Besöksrapport nr.2 – Moské
Av: George Elzouki
En moské är en av flera intressanta platser som jag aldrig tidigare har besökt och har alltid velat besöka. Detta eftersom en moské tillhör världens näst största religion, nämligen islam. Bortsett från att det är en väldigt omfattande plats, har jag väldigt många människor i mitt liv med olika trosuppfattningar och däribland muslimer. Mitt syfte med detta besök är att få en bild av muslimernas liv inom just religion och försöka öka mina kunskaper om denna tro. Jag kommer att kunna se hur muslimer samt hur vänner till mig utövar sin religion i en moské.
Mot Moskén
Av: George Elzouki
En moské är en av flera intressanta platser som jag aldrig tidigare har besökt och har alltid velat besöka. Detta eftersom en moské tillhör världens näst största religion, nämligen islam. Bortsett från att det är en väldigt omfattande plats, har jag väldigt många människor i mitt liv med olika trosuppfattningar och däribland muslimer. Mitt syfte med detta besök är att få en bild av muslimernas liv inom just religion och försöka öka mina kunskaper om denna tro. Jag kommer att kunna se hur muslimer samt hur vänner till mig utövar sin religion i en moské.
Mot Moskén
För drygt två
veckor sedan tog jag och Stephan beslutet att ta oss till en moské. Det fick
bli moskén i Södermalm eftersom vi ungefär kände till vart vi kunde hitta den
sedan tidigare. När vi kom fram till Götgatan i Södermalm såg vi från början
enbart en mängd polisbilar som patrullerade i området. Slutligen syntes minaret
till (ett slags torn i anslutning till moskén) och därefter kunde vi bekräfta
moskéns exakta plats. Minaret brukar användas till att kalla muslimer till
bönen salat men i just denna moské vi besökte var detta inte tillåtet.
I Moskén
På väg upp för trapporna mot moskén syntes endast män till. Hädanefter nådde vi den enorma ingången till den relativt stora moskén och tog oss slutligen in. De hade en sko gräns som vi fullkomligt respekterade. Vi tog av oss skorna och ställde dem på den allmänna skohyllan som stod några meter från ingången. Det märkvärdiga när vi kom in var att det fortfarande bara var män vi kunde se. Förvirrade och lite vilseledda knackade vi på en dörr som låg nära ingången där två personer som verkade högt uppsatta i moskén satt. Vi talade om för dem att vi var besök och de välkomnade oss till kvällssalat (kvällsbönen) som inom kort skulle påbörjas. De frågade även om vi var muslimer av någon anledning.
I Moskén
På väg upp för trapporna mot moskén syntes endast män till. Hädanefter nådde vi den enorma ingången till den relativt stora moskén och tog oss slutligen in. De hade en sko gräns som vi fullkomligt respekterade. Vi tog av oss skorna och ställde dem på den allmänna skohyllan som stod några meter från ingången. Det märkvärdiga när vi kom in var att det fortfarande bara var män vi kunde se. Förvirrade och lite vilseledda knackade vi på en dörr som låg nära ingången där två personer som verkade högt uppsatta i moskén satt. Vi talade om för dem att vi var besök och de välkomnade oss till kvällssalat (kvällsbönen) som inom kort skulle påbörjas. De frågade även om vi var muslimer av någon anledning.
Vi blev därefter
hänvisade till bönerummet. Strax innan bönerummet låg en trappa ned som ledde
till tvagningsrummet. Tvagningen innebär en rituell reningsprocess för muslimska
kvinnor och män och går ut på att tvätta ansikte, armar samt fötter. Vi som
inte var muslimer kunde direkt inta bönerummet utan att tvaga oss.
Bönerummet var
väldigt stort och liknades vid en stor gymnastiksal täckt av en gräsmatta. Det
jag ännu en gång la märke till var att enbart män befann sig i bönerummet. Just
då förstod jag inte direkt varför och ville helst inte fråga heller men senare
tog jag reda på att kvinnor har ett eget bönerum inom vissa muslimska
inriktningar. Det var relativt många män i salen och de flesta såg väldigt
gamla ut. Vi satte oss försiktigt ned på mattan och undvek att rikta våra ben
mot Mekka i och med att det betraktades som respektlöst. Vi inväntade
kvällssalat.
Imamen (en vitklädd man som håller gudstjänsterna i en moské) inkom för att påbörja bönen. Bönerna hölls självklart på arabiska eftersom att böner på andra språk betraktas som ”ej äkta” eller enbart tolkningar av den heliga skriften. Trots mina arabiska språkkunskaper kunde jag inte tolka bönen. Detta eftersom språket är annorlunda för mig under en bön, det är lättare att förstå det vardagliga arabiska språket. Församlingen i lokalen började plötsligt böja sig framåt med händerna på knäna, böja sina ben och sedan gå ned på knä. När de var väl nere på golvet placerade församlingen händerna på mattan och sedan sina huvuden mellan sina händer på mattan. Detta såg ut att vara en typ av muslimsk ritual.
Efter att ha åskådat den muslimska gudstjänsten i ungefär 30 minuter avslutades den. Vi reste oss upp, gick mot skohyllorna, tog på oss våra skor och lämnade moskén.
Imamen (en vitklädd man som håller gudstjänsterna i en moské) inkom för att påbörja bönen. Bönerna hölls självklart på arabiska eftersom att böner på andra språk betraktas som ”ej äkta” eller enbart tolkningar av den heliga skriften. Trots mina arabiska språkkunskaper kunde jag inte tolka bönen. Detta eftersom språket är annorlunda för mig under en bön, det är lättare att förstå det vardagliga arabiska språket. Församlingen i lokalen började plötsligt böja sig framåt med händerna på knäna, böja sina ben och sedan gå ned på knä. När de var väl nere på golvet placerade församlingen händerna på mattan och sedan sina huvuden mellan sina händer på mattan. Detta såg ut att vara en typ av muslimsk ritual.
Efter att ha åskådat den muslimska gudstjänsten i ungefär 30 minuter avslutades den. Vi reste oss upp, gick mot skohyllorna, tog på oss våra skor och lämnade moskén.
Efter Moskébesöket
Besöket var både
för och emot mina förväntningar. Det var även en del överraskningar som visade
sig. Trots att jag inte fick någon helig eller speciell känsla i moskén var det
en upplevelse fylld av nya kunskaper. Detta kan bero på att jag inte deltog
eller hade förståelse under ceremonin men även för att jag inte är muslim.
När jag kom in
dit i början så märkte jag att de inte var främlingsfientliga eller liknande
vilket de var i Synagogan. Även muslimer har varit förföljda men möjligtvis
inte i samma grad som judar. De välkomnade oss varmt utan några som helst
misstankar. Efter besöket tänkte jag då att de respekterade alla människor och
trosuppfattningar. Detta kan även bero på att de är den senaste religionen och
accepterar alla religioner före Islam.
Gudstjänsten i moskén var väldigt annorlunda i jämförelse med exempelvis judarnas och de kristnas gudstjänst. Här kommer ett par punkter jag tänkte ta upp angående dessa:
- kvinnor och män
- bönen
I moskén la jag märke till att kvinnor och män var uppdelade i två olika bönerum. Detta kändes fel för mig och kändes inte direkt som jämställdhet. Jag undrar varför det är så än idag men det är väl en muslimsk inriktning som är relativt fundamentalistiska. Däremot i synagogan och kyrkan jag varit på har kvinnor och män sina gudstjänster gemensamt vilket jag tycker är ett stort steg framåt för jämställdhet i samhället.
I moskén, enligt
den muslimska tron, måste bönerna såväl utövas på enbart arabiska eftersom
skriften på arabiska är den enda heliga äkta skriften. Det är inte alla
människor som har förståelse för det arabiska språket vilket gör det mycket
svårt för dem att utöva religionen. I kyrkan och synagogan kan böner utövas på
alla möjliga språk. Språket kan vara anpassat beroende på vilket land det är
och exempelvis olika kyrkor i Sverige kan utöva bönen på olika språk beroende
på vilken kyrka du går till.
Tack för att ha
läst min rapport! Kommentarer skulle uppskattas.
Flemingsberg
SvaraRaderatorsdag 26 december 2013
Hej George!
Jag hoppas att du har det bra!
Tack för din rapport. Äntligen har jag fått ännu mer tid och kraft att ta mig genom den – och det på självaste juldagen 2013! Du kanske frågar dig: ”Har han inte något roligare att göra på annandagjul?” Svaret är ganska enkelt, kort och koncist: ”Jo, men även detta måste göras!”
Och till rapporten:
Du har skrivit om ett besök som du – tillsammans med Stephan - gjorde i Stockholms stora och centrala moské i Södermalm.
Det är en bra, fyllig, detaljrik, levande och givande rapport som du har levererat.
Din bakgrundsbeskrivning är mycket bra. Beskriver vägen och orsaken till att ni fattade beslut att besöka just denna plats. Du skriver om polispatruller utanför – även om läsaren aldrig får reda på om patrullen hade med moskén att göra eller om den var där av en tillfällighet – och du beskriver hur ni ”hittade in” i gudstjänstsalen
Din förloppsbeskrivning är inte lika bra. Jag tror att det beror på att ingen av er kunde ta till sig innehållet i det som ägde rum där. Detta trots att du kan arabiska till viss del.
Det jag undrar är om någon sort av predikan förekom i samband med bönen. Den brukar vara på svenska så att alla besökande kan ta del av innehållet. Du beskriver både miljön och skeenden i moskén på ett bra sätt..
Dina eftertankar är bra. När det gäller bruket av arabiska i samband med bönen så är det så att muslimer som inte har arabiskan som modersmål – jag var en av dem - lär sig böneverserna utantill och de allra flesta åtminstone av ren nyfikenhet lär sig även betydelsen.
Din observation om könsapartheid i moskén är helt rätt. Det är ytterst få moskér som tillåter en sammanblandning av könen i bönesalen.
Tack för en mycket bra rapport!
Nader