Besöksrapport,
Synagoga, av Valentina Challma
Nu
skall jag skriva min andra besöksrapport som ägde rum i en synagoga. Jag kan
inledningsvis berätta varför jag just valde att besöka en synagoga. Den främsta
anledningen är att jag aldrig tidigare har varit i en synagoga, och såg denna
uppgift således som en möjlighet att kunna uppleva något annorlunda. Jag och mina kompisar hade tidigare varit
förbi denna synagoga men de släppte inte in oss. Vi fick reda på att besöket
måste bokas i förväg, och därför var vi tvungna att åka hem. Men denna gång
gjorde vi det som krävdes och besöket lyckades. Det tidigare besöket, då vi
inte blev insläppta, hade dock påverkar min inställning till detta besök. Jag
var inte alls motiverad och kände mig på ett eller annat sätt ovälkommen. Trots
det såg jag ändå fram emot besöket för att jag skulle få möjligheten att
uppleva något nytt!
Fredagen
den 15/11 besökte jag och mina kompisar en stor synagoga på Wahrendorffsgatan
den ligger i närheten av Kungsträdgården. Gudtjänsten skulle börja klockan
17:30, men på grund av en ombyggnad på motorvägen så jag kom lite för sent. När
jag kom fram så var det relativt mörkt, därför kunde jag inte lägga märke till
särskilda detaljer men hur synagogan såg ut i stort sett utifrån, minns jag
väl. Byggnaden var stor och vit och på byggnaden fanns det fönster som liknande
blommor. Runtom synagogan fanns ett staket som var låst. När vi kom fram så
stod en vakt vid grinden och släppte inte in oss förrän en noggrann
undersökning kring besöket hade gjorts. Han bad oss att ta ett steg bakåt, vi
fick visa vår legitimation och svara på flera frågor: varför vi var där, vad
vår lärare hette, vilken skola vi gick i och i vilket syfte besöket skulle
användas. Detta stärkte mina känslor kring att jag kände mig ovälkommen och
tyckte att de var en aning främlingsfientliga. Jag menar, när man besöker en
religiös byggnad, enligt mig, så skall man känna sig välkommen med öppna armar
för att besöket skall bidra till en harmonisk och fridfull känsla. Det första
intrycket jag fick av besöket var att jag kände mig som en brottsling som var
på korsförhör. Samtidigt förstår jag ändå deras oro och behov av att vara
försiktiga kring vilka som besöker synagogan, med tanke på deras historia.
När
mannen, slutligen, släppte in oss genom dörren så fick vi passera en gränd för
att komma till andra sidan av byggnaden,
till huvudentrén. När jag gick in i gränden så tyckte jag att det kändes
obehagligt. Det var mörkt, det regnade, gränden var trång och längs hela
gränden fanns det namnlistor på judar som mördats under andra världskriget.
Efter att ha passerat gränden så kom vi fram till baksidan av byggnaden och tog
oss in genom dörren. När vi hade kommit in så fanns det ett kapprum där man
kunde hänga av sig sina ytterkläder, men jag frös så jag behöll min ytterkläder
på. Jag tyckte att vägen till gudstjänsten var oklar eftersom vi fick gissa oss
fram, det kan ju givetvis bero på att det var första gången vi var där. Vi tog
till höger och gick upp ett trappsteg. Sedan kunde man ta ytterligare ett
trappsteg, men vi var osäkra på om vi skulle fortsätta uppåt eller stanna vid
denna våning. När vi senare hörde sångröster uppifrån så beslutade vi oss för
att gå upp och sedan var vi där, i gudstjänsten.
När
vi kom in i gudstjänsten så hamnade vi på övervåningen och vi kunde se ner på kantorn
och några människor som satt där nere. Jag satte mig på en ljusbrun bänk som
påminde oerhört mycket om bänkarna i kyrkan. Det första jag tänkte på var hur
lite människor det fanns där. Det fanns cirka 9 judar, killarna hade på sig
kippor och så fanns det kantorn. Förutom dem så fanns det andra elever som var
där för att skriva besöksrapporter precis som oss. Byggnaden var extremt fin inifrån, mer än jag
hade kunnat ana. Hela synagogan var så upplyst. Taket var högt med fina lampor.
