Jag och en klasskompis till
mig bestämde oss för att besöka Islamiska förbundet i Stockholms Moské den 12
december. Det var ett genomtänkt val att besöka en moské. Den främsta
anledningen var att jag kände mig nyfiken på det. Jag hade aldrig tidigare
besökt en moské och visste mycket lite om muslimernas heliga byggnad och därför
kände jag mig nyfiken på att få uppleva något nytt, annorlunda och
förhoppningsvis spännande. Dessutom hade jag en del frågor och funderingar
kring islam som jag tänkte att jag skulle få besvarade.
När jag och Sofi kom fram
till Medborgarplatsen behövde vi inte leta länge. Den stora byggnaden med den
islamska symbolen, halvmånen och stjärnan, fick oss att förstå att vi hittat
rätt. Utanför mötte vi upp en vän till Sofie som är muslim och som snällt
visade oss runt där inne. Mitt första intryck var att byggnaden inte ser ut som
en typisk moské utifrån, inte jämfört med de jag sett på bild i alla fall.
Förutom symbolen, tornet och kupolen smälte byggnaden in ganska bra bland de
andra. Senare fick vi förklarat för oss att byggnaden från början varit en
gammal kraftstation, Katarinastationen, som senare byggts om till en moské
vilket förklarade den moderna fasaden.
Inne i moskén såg det ut
ungefär som jag hade förväntat mig. Ytorna var väldigt stora, med
kristallkronor i taket och stora valvfönster. Vi fick vara med och bevittna en
bön i en av bönsalarna. I rummet var det stort, men en grön heltäckningsmatta
där de troende gemensamt utförde den rituella bönen med start klockan 12:43.
Det kändes speciellt då jag aldrig varit med om det förr. Eftersom vi gjorde
besöket en förmiddag mitt i veckan var det lite folk och stämningen kändes lugn
och avslappnad i byggnaden men under bönen upplevde man att de troende som
genomförde ritualen var mycket fokuserade på sin bön.
Innan bönen fick vi en
rundvandring där vi fick se olika rum i moskén. Bland annat var imamerna och
Sveriges Unga Muslimer sitter, klassrum där undervisning brukar äga rum,
konferensrum och var kvinnorna tvättar sig innan bön (där även vi fick ta på
oss ett plagg som täckte hår och kläder). Därefter fick vi träffa Imamen och
hans tolk som vi hade bestämt tid med. Vi satte oss i ett rum som tyvärr var
litet, trångt och mörkt. Där fick vi ställa vilka frågor vi ville och Imamen
berättade en massa information om Islam och om själva organisationen. Där inne
satt vi och pratade i närmare en timme och det var intressant faktiskt. Jag har
hört en del information om Islam förr, även om jag inte har vetat särskilt
mycket. Men att verkligen sitta framför en Imam kändes som en både pålitlig och
kunnig källa.
De viktigaste delarna inom
Islam fick vi lära oss var att man ska bevara religionen, man ska inte vara
tvingad till något inom religionen, bevara livet (leva tills man dör
naturligt), ingen ska ha rätt att förstöra ens ägodelar, bevara familjen
(därför ska inte sexuellt umgänge ske utanför äktenskapet), bevara sunt förnuft
(därför är det förbjudet att använda narkotika, alkohol och exempelvis
manipulation i media).
Besöket var intressant
måste jag säga. Jag lärde mig en hel del om både Islam som tro och om
organisationen. Dock har jag inte ändrat mitt synsätt av Islam som religion.
Det som gör att Islam som tro inte tilltalar mig är att jag personligen finner
tron förlegad och omodern. Jag är en person som lever i ett modernt samhälle
och en reformist som tycker att allt i samhället går framåt och utvecklas och
att allt anpassar sig efter denna framåtsträvande utveckling, och därmed att
även vår tro gör det. Jag har svårt att förstå mig på bokstavstolkare som helt
och hållet lever efter det som står i böcker (heliga skrifter) som är flera
tusentals år gamla. Jag ska ge ett exempel på vad jag finner problematiskt med
fundamentalistiska religioner. Exemplet är det jag såg ett program om på
Uppdrag Granskning för cirka ett år sedan som handlade om att bokstavliga
tolkningar av koranen, som säger att man får ha flera fruar, vilket man inte
får enligt svensk lag gör att man inte följer svensk lag om man har flera fruar.
