Translate

måndag 7 oktober 2013

En fråga om "Buddhismen"

Hej igen!

Jag har fått en intressant fråga som jag härmed lämnar ut för allmän beskådning. Även svaret följer:

Frågan:
Hej Nader!
Det är en fråga på instuderingspappret som jag inte alls förstod men jag försökte ändå leta efter något svar på den med hjälp av min syster. Olyckligtvis gjorde informationen mig mycket förvirrad (sökte på ne.se). Det var fråga 10; Buddhismen räknar med att människan kan återfödas på fem olika nivåer. Vilka är dessa?

Svar:
Beroende på gott eller ont handlande i en samsara genom tanke, tal och kroppsligt agerande manifesterar sig en kommande grund till ny samsara på fem (eller sex olika existensformer). Man kan betrakta dem som sinnestillstånd eller livstillstånd. I det eviga kretsloppets hjul kan återfödslar ske som 1) människa, 2) djur, 3) maktlystna demoner (asuras), 4) gudomliga varelser (devas), eller som 5) helvetes varelser (narakas). Ibland anges en sjätte form: hungriga andar (pretas).

Observera att sådana funderingar har främst en mytisk betydelse och påverkar inte den buddhistiska grundsynen om människans lidelse.

mvh
Nader

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar