förbereder det sista inför
gudstjänsten medan jag sitter lugnt och tittar mig omkring och har ingen aning
om vad jag nyss kommer att ge mig in på.
Det jag förväntade mig var att det skulle bli en del
lyssnande och att man hade stor respekt för en så kallad biskop. Den ortodoxa
inriktningen är känd för att följa olika skrifter, beroende på vilken religion
kyrkan är kategoriserad i. Jag hade ställt in mig på att det skulle bli en
gudstjänst på mellan två och tre timmar och att det skulle vara grekiska
inslag, men inte att allting skulle vara på grekiska, trots att det på hemsidan
stod att det ska vara på svenska. Allting var, på det stora hela, som
förväntat, bara det att de tog mina tankar ett steg längre. Eller två. Eller
tre.
Framför mig ser jag till vänster en nödutgång och ett tomt
bord bredvid. Vänder jag blicken framåt, ser jag två slags ”tavlor” med
porträtt av Jesus på, dit folk kom och bad och tackade genom hela gudstjänstens
gång. Istället för att bara sätta sig ned, gick man fram och gjorde den typiska
korstecknet och sedan placerade personen ansiktet närmare och vidrörde
försiktigt konstverket. Efter att man gjort det, tände man ett ljus och ställde
det bland de andra ljusen. En sak jag lade märke till i och med detta var att
kvinnorna alltid gick först och tände ljusen, bara en detalj vid sidan om. Det
gjordes också framme, fast om jag inte är helt ”ute och cyklar”, kunde man gå
och tända ljus längst bak i kyrkan också.
Sedan gick man och satte sig ned på sin plats. Alla som kom
till ceremonin gjorde detta. I början kändes det lite konstigt att alla gick
fram och tände ljus medan jag bara satt kvar, men jag visste inte vad jag
skulle göra, vilket var en av anledningarna varför jag tidigt bestämde mig för
att bara sitta helt still från början till slut. Det stod några personer framme
i höger hörna och vände fram och tillbaka på en slags bokhylla med böcker de
skulle sjunga och läsa ifrån. Jag var fascinerad över hur de kunde allting så
perfekt, ingen gjorde någon så kallad ”tabbe”, vilket är lätt hänt. Längst fram
i mitten fanns det stora dörrar där biskopen skulle gå in och ut. På dörrarna
hade man målat olika religiösa gestalter. Fönstren ovanför var målade i de
flesta färgglada färger man kan föreställa sig medan fönstren på sidorna inte
var målade över huvud taget. Trots att det var andra advent, kunde jag inte
skymta en endaste liten juldekoration. Detta kan bero på att de flesta ortodoxa
personer, i alla fall de som är ortodoxa kristna, firar jul den sjunde januari,
så det är inte riktigt dags än, om vi säger så.
Anledningen till varför jag ångrade att jag satt så pass
långt fram var för att det tog mig en dryg halvtimme innan jag begrep grekernas
rutiner. Men i och med att jag valde att gå in med ett öppet sinne och bara
sitta kvar helt neutralt och bara le, märkte jag att jag gav ett ganska
konstigt intryck. Det som räddade mig lite var att jag inte har blont hår och
blåa ögon och därmed, visuellt sett, smälte in betydligt bättre än vad jag
gjorde förra söndagen (Jag ser mer grekisk ut än vad jag ser arabisk ut.). Jag
upplevde det dock som att efter ett tag så förstod grekerna runtomkring mig att
jag satt och antecknade och var helt tyst och jag måste vara på något slags studiebesök.
Klockan slår tio och
ceremonin börjar. Vid det här laget är vi omkring tjugo personer i salen. Men
jag visste att det under den långa gudstjänstens gång kommer att komma
betydligt fler personer. Alla är greker, utom jag då, men det behövde ju ingen
veta. Jag lekte smidig och satt tyst och försökte ta in så mycket intryck som
möjligt. Denna lilla kör, bestående av fem män och en kvinna, började sjunga
olika sånger ur deras enorma böcker. En onödig detalj var att jag inte kunde
låta bli att lägga märke till att en av de fem männen var (enligt mig) väldigt
lik Mr. Bean. Jag märker ganska snabbt att jag hamnat i en helt annan kultur
och en helt annan föreställning än vad jag trodde från början, men det gjorde
inte mig någonting. Inte då i alla fall. Hur denna kör orkade stå och sjunga på
det viset i två och en halv timme är för mig fortfarande, fyra timmar senare,
helt obegripligt. Men det var fint. Även om det blev lite jobbigt efter ett
tag.
