Protestant kyrkan i Södertälje centrum,
katolska kyrkan i Skärholmen och
ortodoxa kyrkan i Södertälje, Lina hage
Lite om kyrkan
Kyrkan har flera gånger ombyggts och tillbyggts därför är den idag byggt som en stor treskeppig byggnad med halvrund korabsid, västtorn och ett katigt gravkor i söder.
Korabsid = innebär en halvrund avslutning på koret och där vanligen altarrummet är, alltså kyrkans heligaste plats. Gamla medeltida kyrkor byggdes på så sätt.
Under medeltiden byggdes ett
vapenhus i sydvästra delen. Vapenhus är förrummet i kyrkan där man skulle lämna
sitt vapen i innan man deltog i mässan.
Kyrkan utsattes två gånger av brand, den stora stadsbranden år 1650 och en mindre brand som orsakade yttre skador år 1881, men kyrkan återställdes igen.
Kyrkan utsattes två gånger av brand, den stora stadsbranden år 1650 och en mindre brand som orsakade yttre skador år 1881, men kyrkan återställdes igen.
Innan
jag gick in till kyrkan
Jag tänkte inte så mycket på innan
jag gick in till kyrkan för att jag vanligtvist går varje söndag till en
ortodox eller en katolsk kyrka därför tänkte jag att det inte finns så stora
skillnader. Men det var första gången jag besökte Sankta Ragnhilds kyrka och
tog nattvardan i en protestantisk kyrka. Jag hade många gånger åkt förbi kyrkan
och tyckt att den var otroligt vacker och äntligen fick jag chansen att besöka
den på riktigt! Jag var ganska nyfiken innan jag gick in och ville se hur den
egentligen såg ut inuti. Så jag gick in till kyrkan.
Inne i kyrkan…
I
kyrkan
När jag kom in i kyrkan presenterade
en man sig (som jag inte minns namnet på). Han var själv syrisk/ortodox men
jobbade i den protestantiska kyrkan. Han visade oss vägen (jag och en kompis
som ville göra mig sällskap) där högmässan skulle äga rum. Vi fick ett varsitt
psalmhäfte och ett ”schema” hur mässan skulle gå till.
Högmässan började precis 18:00 då
klockorna ringde på från klockstapeln. Samtidigt som prästen Mikael Nyhlén gick
in.
Stämningen var tyst en stund. Sedan
började prästen med ett kort tal. Efter talet sjöng vi en psalm. Psalmerna var
så vackra, de flesta handlade om ens kärlek till Gud/Jesus. Vi sjöng även
förbönen (bilden). Efter varje psalm höll prästen ett tal. Ibland fick vi säga
efter eller svara (som det stod i häftet vi fick).
Sedan tog vi nattvarden som bestod av vin och bröd. Nattvarden är en rit inom
kristendomen genom vilken den kristne tar del av Jesus. Nattvarden instiftades
av Jesus själv och därför har stor betydelse inom kristendomen. För
protestanter och det Martin Luther säger är att under nattvarden är vinet och
brödet på ett mystiskt sätt Jesu blod och kött. Efter nattvarden återgår vinet
och brödet till sin respektive natur.
Efter det återvände vi till våra gamla plaster och sjöng en psalm och efter psalmen höll prästen Nyhlén ett tal, sedan var högmässan slut.
Efter det återvände vi till våra gamla plaster och sjöng en psalm och efter psalmen höll prästen Nyhlén ett tal, sedan var högmässan slut.
Efter besöket
Efter högmässan gick jag runt en stund i kyrkan och kollade runt. Jag var väldigt intresserad av skrifterna som fans på kyrkans golv. Jag tror att det är en gammal medeltid ”tradition” att man trycker in skrifter där. Jag kunde inte precis se vad som står samt kunde jag inte hitta några fakta på internet om dessa.
Efter högmässan gick jag runt en stund i kyrkan och kollade runt. Jag var väldigt intresserad av skrifterna som fans på kyrkans golv. Jag tror att det är en gammal medeltid ”tradition” att man trycker in skrifter där. Jag kunde inte precis se vad som står samt kunde jag inte hitta några fakta på internet om dessa.
Sedan gick vi fram till mannen som
presenterade sig vid dörren när vi första gången gick in i kyrkan. Vi började
diskutera om skillnaden mellan den protestantiska, katolska och ortodoxa kyrkan.
Vanligtvist brukar jag gå varje söndag och ta nattvarden antigen i den
syrisk/ortodoxa kyrkan i Lina hage st. Touma eller den katolska kyrkan i
Skärholmen Mikaelkyrkan. Så jag kunde enkelt se skillnaden mellan alla kyrkor
efter besöket i sankta Ragnhilds kyrka.
Skillnaden + mina besök i st. Touma ortodoxa kyrkan och Mikaelkyrkan i Skärholmen.
Jag tänkte inte skriva om mina besök
från dem andra kyrkorna då jag anser att nattavarden är ganska lik hur dem gör
i den protestantiska kyrkan. Skillnaderna är att i den ortodoxa kyrkan som jag
går till talar dem på syrianska och i den katolska kyrkan som jag går till
talar dem på assyriska. Det finns ju andra kyrkor i andra språk men nu nämner
jag bara dem jag har besökt.
Den allmänna skillnaden under nattvarden är att enligt ortodoxer och katoliker blir vinet och brödet Jesu
blod och kött under nattvarden och förblir dessa även efteråt. Men protestanter säger att under nattvarden
är vinet och brödet på ett mystiskt sätt Jesu blod och kött. Efter nattvarden
återgår vinet och brödet till sin respektive natur.
Undantag från nattvarden finns det några andra skillnader. En utav
skillnaderna som får mig att gilla mindre de protestantiska kyrkorna är att de inte tror lika mycket på jungfru maria som katolska och ortodoxa kyrkorna göra. Detta nämnde dock mannen som
vi diskuterade med.
Andra skillnader:
Dop är den övergångsrit genom vilken någon upptas i den kristna kyrkans gemenskap. Många samfund menar att med dopet blir människan född på nytt i Jesu namn, medan andra ser dopet som en synlig bekräftelse på en persons val att vara kristen, efter en pånyttfödelse.
Men jag anser att dopet är en viktig händelse där barnet får ta del av Guds kärlek och
känna samhörighet. Barn döps som en förberedelse till att bli medlem i församlingen, men för
att bli medlem måste man som vuxen tala om att man har en personligt tro.
Inom
katolska kyrkor innebär att
dopet är livets och himmelrikets port och den nya lagens första sakrament.
Kristus har utlovat det år alla för att de skall få evigt liv. Katolska kyrkor
döper bara barn och kräver att dopet sker i särskild form; i faderns, sonens
och den heliga andens namn. Samt att man inte kan upprepa dopet, alltså att man
inte får döpa sig två gånger utan endast 1 gång i tidig ålder.
Inom Ortodoxa kyrkor innebär dopet detsamma som katolska kyrkor. Men dem döper enbart i Jesu namn. Samt att man inte kan upprepa dopet utan bara döpa sig en gång och helst i tidig ålder, men visst kan man döpa sig i vuxenålder dock, alltså vuxendop.
Inom protestant kyrkor betyder dop samma sak som de andra kyrkorna. Men här döper man både spädbarn och vuxna, dock endast en gång. De hävdar att har man en gång blivit frälst och döpt kan man aldrig falla av oavsett hur mycket man lever i synd.
När det gäller två kyrkor, ortodoxa och katolska; finns det inga kvinnliga präster. Om man tänker efter skiljer dem mycket på
människor, samt kvinnor. Men i protestantiska
kyrkor skiljer man inte alls på människor. Alla är lika värda och behandlas
lika oavsett, samt att dem inte anser någon skillnad mellan
kvinnor och män. Om en man kan bli präst kan en kvinna också bli det. Jag anser
att det inte är rätt att dem inte tillåter kvinnliga präster. Jag ser ingen
skillnad mellan kvinnor och män eller barn och gamla. Alla vi är Guds skapelse
och INGEN kan förnedra Guds skapelse eller skilja. För att Jesus kom till
jorden för att visa oss människor hur vi egentligen ska leva och hur vi ska
vara mot varandra. Att vi inte ska skilja på varandra oavsett kön, hudfärg,
ålder, levnad osv. Därför anser jag att katolska och ortodoxa kyrkor skiljer mycket
på Guds skapelse (människor) vilket är helt fel, på så sätt använder dem sig av
ett citat som bibeln tyder: "En kvinna skall i stillhet ta
emot undervisning och helt underordna sig. Jag tillåter inte att en kvinna
undervisar eller gör sig till herre över mannen, utan hon skall leva i
stillhet..." (1 Tim 2:11-12) Men om man tänker efter och läser bibeln noga kan man tydligt tolka
Jesus ankomst för det jag nämnde innan – visa oss hur vi människor ska leva
rätt, utan att skilja på Guds skapelse.
En annan skillnad som katoliker har men
inte ortodoxer och protestanter är påven.