Och jag anser att oavsett tro, ska man respektera de lagar och regler som finns
i ett land. Min poäng är att man måste följa det lagsystem som gäller där man
bor.
En annan slutsats efter
besöket som gör mig tveksam är att jag ofta upplever en dubbelmoral inom Islam.
Jag tycker det sätt en del muslimer lever på och de handlingar de genomför
motsäger det man hävdar. Imamen vi pratade med sa bland annat till oss att det
är helt förbjudet att tvinga kvinnor till olika handlingar, som att gifta sig
eller ha sex mot sin vilja. Ändå har jag hört om både tvångs- och arrangerade
äktenskap i media många gånger. Dessa tvång till äktenskap tycks ligga till
grunden för ett samhällsproblem vi måste ta på största alvar och som är helt
oacceptabelt, hedersrelaterat våld. När jag frågade Imamen om detta menade han
på att handlingar som hedersrelaterat våld och arrangerade äktenskap mot
kvinnors vilja är något som snarare är kulturellt än religiöst. Detsamma gäller
vad Imamen sa om att diktatur och tyranni är förbjudet. Ändå finns det länder,
där majoriteten av befolkningen är fundamentalistiska muslimer, som styrs på
ett både militant och terroristiskt sätt. Det här visar på hur problematiskt
det blir att tolka skrifter som är flera tusen år gamla, alla tolkar det på
sitt egna sätt och vad den ena tycker är rätt anser den andra är fel.
Avslutningsvis blev jag också fundersam över det faktum att Imamen menade att det viktigaste inom islam är friheten, enligt Gud. Jag personligen tycker inte det känns speciellt fritt att leva till punkt och pricka efter en bok (d.v.s. Koranen). Frihet för mig är att man är kapabel till sina egna val, handlingar och att det inte finns några varken “rätt eller fel” som svar på ens egna handlingar. För om alla religiösa levde under frihet, hade verkligen hedersrelaterade mord och våldssituationer ägt rum då?
Michelle, SA11GJ
Flemingsberg
SvaraRaderatorsdag 26 december 2013
Hej Michelle!
Jag hoppas att du har det bra!
Tack för din rapport. Äntligen har jag fått ännu mer tid och kraft att ta mig genom den – och det på annandagsjul 2013! Du kanske frågar dig: ”Har han inte något roligare att göra på annandagjul?” Svaret är ganska enkelt, kort och koncist: ”Jo, men även detta måste göras!”
Och till rapporten:
Du har skrivit om ett besök som du – tillsammans med Sofie (och även Jawahir?) - gjorde i moskén i Södermalm (Medborgarplatsen).
Din text är välskriven, detaljrik, varm, eftertänksam och engagerad.
Din bakgrundsbeskrivning är bra. Du förklarar varför du valde att besöka en moské. Du beskriver byggnaden på ett bra sätt och du finner och återger anledningen till att moskén i Södermalm ser ut som den gör. Bra!
Din förloppsbeskrivning är delvis bristande och delvis väldigt bra.
Bra: Du skriver på ett fint sätt hur muslimerna ställde upp och tog emot er med öppna famnar. De visade er runt osv.
Mindre bra: Du skriver: ”Vi fick vara med och bevittna en bön i en av bönsalarna.” Men du helt plötsligt lämnar bönen och skriver inte ett ord om hur det gick till. Samtidigt som du skriver: ”under bönen upplevde man att de troende som genomförde ritualen var mycket fokuserade på sin bön”. Men själva bönen då?!
Mindre bra: Du missar att skriva om könsapartheid i moskén och du skriver inte om ni fick träffa andra kvinnor i moskén eller inte!
Bra: Du har skrivit en del om samtalet mellan er och imamen (ett samtal som tog ungefär en timme). Du redogör för det han sa på ett bra sätt. Jag är helt säkert att du skulle kunna skriva ännu mer om så du ville.
Dina eftertankar är mycket bra och utgör höjdpunkten i din rapport. Du reflekterar och du tänker och du relaterar till den verklighet som vi lever i. Mycket bra. Det är just sådana analyser som utgör grunden i att utvecklas i tänkandet och du visar att du kan.
Bilderna du har i rapporten är bra. Tyvärr får läsaren inte veta om bilderna är tagna av dig själv eller om du har lånat de från en annan källa exempelvis Internet (tredje bilden är ett undantag, läsaren förstår att bilden inte är din).
Tack för en mycket bra rapport!
Nader