In kommer två stycken grekiska, äldre herrar i heltäckande,
svarta dräkter med varsin svart huvudbonad på huvudet och försvinner sedan
bakom denna dörr med porträtt målade över sig. När jag tänker efter, så är jag
ganska säker på att det är en obligatorisk del för alla som jobbar inom den
kyrkan, att buga och hälsa på Jesus ordentligt innan man går och byter om och
förbereder sig. Det var inte en enda person som inte gjorde det. Precis som förra veckan var det en del som stod
upp, jag lade märke till några specifika personer som stod upp nästan hela
tiden, medan majoriteten stod upp lite när som helst. Efter cirka en och en
halv timme ser jag ett tydligt mönster. Denne biskop, som dök upp lite här och
var, var ju den centrala personen och så fort han vände bort sin rygg och
visade besökarna sitt ansikte, ställde sig genast alla upp. Denna omtalade
biskop var väldigt lång, säkert 1,90m, och hade på sig en lång, heltäckande vit
rock med gyllene detaljer och över det hade han en ljusgrön rock, även denna
med gyllene detaljer. Det var lite magiskt att se faktiskt. När han visade sin
framsida, ställde sig genast varenda en i kyrkan upp och så fort som han vände
sig om för att antingen säga något eller för att gå, så satte sig en stor del
ner. Sedan fanns det, som tidigare nämnt, en del som fortsatte att stå upp för
att visa sin respekt på bland annat det sättet.
Det här språket grekiska var lite kul att lyssna på. Jag har
varit i Grekland tidigare, men jag har aldrig suttit och lyssnat oavbrutet på
språket i två och en halv timme. I mina öron lät det som en blandning mellan
spanska med en finsk accent typ, lite svårt att förklara. Men det var roligt
att lyssna och försöka att förstå så gott jag kunde. Vissa ord kunde jag snappa
ord: Jesus, Maria, ortodox, Profet, Kristus, Apollo. Jag visste även att ”ne”
betyder ”ja” på grekiska, något som hördes ett fåtal gånger under ceremonin. Hur
knäppt det än låter, men i ärlighetens namn förstod jag mer arabiska förra
veckan än vad jag idag begrep grekiska. Kören sjöng hela tiden, kontinuerligt.
Parallellt medan de sjunger, springer det tre kvinnor med mat som de ställer på
det första bordet precis vid nödutgången. Vad det var för mat, är jag osäker
på, men det såg ut som några slags bullar/bröd. Det fanns även ett andra bord längre
bort, mittemot där kören stod, där en av kvinnorna sprang och ställde röda och
vita blommor, varpå det var först i slutet av ceremonin som jag begrep vad
dessa blommor skulle användas till.
Hela tiden kommer det mer och mer folk samtidigt som kören
fortsätter med sina sånger. För att vara helt ärlig, jag respekterar att alla
är olika och att vissa är mer insatta i sina religioner än vad andra är. Men
att sammanlagt spendera tre timmar i kyrkan (räknar med deras lilla ”efterfest”
med bröden, etc.) varje söndag är för mig obegripligt. Om det hade varit lite
mer underhållning i det hela, hade det inte varit lika outhärdligt (det blev
nästintill outhärdligt efter två timmar). Kören var ganska opersonlig, de hade
sin egen lilla samling och det var visserligen kanske meningen, men ändå. Men
det var verkligen inte underhållning för mig att sitta och lyssna på grekisk,
religiös sång i två och en halv timme, det var inte det, oavsett hur fint de
sjöng och hur fin kyrkan var. Grekerna verkade dessutom lite trångsynta
gentemot nykomlingar som jag, men det är bara de som förlorar på det, inte jag.
Men även om jag hade, förmodligen den mest otrevliga familjen i historien,
bredvid mig så fortsatte jag ändå bara att leka trevlig fastän jag efter två
timmar bara ville gå ut därifrån.
Efter ännu mer sjungande, kom biskopen ut och ställde sig i
mittgången, bara någon meter ifrån där jag satt. Han höll ett silvrigt ting,
som såg ut som en bok, framför sitt ansikte och folk ställde sig i ett långt
led för att sedan få komma fram och vidröra både boken, men även honom på ett
lite försiktigt sätt. När hela ledet var färdigt, gick han och lade ifrån detta
silvriga objekt som han hållit för sitt ansikte och försvann kort därpå. Av kön att döma, rörde det sig nu om cirka 60
personer i kyrkan. En liten stund senare började kvinnan i kören att sjunga ett
eget litet solo. Det hände att enbart hon sjöng ungefär tre-fyra gånger under
hela gudstjänsten.
När det gått ytterligare en stund, kommer biskopen ut igen
med en rökig bjällra i högerhanden. Han går igenom hela mittgången förbi oss
och sprider denna rök som luktar som en blandning mellan kol och tvål. Vissa
började hosta av lukten. Jag ville bara andas in luften ännu djupare, men
lyckades ändå hejda mig, ifall att den på något sätt skulle vara farlig i för
stora mängder eller så. Jag var ju trots allt ”nykomling” och hade ingen aning
om vad det var som pågick. Kören fortsatte med sina sånger.
Meningen för mig med den här uppgiften var att försöka
förstå olika religioner genom att delta på sådana här typer av gudstjänster och
se hur människor förhåller sig men även genom att lyssna på vad de talar om och
vad de tror på. I det här besöket uteslöt jag den andra delen, vad de sa, m.m.
då ju allting var på grekiska och jag istället koncentrerade mig på att läsa av
människorna. Åldersmässigt var det en övervägande majoritet av äldre greker som
var där. Men det var även en ganska stor del människor i tjugo- eller
trettioårsåldern. Alla hade satt på sig sina finaste kläder, jag med. Jag kände
mig lite som en minoritet i en majoritet. I och med att kyrkan är en slags
samlingsplats för grekerna och deras relativt stora familjer, så var det även
en del barn där som senare fick komma fram till biskopen och hans medhjälpare. När
det blev dags för biskopen att komma ut igen, så hade han med sig två yngre
killar, en i en blå, heltäckande mantel och den andre i en likadan dräkt, fast
röd istället för blå. Dessa pojkar höll i varsin ljusstav och ställde sig på
varsin sida av biskopen, som själv stod i mitten och högläste ur bibeln.
När drygt två timmar gått börjar jag inse att den bild jag
hade av ortodoxa innan det här besökte gjordes, visade sig vara sann till
övervägande del. Kören som sjöng konstant i två timmars tid, använde sig enbart
av skrifterna, samma sak med biskopen och sina medhjälpare. Vid det här laget
börjar sångerna att övergå i långa toner snarare än vanliga ord. Biskopen
återvänder, denna gång med ett tredje lager på sig. Han har nu lagt till ett
svart litet skynke över det han hade på sig innan. Han har även med sig den
tvåldoftande bjällran ännu en gång, men han sprider denna gång endast doften i
en cirkel där han befinner sig och kommer denna gång inte ut till oss i
bänkraderna. Det var lite synd, då jag
ju gillade den lukten, som strax därpå i alla fall spred sig ut till vi som
satt ned. Nu hade kyrkan dessutom blivit helt full när jag vände mig bakåt för
första gången på ett bra tag för att se hur många det faktiskt var i kyrkan.
Det började nu närma sig slutet av ceremonin och kvinnan i
kören började läsa upp från ett blad hon höll i handen och strax därpå började
biskopen av någon anledning vinka med en röd filt. Mot slutet av gudstjänsten
gick allting så himla fort. Varför kunde de inte ha delat upp programmet lite
jämnare så att det hade kunnat hända lite mer roliga saker under de två första
timmarna? Hur som helst, så hann jag knappt tänka klart tanken förrän de
började skicka runt den här lilla kollekten som man lägger pengar i och då
förstod jag att det började lida mot sitt slut. Efter att de gått runt ett
varv, så läste kvinnan upp från samma blad som tidigare, troligen en annan text
dock. Fast det kunde ju inte jag avgöra, de kunde lika bra ha läst samma text
hundra gånger utan att jag hade haft en aning om det.