Det fanns massor med målningar som var guldfärgade på taket och väggarna. På något konstigt sätt så kändes det inte
längre som om jag befann mig i en religiös lokal då jag är van vid levande ljus,
doften av rökelse med mera. Det kändes mer som om jag satt i en operasalong.
Kantorn
hade ryggen vänd mot oss. Hans klädsel påminde mig en aning om prästen i
kyrkan, fast Kantorns kläder var ljusblåa. Kantorn sjöng, tillsammans med andra
judar på hebreiska. Trots att jag inte förstod ordens betydelse så lät det
väldigt vackert. Hebreiska är språket som Jesus talade här på jorden, därför
tyckte jag väldigt mycket om att få lyssna till det. Församlingen som sjöng med
hade sångböcker och texten i böckerna stod på hebreiska. Jag fascinerades över
deras kunskap att kunna ett sådant gammalt språk. Ibland kunde jag dock uppleva
som om några enbart nynnade för att de förmodligen inte kunde texten.
Den
första halvtimmen hängde jag, helt ärligt, inte med alls. Anledningen var att
jag inte förstod något av det som sades och sjöngs. Församlingen ställde sig
upp och vände huvudet åt både höger och vänster sida. Eftersom jag inte visste
att de skulle göra så, så kunde jag heller inte hänga med vid detta tillfälle. Jag
kände att jag inte alls deltog i denna ceremoni på något sätt. Efter en stund
så vände Kantorn sig om och det första jag tänkte på då var hur ung han
verkligen var, vilket förvånade mig. Jag förväntade mig en äldre man vid
ungefär 50 års ålder, med Kantorn såg inte ut att vara mer än 35. Vilket
förvånade mig.
Kantorn
började nu predika på svenska och läste ur Torahn. Han läste om en berättelse som handlade om Abraham och förklarade varför han agerade på ett visst
sätt. När Kantorn läste ur Torahn så förstod jag aldrig vad Rabbin ville komma
fram till. Han läste enbart det som stod och drog inga paralleller om dess
betydelse, hur vi kan koppla det till våra liv och vad berättelsen hade för
betydelse. Detta tyckte jag var dåligt eftersom man inte kunde lära sig något,
iallafall inte jag. Judarna som satt där verkade åtminstone intresserade av det
som sades eftersom de hade blicken fäst vid kantorn. När jag ville fråga
Rachelle, som satt bredvid mig, vad kantorn menade med det han läste upp, så
stirrade två judiska ungdomar argt på oss. Trots att jag frågade tyst så blev
de irriterade och förmodligen arga. Jag tyckte att de överreagerade och blev
personligen lite småirriterad efter deras dömande blickar.
När
kantorn var klar så avslutades gudtjänsten med en hebreisk sång. När sången var
slut så började människorna att hälsa på varandra genom att säga ”shalom”. Jag
visste inte vad ”shalom” betydde så jag sökte upp det och nu har jag fått reda
på att det betyder ”frid”. Innan jag gick ut ur lokalen så ville jag en sista
gång lägga märke till smådetaljer i synagogan. Längst fram vid kantorn så såg
jag davidsstjärnan på väggen. Det fanns även ett stort skåp där förmodligen
Torah-böckerna förvaras. Till höger om
där rabbin stod fanns det även en stor ”hanukkah”, det är en ljusstake som har
nio armar. Framför rabbin fanns det även en ”Bimah”, det var som ett ställ. På
den hade kantorn Torahn när han läste ur den.
När
jag hade inspekterat synagogan tillräckligt så gick vi ner till huvudingången.
