Besöksrapport – Moské
Religionskunskap
Sinem
Bezgin Kayhan Sa11Sa
Nu
har det blivit dags för er att ta del av mina upplevelser från Fittja Ulu Camii
(moskén), som ligger vid Albysjön i Fittja, Botkyrka kommun, tillsammans med
Amela, Alexandra och Irena. Sist jag besökte denna moské var under sommaren, då
min morbror plötsligt gick bort. Det var ett emotionellt besök med många tankar
som flög runt i huvudet. Dock försökte jag tänka positivt, då jag var på väg dit
jag kände mig trygg och bekymmerfri, till mitt hem, mitt älskade Allahs hem.
Jag
hade sedan tidigare som det nämndes ovan besökt denna moské, dock kände jag att
det kanske vore lämpligast ifall jag följde med tjejerna som aldrig
tidigare hade besökt en moské. Vilket i efterhand verkar vara ett bra beslut av
mig, då jag fick uppleva deras första besök i en moské med längtan och
spänning, vilket gläder mig. Till skillnad från tjejerna, var jag
väldigt lugn och tyst under vår korta resestund till moskén.
Väl
framme utanför Fittja moskén, tog jag min tid och verkligen beundrade detta
vackra gudshus utifrån. Moskén, som började byggas år 1998, stod klar i april
år 2007, dock med flera krångel under byggandets gång. Gudshuset skulle
egentligen vara klarbyggt år 2004, dock skedde det några saker som dröjde ut på
det hela, vilket är sorgligt. Dock ska man se allt på ett positivt vis, vilket
i detta fall är att moskén är färdig byggd och öppen för alla som vill besöka
bönehuset, ha egen tid och känna dig förenad med Allah, muslim som icke-muslim.
Moskén
går i Seldjuk, Selcuk, och ottomanska
moskéer i uppbyggnaden av moderna turkiska arkitektur som har utförts i varia. Anledningen
till varför moskén är uppbyggd efter moderna turkiska moskéer, är just för att
moskén ägs av Islamiska Kulturföreningen i Botkyrka, en turkisk-dominerad
församling. En fönsterförsedd mittkupol med björkträpanel och minaret var i en
klassisk stil med olika vyer än anmärkningsvärt. Minaret, ”ljusplats, fyrtorn”, som är omgiven av ett öppet galleri eller en
balkong använt av böneutroparen för att kalla muslimerna till den rituella
bönen, salat. En fin gest som mannen vi
senare blev ledsagad av gjorde, var att tända minarets lampa innan vi skulle ge
oss iväg, vilket var en otroligt vacker syn som fick mig att tappa hakan. Vid
framsidan av moskén fanns det likaså trappor som ledde till gudshusets
övervåning.
![]() |
Minaret med tänd lampa, vackert! |
Efter vår korta ögonblick av tittande på den vackra moskén, märkte Alexandra att det inte fanns några lampor tända i självaste moskén, vilket fick dem att undra ifall det var stängt. Jag tänkte att det inte var möjligt, då moskén alltid brukar vara öppet under vardagar och helger, dock fick dem mig att bli lite tveksam. Vi valde att gå runt moskén för att se om det var några där inne och som jag hade tänkt mig, så fanns det några män, som verkade ha ett möte på gång. Vi valde att inte gå in och störa dessa män under deras möte, därmed väntade vi ute en stund och tog bilder till rapporten. Efter några minuter kom en man ut för att meddela oss om att det var ”okej” att gå in och fråga männen om hjälp.
Väl
inne i moskéns ingång kände jag genast den ljuva doften, doften som är detsamma
i alla moskéer, just denna doft som alltid får mig att andas allt kraftigare. Känslan
av harmoni fick mig att slappna av och glädjas av varenda sekund vi befann oss
i mitt älskade gudshus.
Inne
i ingången fick vi ta av oss våra skor och hänga av oss våra ytterkläder samt
andra tillhörigheter. Att man tar av sig skorna innan man går in i självaste
lokalen var något nytt för två av tjejerna, då de aldrig har behövt göra det
vid deras kyrkobesök. Det var likaså lite annorlunda för dem att behöva bära
sjal på huvudet för att täcka håret vid vistelsen bland män och de heliga
böckerna vilket var självklart för mig och Amela. Sedan bemöttes vi av en man,
vars namn jag tyvärr inte minns på, han var väldigt trevlig och ledsagade oss
under hela vårt besök. Efter vår korta presentation började han visa oss runt i
moskén.
Det
första han visade oss var en ”sal”, där barn oftast blir undervisade gällande
den islamiska religionen. Under vår vistelse var det ingen undervisning, därmed
fick vi gå in i salen och titta oss runt. Golvet i salen var täckt av en vinröd
matta med vit/blå färgade väggar. Det fanns flera bord och stolar som var
placerat som bokstaven, U. Det fanns
likaså en bokhylla med flera olika böcker på, bland annat läroböcker om
Turkiets historia.
