Besöksrapport – Synagoga
Religionskunskap
Sinem Bezgin Kayhan
Sa11Sa
Hej alla
underbara människor!
Fredagen den 29
november bestämde jag, Alexandra och Amela för att besöka Stockholms stora
Synagoga på Wahrendorffsgatan 3B, som ligger bakom st. Eugenia kyrkan på
Kungsträdgården. Det var planerat att vi skulle mötas vid Alby Centrum kl.
16.00 för att sedan ta tunnelbanan in till T-centralen. Dock gick det inte som
planerat då min buss från Tumba var försenad (så typiskt att SL aldrig passar
tiderna…). Efter några irriterade minuter så var jag på väg för att möta dem.
Runt kl. 16.30 var jag vid Alby centrum och möttes av Alexandra och Amela som
såg ut att vara spända och längtansfulla efter besöket på synagogan. På vägen
in till T-centralen så började nervositeten ta över, då jag aldrig hade besökt
en Synagoga tidigare. Därmed valde jag att söka lite information om vad man bör
och inte bör göra när man väl är inne i synagogan och jag hittade dessvärre inte
så mycket information om det, förutom att männen bör ha med sig huvudbonad ”Kippa”.
Jag ville ändå vara på den säkra sidan och vara informerad om vad som gällde
när man väl var inne i synagogan, då jag inte skulle vilja göra något som kanske
skulle anses som respektlöst mot deras tro.
Efter vår långa
resestund in till T-centralen, så var vi slutligen på plats kl. 17.30 vid
synagogans grindar. Väl utanför synagogan möttes vi sedan av två
säkerhetsvakter som bad oss att vänta vid sidan då det var några andra personer
på plats som ville bli insläppta. En sak som fick mig att verkligen tappa hakan
var när en av säkerhetsvakterna förhörde en äldre man och ställde frågor som
löd: ”Varför är du här?”, ”är din mamma judinna?”, ”hur ofta besöker du
synagogan?” och ”har du något vasst eller kanske ett dötts vapen på dig?”.
Efter många om och men släpptes stackars mannen in för att närvara under
gudstjänsten. Efter att alla hade blivit insläppta så var det vår tur att bli
förhörd. Säkerhetsvakterna bad om att få se våra ID-kort och bad likaså om att få
titta igenom våra väskor. Sedan ställdes vid nästintill samma frågor som den
äldre mannen blev ställd. Hela upplevelsen var något nytt för mig då jag aldrig
har varit med om en sådan ”välkomnande” på mina besök i kyrkan eller moskén.
Jag kände mig som en brottsling som försökte förklara sig oskyldig, vilket var väldigt
obekvämt.
Väl inne i den
stora byggnaden fick vi hänga av oss våra ytterkläder och andra tillhörigheter.
Många dörrar öppnade vi och många trappor gick vi uppför och sedan var vi
precis utanför självaste synagogan. Synagogan påminde mig väldigt mycket om en
kyrka med alla sina mönster, ljus, ljuva färger och träinredning.
Längst fram i
salen stod rabbinen på en ”scen”, som likaså kan liknas med altaret i kyrkor.
På väggen bakom rabbinens lilla ”scen” fanns det en stor Davidsstjärna och där hängde likaså Ner Tamid (en lampa) som utgör symbol för det evigt brinnande
ljuset. Det fanns likaså ett stort guldskåp (Aron Ha-Kodesh), vilket är där Toarullarna
bevaras. Bredvid den stod Menorah (den sjuarmade ljusstaken), som hade
enbart tre ljus tända. Dessa tre ljus stod för den tredje dagen på högtiden Chanukka, som också är känd som ”ljusets fest eller invigningsfesten”. Jag hade räknat med att det skulle vara fullt
med människor i synagogan under gudstjänsten, då synagogan hade uppmärksammats
i media efter Barack Hussein Obamas besök tidigare i år och likaså för att
synagogan har ungefär 4400 medlemmar. Dock förklarade Rabbinen att det inte var
så många som följde denna tradition och detta märktes då det enbart var femton
personer på plats för att ta del av gudstjänsten.
Senare inne i
salen blev vi tillsagda att ta varsin bönbok som fanns vid ingången vid
självaste synagogan för att sedan kunna ”följa med” i texterna när rabbinen
börjar sin gudstjänst. Innan vi skulle sätta oss på vår plats så blev vi lite
osäkra på ifall männen och kvinnorna kunde befinna sig i samma sal eller sätta
sig på samma sida av salen då vi fick syn på balkongen som fanns en trappa upp.
Dock förklarade en äldre man att detta var en modern synagoga och att bägge
könen fick sitta på samma sida av salen under gudstjänsten utan några
konstigheter.
Hela
församlingen försökte läsa ur bönboken som stod på hebreiska och lyckades
sjunga gemensamt. Den äldre mannen som jag såg vid ingången satte sig bredvid
mig och jag kunde inte sluta iaktta honom. Mannen såg så fridfull och trygg ut
att hans utstrålning smittade av sig till mig och fick mig att ha ett leende på
läpparna under hela gudstjänsten.