Påve betyder ”pappa” på latin, högste ledare för romersk-katolska
kyrkan och är ursprungligen en hederstitel för höga kyrkliga ledare. Påven i
romersk-katolska kyrkan räknas som Petrus efterträdare och bär sedan medeltiden
titeln Vicarius
Christi (Kristi ställföreträdare). Genom sitt primat har han det
högsta ansvaret för kyrkans lära och ordningar. Han utnämner t.ex. biskopar och
sammankallar kyrkomöten.
Flemingsberg
SvaraRaderaSöndag 12 januari 2014
Hej Anna-Maria!
Jag hoppas att du har haft ett bra lov och jag önskar att du har fått möjlighet att komma tillbaka till skolan med fulladdade batterier och massor med vilja och energi.
Äntligen har du efter många om och men och efter en hel del problem och otur lyckats publicera dina rapporter. Jag är medveten om problemen och självklart tar jag hänsyn till den svåra situationen du utsattes för vid mina bedömningar.
Din ”första besöksrapport” innehåller tre rapporter! Du ville genom att sammanföra tre rapporter till en enda ha möjlighet att sammanföra erfarenheter till en enda text och därigenom lättare kunna jämföra och da slutsatser och självklart är det ett bra sätt.
Besöksrapporten handlar om besök på en Protestantisk kyrka i Södertälje centrum, en katolsk kyrka i Skärholmen och slutligen en ortodox kyrka i Södertälje, Lina hage.
Jag tar de tre besöken i tur och ordning:
1) Protestantisk S:ta Ragnhilds kyrka i Södertälje:
Bakgrundsbeskrivningen är mycket bra. Du u ger både en historik
Över kyrkan och en beskrivning av kyrkorummet. Det enda jag saknar är en allmän beskrivning över orsaken till att du har valt ha din rapportering på det sättet som du har valt!
Du ger mycket bra emotionell information till läsaren. Du är noga med det du skriver och det märks att väger orden du använder dig av och att dessa ord har betydelse för dig. Mycket bra!
Sedan har du (och en vän) tagit dig in i kyrkorummet. Även här ger du en detaljerad rapport om det som händer där. Du ger informationen om mannen som vägledde er in och om prästen. Utmärkt!
Du ger en bra beskrivning av prästens korta tal, psalmer och lovsånger och nattvarden. Du även upplyser läsaren om synen på nattvarden inom lutherska kyrkan.
Efter nattvarden återvände ni till era platser och efter ytterligare psalm och ännu ett ”tal” av prästen var det hela över.
Det jag undrar är:
- Hur många personer närvarade vid mässan? Vilka ålderskategorier var närvarande? Var det jämn fördelning mellan könen?
- Vart tog predikan vägen? Var det ”talet” du har skrivit om? I så fall vad handlade talet om?
Efter besöket har du tagit runt i kyrkorummet, observerat och pratat med mannen som vägvisade er till kyrkorummet. Tyvärr har du inte skrivit så mycket om samtalet er emellan. Kanske kommer frukter av samtalet lite längre fram i rapporten! Jag får läsa vidare i rapporten och se hur det blir med den saken lite längre fram!
2) Katolsk kyrka i Skärholmen
Besöksbeskrivning saknas!
3) Ortodox kyrka i Södertälje, Lina hage
Besöksbeskrivning saknas!
Istället för att beskriva dina besök i den syrisk/ortodoxa kyrkan i Lina hage st. Touma och/eller den katolska kyrkan i Skärholmen Mikaelkyrkan, ger du dig in för att beskriva skillnader mellan gudstjänsten i dessa kyrkor.
Du beskriver några trossatser där de tre nämnda inriktningar skiljer sig:
- Nattvarden
- Synen på Maria
- Dop
- Kvinnliga präster
- Kyrkans ledarskap
Jag tycker att du tar dig längst fram i den fjärde punkten. Du citerar bibeln på ett korrekt sätt:
"En kvinna skall i stillhet ta emot undervisning och helt underordna sig. Jag tillåter inte att en kvinna undervisar eller gör sig till herre över mannen, utan hon skall leva i stillhet..."
(1 Tim 2:11-12)
Men sedan väljer du att tona ner en del av NT genom att hänvisa till det övriga som en kristen borde ha lärt sig av den lära som Jesus lämnade efter sig.
Genomgången av skillnader är bra. Dina jämförelser är bra. Det är bara sund att du inte gjorde en kortare beskrivning av dina besök i de två sistnämnda kyrkor och gudstjänster i dessa ”heliga rum”.
Tack för en mycket bra och detaljerat besök.
Mvh
Nader