Besöksrapport, Rikets sal, av
Valentina Challma
Mitt
sista besök beslutade jag mig för att göra i Rikets sal i Tumba. Jag och några
vänner gick till Rikets sal fredagen den 11/12 på kvällen klockan 19:00, då
deras gudtjänst börjar. Anledningen till att jag valde att besöka just Rikets
sal är att jag alltid har undrat hur deras gudtjänst ser ut. Jag själv är
kristen och vet hur gudtjänsten är i kyrkor. Jag har även fått se hur synagogor
och moskéer har det på TV samt genom mitt tidigare besök, men jag har aldrig
fått se eller uppleva hur Rikets sal har det under en gudtjänst. Jag såg därför
denna inlämning som en möjlighet att få lära mig något nytt och som en
möjlighet att få lära känna vad mina medmänniskor har för religiösa
uppfattningar.
När
vi kom fram till Rikets sal blev jag lite förvånad. Jag är van vid att olika
religiösa byggnader såsom kyrkor, moskéer och synagogor är väldigt utsmyckade,
men när jag kom fram till Rikets sal så såg det ut som precis vilket hus som helst.
Det var inget som utmärkte att det var en religiös byggnad förutom en text som
stod på byggnaden ” Jehovas vittnen,
Rikets sal” . När vi gick in genom
dörren så blev vi hjärtligt välkomnade av en man. Jag kände mig mycket mer
välkomnare här än vad jag gjorde när jag besökte synagogan. Mannen frågade oss
om vi också kom från skolan, då svarade vi att vi kommer från Tumba gymnasium
och att besökets syfte är att skriva en uppsats om just besöket. Mannen blev
väldigt glad när han hörde detta och sade att han hoppades på att vi skulle få
en trevlig och lärorik kväll och hänvisade oss därefter till lokalen där
gudtjänsten pågick.
När
vi kom in till salen var det första jag la märke till hur det såg ut i lokalen.
Det var väldigt enkelt möblerat med små fönster som hade blåa gardiner. Längst
fram fanns det som en scen där talaren stod. Det fanns ingenting som
symboliserade att jag befann mig i Rikets sal, jag hade lika gärna kunnat vara
i skolans aula fast mycket mindre. Det fanns dock en tavla framme vid scenen
där det stod något liknande som ”var inte rädd eller orolig, Jehova din Gud
är med dig”. När jag går till kyrkan så är jag van vid att kyrkan är
väldigt tillsmyckad med ikoner, lampor, altaret nästan lyser och prästen har på
sig en alba som glittrar i olika färger. Här kändes det mer som om jag bara
gick in till en lokal där någon skulle föreläsa. Talaren var också helt vanligt
klädd, dvs ingen ”kippa” på huvudet som kantorn i synagogan eller någon ”alba”
som prästen i kyrkan. Allt var väldigt enkelt och diskret.
När vi kom in så fanns det många lediga sittplatser
och vi valde att sätta oss längst bak i mitten för vi ville inte störa de andra
genom att sätta oss längre fram då gudtjänsten hade börjat. Jag insåg dock
senare att människorna där inne inte skulle bli irriterade ifall vi satte oss
längre fram för de var väldigt toleranta, förståeliga och respektfulla. Jag
fick verkligen känslan av att alla är välkomna här. Vad jag menar är att det
fanns massor med småbarn där inne som grät, åt mat, ritade, pysslade, spelade
på iPhones med mera och ingen klagade. Ibland kunde man till och med inte ens
höra vad talaren sa på grund av barn som skrek, men ingen sa något. Det var som
om de bara var glada över att barnfamiljer faktiskt kom på gudtjänsten, så de var
väldigt förståeliga. I kyrkan så är jag
van att under gudtjänsten så har barnen söndagsskola därför brukar det vara
väldigt tyst under gudtjänsten och om något spädbarn gråter så går föräldern ut
och försöker tysta barnet och går sedan in med barnet igen då barnet har lugnat
ner sig. Inte för att någon klagar eller så, utan för att föräldern helt enkelt
inte vill att barnet ska störa. När jag var och besökte synagogan så var det
också knäpptyst, några ungdomar som satt bredvid oss blev till och med arga när
jag ställde en fråga till min vän som satt bredvid mig, för att vi störde. Här
i rikets sal fanns det cirka 50 personer. De flesta var barnfamiljer med
småbarn och sen fanns det äldre, jag och mina kompisar var de enda som fanns
där i vår ålder.