Efter
några minuter i lärosalen, gick vi vidare till nästa sal/rum. Med tanke på att
moskén är ganska stor, kunde det kännas som att man var i en labyrint, då det
fanns flera dörrar, tre våningar samt en hiss som åkte ända upp till kvinnornas
böneplats.
Sedan
visade denna man oss två rum (badrum), där man utför den rituella tvagningen, ”Wudu”, även kallad ”Abdest” på turkiska, innan bönen, salat. Rummets golv var i vitt kakel med mörkgröna ”mattor” med
vitt kakel på väggarna. En hel vägg var täckt med en rad ”handfat” och hade
några pallar framför sig. Varför det fanns två likadana rum, är just för att
män och kvinnor ska kunna utföra tvagning åtskilda, vilket jag anser vara bra
med tanke på omständigheterna.
Upphöjde i Koranen:
”Troende!
När ni går till bön, två då ansikte och händer samt armarna upp till armbågarna
och stryk med [de våta] händerna över huvudet och [två] fötterna upp till
fotknölarna.”
![]() |
"Badrum" 1. |
Enligt
denna metod säger man först ”Bismillah” när man börjar sin tvagning. Man
tvättar händerna tre gånger, sköljer munnen och drar upp vatten i näsan tre
gånger med tre händer fulla med vatten. Sedan tvättar man ansiktet tre gånger
och från händerna upp till armbågarna tre gånger (börjar med den högra och
sedan den vänstra). Sedan stryker man över huvudet en gång efter att ha blött
händerna. Man drar dem framifrån och bakåt och sedan bakifrån och fram igen.
Sedan stryker man öronen genom att sätta pekfingret i varje öra och stryka
utanför dem med tummarna. Sedan tvättar man fötterna upp till anklarna tre
gånger och man börjar med den högra och sedan den vänstra. Detta är även den
metoden jag använder mig utav.
När
man är klar säger man:
”Ashhadu anla
ilaha illallahu wahdahu la sharīka lahu, wa ashhadu anna Muhammadan ‘abduhu wa
rasuluhu. Allāhu-maj’alnī minat-tawwabīna waj’alnī minal-mutahahhirīn”
Många
dörrar öppnade vi och många trappor gick vi uppför och sedan var vi precis
utanför den stora och vackra bönsalen där männen brukar be. Arkitekturen var
oerhört vacker med de ljuva färgerna. Inredningen var som jag nämnde ovan
inspirerat av de turkiska moskéerna. Golvet var täckt med en broderad vinröd
matta, med handmålade kakelplattor i färgerna blått, lila, rött och vitt. Det
fanns en enorm takkrona precis ovanför den öppna ytan där männen brukar stå och
be. På högra sidan av salen fanns det en hög predikstol, Minbar, där imamen till exempel brukar stå och predika om
religionen. I mitten av bönsalen fanns det en fördjupning, Mihrab, i väggen som visar böneriktningen, Qibla, mot Kaba som ligger i Mekka. Det fanns likaså två ganska
stora svarta tavlor på väggen bredvid fördjupningen, Mihrab, med arabisk text. Alexandra frågade mannen vad det stod på
tavlorna och han förklarade att på den högra tavlan står det ”Allah” och på den vänstra tavlan ”Muhammed”. Jag visste redan vad det stod
på tavlorna, då jag sedan många år tillbaka gick på korankurs och lärde mig att
läsa på arabiska, vilket jag är väldigt tacksam över, dock ville jag inte
förstöra för tjejerna och besvara deras frågor då dem jätte gärna ville att
mannen skulle prata och förklara. Något som även fångade tjejernas
uppmärksamhet var att det inte fanns några sittplatser, så som det finns i
kyrkan och synagogan. Varför det inte finns några sittplatser, är just för att
när man ber inför Gud inom islam, så går man ner på alla sina fyra ben och
bugar, vilket kristna och judar inte gör, då deras böner oftast sker gemensamt
då prästen och rabbin oftast predikar.
Klockan
började närma sig för tidebönen, därmed bad mannen oss att gå upp till
kvinnornas våning för att kunna se hur de genomför bönen. Något som tjejerna
undrade var varför kvinnor och män inte får befinna sig i samma sal under bönen
och det är just för att man kan se kvinnornas mer ”privata” delar genom
rörelserna som görs under bönen och på detta vis kan männen bli utsatt för
frestelse och tappa koncentrationen.
Väl
uppe i kvinnornas våning var det nästan detsamma som i den stora bönsalen, dock
mycket mindre. Salens golv var täckt med en vinröd matta och väggarna var i en
beigefärg. Runt om i salen kunde man se flera koraner och tesbih, ett slags
armband med 99 pärlor. Efter varje 33 pärlor säger man: Subhan’Allah 33, Alhamdulillah
(”Elhamdulillah”) 33 och Allahu Akbar
(Ekber) 33. Dock finns det massor av andra ting man kan använda Tesbih till,
förutom det som nämndes ovan.