Användningen av boken sker jämt då den används som en bönbok samt sångbok. Jag kunde inte förmå mig att begripa något av själva gudstjänsten eftersom rabbinen enbart sjöng på hebreiska och det tog oss ett tag att förstå hur bönboken, som innehöll översättningar, verkade. Emellertid deltog vi i gudstjänsten då vi härmade personerna med sina ritualer – medan de ställde sig upp och vände sig om mot utgången, gjorde likaså vi det.
Användningen av boken sker jämt då den används som en bönbok samt sångbok. Jag kunde inte förmå mig att begripa något av själva gudstjänsten eftersom rabbinen enbart sjöng på hebreiska och det tog oss ett tag att förstå hur bönboken, som innehöll översättningar, verkade. Emellertid deltog vi i gudstjänsten då vi härmade personerna med sina ritualer – medan de ställde sig upp och vände sig om mot utgången, gjorde likaså vi det.
Det lästes
ungefär 35 sidor ur bönboken och en sak som tog min uppmärksamhet var att det
judiska folket likaså börjar läsa från höger till vänster sida som muslimer gör
ur koranen, vilket jag inte hade en aning om. Likaså språket, hebreiska,
påminde mig om arabiskan vid vissa tillfällen.
Självaste
gudstjänsten pågick i 45 minuter och efteråt började rabbinen predika på
svenska, som handlade i princip om en berättelse ur Gamla testamentet. Rabbinen
berättade likaså en kort historia om Chanukka
ifall jag inte missförstod honom… Kort efter detta avslutades gudstjänsten och vi
fick tillfället att tala med en äldre man som likaså var bosatt i Tumba. Vi
talades vid i några få minuter och sedan räckte han fram sin hand och sa ”Shabbat Shalom”, jag antog att det var
någon slags hälsningsfras och sa det tillbaka för att vara artig. I efterhand
fick jag veta att uttrycket betyder – ”Må din vilodag, sabbat, vara fridfull”.
Efter
gudstjänsten frågade vi ifall man kunde ta kort på insidan av synagogan, då en
äldre man sa att det inte var tillåtet innan gudstjänsten började. Denna
trevliga man sa att det var helt okej att göra det och vi visade honom vår
tacksamhet innan vi lämnade nedre delen av salen. Sedan gick vi upp en trappa
för att kunna ta kort från övervåningen.
![]() |
Insidan av synagogan. |
![]() |
Jag och Amela på övervåningen . |
![]() |
Synagogans ljuva design. |
Efter vår korta fotostund gick vi ut ur själva gudstjänstloken och hämtade våra personliga tillhörigheter och lämnade området. Detta var en oförglömlig upplevelse. Jag hade hört sedan tidigare att judiska ceremonin skulle vara ytterst lik kristendomens, vilket det var. Det började med gudstjänst, därpå predikan och sedan ett avslut.
Genom
världshistorien har judar porträtterats som en fientlig och annorlunda grupp i
samhället. Jude hatet uppkom under medeltiden då kyrkan (kristendomen) ockuperat en betydande ställning i samhället. Sedan dess har
judefiendskapen fortfarit, det har likaså lett till förintelsen där omkring 6
miljoner föll offer, enbart för att de var judar. Nu är det vår skyldighet att
inte bemöta någon fientlighet med tystnad, det gäller att stå upp för våra
medmänniskor som inte blir eller blivit rättvist behandlad.
SvaraRaderaFlemingsberg
Tisdag 14 januari 2014
Hej Sinem!
Jag hoppas att du har det fint. Och det ser jag! Det är nämligen så att just nu sitter du ett par meter ifrån mig och skriver ett läxförhör i kristendomen!
Äntligen har jag fått en besöksrapport av dig. Den kom in igår och jag ska sätta igång att läsa och kommentera den nu. Självklart hoppas jag att även de andra två rapporter kommer in så snart det är möjligt. Den ursprungliga sista inlämningsdagen var sex veckor sedan!
Hur som helt rapporten handlar om ett besök som du tillsammans med några klasskamrater hade i Stockholms stora synagoga en fredag för sex veckor sedan.
Bakgrundsbeskrivningen är mycket bra. Du skriver målande och du tar upp många detaljer.
Det du har skrivit om ”förhör” som vakterna hade med andra personer som ville komma in är mycket intressant! Vilka frågor fick stackars äldre mannen svara på!
Du har många fina bilder i din rapport. Bilderna har gett rapporten en lyft. Utmärkt med sådana egna bilder!
Efter alla frågor och svar tilläts ni ta er in i synagogan. Du beskriver det du ser där inne på ett mycket bra sätt.
Du är detaljrik och du är generös när du delar med dig information om allt du ser där inne.
Sedan sätter du igång och beskriver de olika momenten i gudstjänsten. Även här är du noga med att ge läsaren information om det du ser och det du hör. Du tar många intryck av miljön omkring och du delar med dig
Du skriver om ritualer under gudstjänsten, kantorns verksamhet och om rabbinens ord.
Sedan tog gudstjänsten slut om de närvarande tillönskade varandra frid.
Dina slutord handlar om judendomen, judarna och judehatet. Du avslutar det hela genom att skriva: ”Nu är det vår skyldighet att inte bemöta någon fientlighet med tystnad, det gäller att stå upp för våra medmänniskor som inte blir eller blivit rättvist behandlad”.
Tack för en mycket bra rapport.
Mvh
Nader