När jag efter ett tag kände att det måste vara slut snart,
var jag tvungen att ta upp min mobil för att kolla vad klockan var. Den var
12.11. Alltså måste det nästan vara slut. Det var då det var dags för
Nattvarden, vilket är en av de viktigaste delarna hos de ortodoxa människorna. Först
var det barnen som gick fram med varsin vuxen, därefter gick de vuxna fram till
biskopen. Kören sjunger fortfarande i bakgrunden. De blommor som tidigare
ställdes på bordet togs sedan fram till mitten av ”scenen” och var till minne
av någon viktig person, jag förstod aldrig riktigt vem dessvärre. Just som alla
reser sig upp och som det är dags att gå hem, svimmar en kvinna där framme och
får genast hjälp av ett dussin personer. Jag beger mig hem direkt med helt nya
kunskaper i huvudet! Förra veckan besökte jag en katolsk kyrka, idag en ortodox, nästa besök blir antagligen en luthersk! Fortsättning följer : )
Sophie Brackenhoff, HU12
(2013-12-08)
Flemingsberg
SvaraRaderatisdag 31 december 2013
Hej igen Sophie!
För dig har det troligen tagit bara några sekunder att vandra från mina kommentarer till din första rapport (Katolska Johanneskyrka i Södertälje) till den här kommentaren. För mig har det tagit flera timmar av läsning tills jag har återkommit till dig och dina rapporter.
Det är nyårsafton och klockan närmar sig halv elva men jag sitter kvar i en soffa och fortsätter att läsa och skriva. Förhoppningsvis hinner jag med båda dina kvarvarande rapporter innan jag ger upp för kvällen. De andra rapporterna får vänta på sin tur till nästa år!
Den andra rapporten handlar om ditt besök på en grekisk-ortodox kyrka, S: t Georgios kyrka.
Bakgrundsbeskrivningen är väldigt bra. Du skriver om planer som går förlorade (Förresten synd att du inte kunde delta i ceremonin hos mormonerna).
Du skriver om felaktig information i kyrkans hemsida. Liturgin skulle vara på svenska och nu blev det två och en halv timme på grekiska! Jag kan förstå dig till 100 %. År 1974 var jag med i ett politiskt möte om kriget mellan Turkiet och Grekland om Cypern på grekiska under drygt tre timmar. Jag glömmer aldrig känslan. Allt de sa var rena rama grekiska för mig!
En saks som känns underbart att läsa i samband med bakgrundsbeskrivningen är att du har lärt dig av tidigare erfarenhet. Underbart! Så ska det vara!
Sedan tar du dig in i kyrkan och fortsätter din noga beskrivning av det som händer. Du är noga. Du är observant. Du ser och du skriver. Så ska det vara! Underbart damen! Du visar att du inte enbart har anteckningsboken. Du även har en stor förmåga att observera.
Sedan börjar du att beskriva ceremonin och jag kan förstå att det kändes ganska ovanligt och roligt att ha Mr. Bean bland körsångarna. Tur att du inte verkar vara som mig. Jag skulle ha haft svårt att få – åtminstone - leenden på läpparna!
Du har beskrivit biskopen och ritualerna kring honom på ett utmärkt sätt. Läsaren får en känsla av samhörighet med dig i samband med dina upplevelser.
Att du förstod mer arabiska än grekiska måste ha sin enkla förklaring i att du hörde en hel del arabiska i samband med ditt förra arbete och i samband med att du har flera arabisktalande vänner än grekisktalande sådana. Sådant sätter spår!
Av din rapport framgår att våra kära greker verkar vara vänner av sena ankomster. Så långt jag kommer ihåg har jag haft fåtal elever med rötter i Grekland och ena kommer jag väl ihåg, just på grund av hans sena ankomster!’
Här har du en bild på en biskop. Är det biskopen du såg i kyrkan? Är bilden din?
Raderna om rök som biskopen spred runtomkring sig var en rolig läsning! Fick du någon förklaring till varför de gör så?
Du beskriver det som händer runtomkring dig på ett fascinerande sätt. Du ser, du registerar, du kommer ihåg och du återberättar och allt detta på ett utmärkt sätt.
Sedan kommer turen till nattvarden. Även här är du mycket noga med att beskriva detaljer på ett lockande sätt.
Efter nattvarden tar ceremonin slut och du kan komma ut och andas ut!
Efterorden är få men jag ser att i rapporten – både här och där – många gånger har du kommit med ”slutord” och kloka kommentarer och observationer.
Klockan är mycket men jag ska försöka läsa även din tredje rapport innan nästa år gör sig gällande!
Tack för ännu en mycket bra rapport.
Mvh
Nader