Medan
vi tittade runt på övervåningen, så hörde vi plötsligt en man be högt. När vi
tittade så såg vi alla män sitta ned med imamen som bad högt. Tjejerna kunde
nog inte förmå sig att begripa något av bönen, eftersom imamen enbart bad på
arabiska. Det gjorde mig inte så mycket då jag var van vid att höra dessa böner
enbart på arabiska, därmed kunde jag på sätt och vis begripa vad han bad om.
Under min tid i koranskolan så lärde dem oss bönen på arabiska och sedan
översatte vi de till turkiska. Något som tjejerna dock förstod var ”Allahu Akbar”, som betyder ”Gud är
större”. Bönerna utövas endast på arabiska som det nämndes ovan då det är den äkta
skriften. Man kan misstolka vid översättning, vilket har hänt många gånger.
Till skillnad från kyrkorna i Sverige så läser man bibeln på svenska, kan hända
att man även läser på latin. Jag anser att om man vill utöva en religion på ett
bra vis, bör man lära sig språket. Dock kan det självklart finnas
översättningar, vilket jag har användning av, då jag ännu inte har kunnat lära
mig det arabiska språket, men med hopp om att jag en vacker dag ska kunna tala
språket felfritt, insAllah!
Sedan
var det dags för självaste bönen. Imamen vars namn är Ergin Ögcem, intog sin plats framför församlingen medan männen
ställde sig på en rak linje, med ansiktet mot fördjupningen i väggen. Han hade
en vit huvudbonad på sig och bar en rock. Vissa män bar även en huvudbonad,
dock är det inte tvunget för en man att ha, medan kvinnorna måste bära slöja. Därefter
började församlingen utföra ritualer - Imamen började bönen med att högt säga
”Allahu Akbar” medan han lyfte händerna upp till öronen och sedan la händerna
på bröstet med den högra handen över den vänstra. Så fort jag hörde ”Allahu
Akbar” så fylldes ögonen med tårar. Jag kände mig så lyckliglottad och stolt över
att tillhöra denna underbara religion att tårarna bara fortsatte att rinna och
läpparna formades till ett stort leende. Sedan fortsätter bönen och de läser Koranens
första sura, al-Fatiha, medan de ber för sig själva så följer hela församlingen
imamens rörelser. Sedan tog dem ner händerna från bröstet och hukade sig
framåt, ställde sig sedan rakt igen och senare gick ner på knäna och la huvudet
på mattan. Medan man utför dessa rörelser så läser man sure inom sig, beroende
på vad för rörelse som görs. Detta repeteras några gånger, dock beror det på
hur många ”rekat” bönen har. Efter
bönen tar man en tesbih och ber.
Innan
hemgången bjöd denna trevliga man på fika, samtidigt som han fortsatte med sitt
intressanta prat. Efter den korta fikastunden, så var det dags för oss att ge
oss iväg. Vi visade vår tacksamhet och sedan lämnade området. Efter att vi hade
gått därifrån så kände jag genast fridfull, dock vet jag inte om tjejerna
fick någon uppenbarelse eller kände någon speciell känsla efter ritualen,
däremot tror jag att besöket i moskén för dem var en annorlunda upplevelse som
fått dem att komma underfund med vad som verkligen är viktigt för dem. Vilket
är att alla människor behandlas som jämlika, oavsett religion och andra skillnader.
Ett exempel är, precis som jag bönfaller till Gud om styrka och förlåtelse i
moskén, gör även människor detsamma i kyrkor och synagogor.
Varje
religion, trossystem har sin egen lag och etik. Alla religioner och
övertygelser har sina skillnader och genom dessa skillnader framhävs deras
egenskaper. På samma sätt har varje tro sin egna oskyldiga religiösa kultur och
speciella plats för dyrkan som de utövar. Det är viktigt att vi ser till att
alla människor visas tillfället att utöva sin religion fritt. Dock kan det vara
svårt att anpassa en religion till olika samhällssituationer. En muslim kan
till exempel ha det lätt i de arabiska länderna (Saudi Arabien), där lagarna är islamanpassade, dock i ett land som
i Sverige och flera andra länder kan det vara svårare då böneutropen inte äger
rum, då muslimer inte alltid har tillfället att be precis fem gånger om dagen
eftersom jobb och annat står i vägen. Dock i dagsläget är böneutrop tillåtet,
en gång i veckan, varje fredag vilket gläder mig. Ifall man får höra kyrkornas klockor varje söndag, bör man likaså höra böneutropen från moskéer varje fredag. Dock bör man tänka
realistiskt, och då ska inte ett samhälle behöva anpassa sig efter en religion.
Det handlar snarare om att anpassa sin religion till det samhället man lever i.
Detsamma gäller de länder som är dominerad av islamiskt styre, där till exempel
kristna bör anpassa sig efter muslimer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar