Besöksrapport – St. Petrus och
Paulus Syrisk Ortodox Kyrka Av: Amanda Gulger

När jag anlände till kyrkan började jag med att tända
ett ljus vid ingången, vilket är lite av en tradition inom den ortodoxa kyrkan.
Jag satte mig sedan ner bland resten av församlingen och deltog i ceremonin som
pågick. Varje söndag sätts gudstjänsten igång klockan 8 på morgonen. Ceremonin
påbörjas varje gång på samma vis genom att församlingen, prästen, diakonerna
och diakonissorna tillsammans framför bönen Fader
Vår. Efter bönen får församlingen sätta sig ner på kyrkans bänkar och
prästen inleder sin predikan. Prästen skriver sin predikan allt efter årets
olika högtider, och eftersom att julen närmar sig (Jesus födelse) handlade
predikan om de delar i bibeln innan Jesus födelse.
Dagens bibelläsning handlade om jungfru Marias besök
hos hennes släkting Elisabeth som är Johannes döparens mor. Elisabeth var gift
med Sakarias som var präst i Jerusalem. Elisabeth var ofruktsam och så började
hon även bli gammal. En dag uppenbarade sig ärkeängeln Gabriel sig för Sakarias
och talade om för honom att hans fru har blivit havande genom bebådelsen. En
dag under Elisabeths graviditet besökte jungfru Maria henne, och under detta
besök uppfylldes Elisabeth av helig ande. Denna del av bibeln som prästen
predikade om kommer ifrån Lukasevangeliets första kapitel.
Under gudstjänsten känner jag alltid ren frid, det
finns inget annat ställe då jag känner att jag verkligen befinner mig på rätt
plats. När jag är i kyrkan känner jag det starka bandet mellan alla i
församlingen, men framförallt så känner jag en extra stark kontakt med vår
Herre.
Efter att prästen har predikat klart sin bibelläsning som
han utför på syrianska samt sjungit några böner påbörjas det som kallas för
nattvarden. Det är under detta som församlingen reser sig upp och ställer sig i
ett led vid altaret för att få ta del av detta sakrament, eller mysterium som
det kallas inom den ortodoxa kyrkan. Prästen står på altaret och lägger in en
brödbit doppad i vin i munnen på alla som ställt sig i ledet. Nattvarden är ett
sätt för den kristna församlingen att få ta del av Guds kött (bröd) och blod (vin).
Här nedan är ett av flera citat som hänvisar till det
som vi idag kallar nattvarden:
Medan de åt tog Jesus ett bröd, och efter att ha läst tackbönen bröt han det, gav åt sina lärjungar och sade: ”Tag och ät, detta är min kropp.” Och han tog en bägare, och efter att ha tackat Gud gav han den åt dem och sade: ”Drick av den alla. Detta är mitt blod, förbundsblodet som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse.”- Matteusevangeliet 26:26-28
Efter nattvarden
avslutar prästen gudstjänsten med hälsningar och några välsignande ord. Sedan
reser sig hela församlingen upp och beger sig ut till kyrkans lokal där fika
finns serverad, alla samlas och umgås lite med släktingar och vänner. Detta är
avslutet på söndags gudstjänsten i en syrisk ortodox kyrka.
Jag har växt upp i en
kristen familj och det har därför fallit sig naturligt att spendera min söndag
i kyrkan. Jag har växt upp med min tro men dock så har min tro utvecklats i
takt med ålder då jag förstår innebörden av att vara kristen och religiös nu på
senare år. Jag har lärt mig tyngden av att ha stöd av Gud genom livets alla
upp- och nedgångar. Varje gång jag känner oro vet jag i alla fall att jag har
det bästa stödet en människa kan ha, Gud. Genom livets alla upp- och nedgångar lär
jag både känna mig själv bättre samtidigt som min kontakt med Gud förstärks. Gud
vägleder mig genom livet och hjälper mig att förstå vad meningen med mitt liv
här på jorden egentligen är och det tackar jag honom för varje dag.

Ännu en sak som kan diskuteras
utifrån bilden är att man ser att männen och kvinnorna sitter på olika sidor i
kyrkan. Detta beror på gamla traditioner i kyrkan och inte om någonting som
står skrivet i bibeln. Det står inte att män och kvinnor behöver sitta på olika
sidor i kyrkan, detta är troligtvis någonting som växt fram inom den ortodoxa
kyrkan, detta innebär dock inte att hela kristendomen utgörs av
könsdiskriminering. Ingen skulle skällt på mig om jag satte mig bredvid min
bror på ”killarnas sida”, jag har testat.
Flemingsberg
SvaraRaderatisdag 31 december 2013
Hej Amanda!
Jag hoppas att du har det fint och jag hoppas att du har haft några underbara dagar under ledigheten. Ibland behöver vi vila oss ett tag så att vi får förnyade krafter lite senare och jag hoppas att du har en hel del nya krafter när vi sätter igång igen om knappt tio dagar.
Det är nyårsafton och jag fortsätter att läsa rapporter och kommentera.
Turen har kommit till din rapport om ett besök som du hade St. Petrus och Paulus Syrisk Ortodox Kyrka i Hallunda.
Du har börjat rapporten med en bakgrundsbeskrivning och du ger en klar bild av hur viktiga dina besök i kyrkan är för dig. Läsaren blir alltid tacksamt över att få sådan information av skrivaren. En del frågetecken som annars kan dyka upp lite här och lite där får därmed ett klart, tydligt och bra svar. Bra!
Oj! Det här med klockan 8 på morgonen som tid för att sätta igång med ceremoni var något nytt för mig. Jag är van med tider omkring klockan 10. Underbart att människor kan tänka gå upp och ge sig ut så tidigt på en söndag. Jag utgår från att sena ankomster och ”förlåt, jag försov mig” är rätt ovanliga i sådana sammanhang!
Sedan har du gett in i processbeskrivningen som har blivit ganska kort. Mässan, predikan och sånger Sammanfattas i ett par rader. Kan det bero på att du är så van vid sådana ceremonier så du inte ser värdet med att beskriva dem lite utförligare? Det kan jag förstå!
Sedan har du skrivit om nattvarden på ett förtjänstfullt sätt fast du aldrig skrev om du själv var framme och tog emot nattvarden eller inte!
Sedan har du kompletterat din rapport med en hel del egna tankegångar och resonemang kring frågan om att vara religiös och kristen. Det gör du på ett utmärkt sätt.
Du tar upp frågor som tryggheten som en religiös trosuppfattning kan erbjuda den religiöse människan. Och visst är så fallet!
Du ger dig även in i en för alla religioner viktig fråga: kvinnofrågan och vilken ställning kvinnor har i abrahamitiska religioner. Du ger dina synpunkter och det är bra. Ett sådant besök måste alltid leda till en del diskussioner och det har du tagit. Bra damen!
Du har även skrivit om vissa traditioner i kyrkan. Ett exempel på sådana traditioner är hur män och kvinnor sitter i kyrkan. Även här ger du dina synpunkter på ett bra sätt.
Du har tagit två bilder med i rapporten. Det är bra. Är bilderna dina? Förresten: Var på bilden har kvinnor huvudbonad?
Tack för en mycket bra rapport!
Nader