Gudtjänsten
inleddes i alla fall med sång och bön, vilket jag tyckte påminde mycket om
kyrkan som också börjar med lovsång och bön. När alla började sjunga så fylldes
rummet med en gemensam atmosfär. Jag kunde inte sjunga med men jag när jag var
där så kunde jag nästan föreställa mig vad alla i rummet kände den stunden då
de sjöng tillsammans, eftersom jag brukar få speciell känsla när jag sjunger i
kyrkan tillsammans med andra. Man känner nämligen en stark samhörighet, en
gemenskap som är svår att beskriva med ord.
Efter
bön och sånger så var det dags för predikaren att inleda sin predikan. Alla som
satt i salen hade fått häften och gudtjänsten skulle följa ordningen i häftet.
Häftet bestod av bilder, korta texter (som refererar till Jehovas egen bibel)
och frågor. Häftet liknande nästan en broschyr. Detta tyckte jag var väldigt
bra eftersom alla i rummet (förutom småbarnen) kunde verkligen hänga med i allt
som skulle tas upp. Jag och mina vänner kom lite senare och därför hade vi inte
fått det där häftet, men när en man snabbt upptäckte att vi inte hade någon, så
gick han och hämtade varsin häfte och Bibel oss. Detta uppskattade jag
verkligen för mannen visade att han verkligen ville att vi skulle känna oss
välkomna och vara med i gemenskapen.
Något
som jag faktiskt upplevde väldigt annorlunda gentemot både kyrkor, synagogor
och moskéer är att församling fick ständigt vara delaktiga i allt som togs upp
under gudtjänsten. Predikaren ställde frågor som fanns med i häftet, bland
annat, ”hur kan vi människor hjälpa våra bröder och systrar som har drabbats av
olika katastrofer?”, då fick frivilliga räcka upp sin hand och svara på frågan.
Jag la även märke till att varje gång predikaren skulle ge talet till någon i
församlingen så sa han ”Ja syster…” eller ”Ja broder…” och så deras namn. Detta
stärkte bara känslan av den samhörighet bland människorna som fanns under
gudtjänsten. När den som skulle svara pratade så hördes dennes röst väldigt
tydligt eftersom det fanns mikrofoner bredvid varje stol i salen. Frågan om hur man ska hjälpa människor var en
väldigt viktig punkt under gudtjänsten som diskuterades länge vilket jag tyckte
var väldigt fint att man verkligen tänker på behövande.
När
jag satt och lyssnade till predikanten under gudtjänsten så kändes det absolut
inte som om jag satt i kyrkan eller synagogan. Precis som jag har skrivit ovan
så hade predikaren en ständig kommunikation med församling, till skillnad från
kyrkan exempelvis där prästen mer undervisar församlingen när han läser från
bibeln. Här i salen kunde frivilliga få tala om vad de tyckte kring olika
frågor och berätta deras funderingar. Fördelen med detta är givetvis att
församlingen på så sätt hänger med och förstår det som sägs. Däremot måste jag
medge att jag inte kunde känna gudtjänsten som en religiös ceremoni utan mer
som en föreläsning om livet, där både åhörare och talaren undervisar. Nästan
som en lektion i skolan där läraren kommer med en fråga och elever får ge svar.
Dock så refererade nästan alltid svararna till deras egen bibel om exempelvis
hur man ska hjälpa andra. Frågorna som predikaren ställde fanns med i häftet
och även svaren till dessa frågor.
Under
gudtjänstens förlopp så byttes predikanten ut några gånger. Efter att en ny
predikant talat så fick denne även en massa komplimanger för sitt tal, att
exempelvis personen log då den talade, att personen hade en varm röst med mera.
De gav alltså ständigt komplimanger till varandra och uppskattade verkligen
varandras uppträdanden, vilket jag tyckte var väldigt fint. De var verkligen
trevliga mot varandra.
Gudtjänsten
avslutades precis som den började med en gemensam sång och bön. När vi gick ut
från lokalen kom en väldigt glad man fram till oss och sa ”jag hoppas verkligen
att ni har haft det trevligt”. Mannen ställde även lite frågor kring vårt
skolarbete och tyckte att det lät väldigt intressant. Han bad oss även att
följa med honom in till deras bibliotek för att han ville ge oss några
broschyrer om Jehovas vittne för vårt arbete. Jag tyckte det var väldigt snällt
av mannen att ägna sin tid åt oss och man såg verkligen på honom att han gjorde
det från hela sitt hjärta. När jag var och besökte synagogan så frågade jag,
efter gudtjänsten, en kvinna ifall vi skulle kunna få broschyrer. Svaret som
jag fick då var ”vad behöver du det till?” och ”vilken skola kommer ni ifrån?”,
dvs. det var en stor kontrast av välkomnandet på synagogan och Rikets sal.
Samtidigt kan jag ändå förstå judarnas försiktighet och respekterar den men
tanke på allt de har gått igenom under historien.
Jag
fick lära mig oerhört mycket under detta besök, mer än jag kunde ana. Förutom
all trevlig bemötande, känslan av samhörighet, välkomnande med mera, som jag
har beskrivit under hela gudtjänsten så har insett hur mycket Jehovas vittnes
tro kan skilja sig från min, då jag är kristen. Jehovas vittne har en helt
annan tolkning av bibeln, de har till och med utformat en egen bibel med deras
tolkningar. Skillnad mellan dessa biblar är inte som jag trodde att det bara
var, nämligen att de kallar Gud för Jehova, utan även små ord skiljer sig och
dessa ord har gigantiska betydelser. En skillnad är exempelvis (detta lästes
upp under gudtjänsten därför tar jag upp det):
Bibeln: ”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud,
och Ordet var Gud”.
– Johannesevangeliet 1:1
Jehovas vittnens bibel: ”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud,
och Ordet var en gud”.
Skillnaden
här är stor. Johannesevangeliet pratar om att Jesus är Gud, Jesus är ordet som
fanns i begynnelsen och var Gud. Jag som kristen tror att det bara finns en Gud
och att Gud kom ner till jorden genom inkarnation som Jesus. Jesus är alltså
Gud. Jehovas vittne betonar dock att ordet och Gud är två olika. Detta märks
tydligt då de har gjort om ”ordet var Gud” till ”Ordet var en gud” samt att Gud
först skrivs med ett stort G och den andra gud med ett litet g. Alltså tror
Jehovas vittne att Gud är Gud och Jesus är Jesus, vilket skiljer sig extremt
mycket från kristendomen. Kristendomen tror på en Gud i en treenighet. Jehovas
vittne tror dock inte på treenigheten. Här är ännu ett citat som lästes upp
under gudtjänsten och här ser man också skillnaden mellan bibeln och Jehovas
vittnens tolkning av bibel:
Bibeln:”Tror du inte att jag är i
Fadern och Fadern i mig? De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig
själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar”. – Johannesevangeliet 14:10
Jehovas vittnens bibel: ”Tror du inte att jag är i
gemenskap med Fadern och Fadern i gemenskap med mig? De ord jag säger
till er talar jag inte av egen ingivelse; utan Fadern som förblir i gemenskap
med mig, han utför sina gärningar”.