Vi stod där nere och inväntade resten av klassen. Samtidigt som vi väntade kom
flera judar ner och hälsade oss ”Shalom” och vi gjorde densamma. Detta tyckte jag var en väldigt fin och
respektfull gest av judarna då de visste att vi inte var judar men de ville
ändå sprida glädjen som de hade. Detta resulterade att jag också kände mig glad
när jag såg att de var glada.
Min
uppfattning, efter detta besök, var att jag kände att deras gudtjänst inte
riktigt var fullbordat. Det är svårt att beskriva vad jag menar men jag ska
försöka. Jag menar att det kändes som om det inte fanns någon anknytning till
våra liv i det som Rabbin sade. Rabbin läste upp en berättelse och så var det
inget mer med det. Det kändes som om
allting var så uppgjort och betydelselöst. Anledningen till detta kan ju vara
att deras religion i och för sig inte riktigt är fullbordat då de fortfarande
väntar på att messias skall komma. Jag
förstod inte så mycket heller och önskade att få lämna kyrkan med någon visshet
om deras tro samt hur man skall leva som människa. Men jag kände aldrig den
känslan. Jag fick bara känslan av att allt var så ofullbordat. Tråkigt nog.
Jag
fick tyvärr inte ta några bilder, därför har jag tagit denna bild från internet
istället:
Flemingsberg
SvaraRaderafredag 27 december 2013
Hej igen Valentina!
Jag hoppas att du har det bra!
Troligen läser du mina kommentarer efter varandra men det är drygt åtta timmar mellan dem. Det sista jag gjorde å arbetets vägnar igår var det att skriva kommentarer till en av dina besöksrapporter och det första jag gör idag i dylikt ärende är att skriva kommentarer till en annan av dina besöksrapporter. Kul tycker jag!
Och till rapporten:
Du har skrivit om ett besök som du – tillsammans med några av dina klasskamrater - gjorde i Stockholms stora synagoga.
Som det sig bör är din text är välskriven, detaljrik, varm, eftertänksam och engagerad. Dock märks det att den här gången saknas samma entusiasm som du hade när du skrev den tidigare rapporten, besök i S:ta Maria kyrkan i Tumba. Orsaker till detta kan vara flera.
Din bakgrundsbeskrivning är självklart mycket bra. Du förklarar varför du valde att synagogan och du beskriver alla besvär som du och dina kompisar fick genomlida för att till slut komma in i synagogan. Jag tror att här har vi den främsta anledningen till din olust. Du har irriterats. Jag förstår dig och jag vet att du förstår dem och ändå blir det så tokigt!
När jag tänker på deras frågor och din irritation tänker jag på tusentals palestinier som exempelvis bor i Gasaremsa och arbetar i Israel och tvingas varje dag stå i långa köer för att ta sig till och fram arbetet. Även dem utsätts för många och åter många frågor, kroppsvisiteringar och enorma kränkningar. Men livet måste gå vidare och utan tvekan accepterar de förnedringen med vrede.
Bakgrundsbeskrivningen övergår såsmåningom till din beskrivning av förloppet inne i synagogan. Du ger en klanderfritt och fullständig beskrivning av det som hände där i synagogan. Läsaren får möjlighet att följa stegen som församlingen tar under den dryga timmen du sitter uppe i läktaren.
Med intresse följde jag allt från kantorns ivrighet till rabbinens läsning ur Torahn. Det var intressant att läsa hur ett par judiska ungdomar reagerade när du försökte ställa en fråga till en kompis och hur irriterat du blev över deras reaktion. Roligast hade jag när du skrev om ”cirka 9 judar”!
Din beskrivning av förloppsbeskrivning är mycket bra. Du observerar och du tar med olika detaljer. Det enda jag saknar är könsfördelning bland de ”cirka 9 judarna” samt åhörare på läktarna. Och hur var det med huvudbonaden?
Du har eftertankar och jag har full förståelse för dessa. Du söker anledning till att rabbinen la inte ut texten om Abraham. Kanske är det så att han (och församlingen) tyckte att Torahs text är nog och inte kräver någon utläggning och applicering på dagens verklighet.
Tack för en mycket bra rapport!
Nader