Skillnaden
här är också extrem. I Bibeln så säger Jesus att Han är
i fadern och fadern i honom, alltså en Gud. Jehovas vittnes bibel säger
dock att Jesus är i gemenskap med fader, vilket
innebär att de har något gemensamt men att de är två helt olika. Min bibel är
alltså inte densamma som Jehovas vittnes bibel eftersom det är deras egna
tolkningar av bibeln. Genom detta har jag förstått de enorma skillnaderna som
finns mellan Jehovas vittne och kristendomen. Jag har nu fått lära mig vad
Jehovas vittne tror på och att de inte tror att Jesus och Gud är en, vilket är
grundkärnan i kristendomen. Jag är väldigt tacksam för detta besök eftersom jag
tidigare inte visste särskilt mycket om Jehovas vittne. Nu har fått lära mig oerhört
mycket och det är jag väldigt glad över.
Här
kommer bilder från mitt besök:
Flemingsberg
SvaraRaderafredag 27 december 2013
Hej igen Valle!
Då var det dags igen! Nu ska jag ta itu med din tredje och sista rapport. Förhoppningsvis är den minst lika bra som de två tidigare rapporterna.
Och till rapporten:
Du har skrivit om ett besök som du – tillsammans med några av vänner - gjorde i Rikets sal i Tumba.
Även här har du levererat en text som kännetecknas av en oerhörd närvaro och noggrannhet hos betraktaren. Din text är enkel, detaljerad och varm.
Bakgrundbeskrivningen är väldigt bra. Läsaren får följa dig in i Rikets sal och läsaren får ta del av den värme som du får av vittnen som tar emot dig. Självklart lyser effekten av hur ni blev mottagna här jämfört med hur ni blev mottagna vid tidigare besök i synagogan lyser genom hela arbetet.
Du beskriver miljön runtomkring dig i Rikets sal. Du beskriver åhörarna och du jämför rummet med det du har sett och har erfarenhet av i kyrkor, moskéer och synagogor och visst är det en enorm skillnad!
Sedan beskriver du händelseförloppet på ett utmärkt sätt. Det enda jag kan ta upp som ett mindre ”fel” är att du har gång på gång skrivit om ”predikaren” hos Jehovas vittnen. Församlingen saknar prästerskap och predikare. Det är alltid några församlingsmedlemmar (dock oftast de mest kunniga) som tar hand om undervisningen.
Du skriver med värme om undervisningen i församlingen och hur vittnen behandlar varandra (och besökanden) med värme och kärlek. Självklart vinner de en hel del på detta.
Och till eftertankar: Du tar upp många intressanta observationer och åsikter här. Med intresse märker jag att du (som en troende ortodox) ser inte vittnen som ”kristna”! Det kan jag jämföra med i fall en katolik kallar sig själv kristen och alla ortodoxa som icke-kristna!
Med stor iver och observationsförmåga tar du upp ett par mycket intressanta exempel på hur den bibliska tolkningen skiljer sig mellan den etablerade kyrkan och Jehovas vittnen. Jag är inte språkkunnig expert på bibeltolkning men jag är inte redo för att kalla den ena tolkningen för rätt och den andra för fel. Med dig ser jag de två olika tolkningar som olika och källa till hur en och samma tro kan färdas i olika riktningar!
Du avslutar din rapport i samma andan som du började. Du är (med rätta) ledsen över hur ni behandlades i synagogan och du är (med rätta) glad och imponerad över hur ni behandlades i Rikets sal. Vi är människor och vi påverkas. Den enda vettiga slutsatsen är att ”Vill du (och genom dig din tro) bli uppskattade av andra, behandla dem väl”! Sant, eller hur?! Lätt att säga men ibland mycket svårt att praktisera!
Du har gett din rapport lite bättre tyngd genom att bifoga två bilder. Det är bra det!
Tack för en mycket bra rapport!
Nader